الهه احمدی می‌توانست اولین بانوی مدال‌آور تاریخ ورزش کشورمان درتاریخ المپیک‌ باشد

درخشش بانوی تیرانداز ایرانی در المپیک

پس از یک افتتاحیه باشکوه، چیزی نمانده بود اولین مدال برنز بازی‌های المپیک 2012 لندن را یک بانوی ایرانی به گردن بیاویزد، اما بدشانسی اجازه نداد که ورزش ایران در همان نخستین روز مسابقه‌ها، یکی از بزرگ ترین افتخارات خود در ادوار مختلف المپیک را جشن بگیرد.
کد خبر: ۴۹۱۷۳۶

بدشانسی، واژه‌ای بود که خود الهه احمدی از آن استفاده کرد. بانوی تیرانداز ایرانی که صبح دیروز با صعود به فینال تفنگ بادی ده متر زنان، نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بود، در مرحله نهایی این رقابت، در میان هشت تیرانداز برتر دنیا در جای ششم ایستاد تا با اختلافی ناچیز (تنها 5/2 امتیاز) از رسیدن به مدال برنز المپیک محروم شود. خودش دراین باره گفت: پیش از اعزام به لندن گفته بودم اگر بتوانم رکوردهای داخلی خود را در مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک بزنم، فینالیست خواهم شد که این اتفاق هم افتاد.

البته جو مرحله فینال کاملا متفاوت از مرحله مقدماتی بود. شاید اگر بخواهم از یک تعبیر عمومی برای فاصله میان شرکت‌کنندگان در این مرحله استفاده کنم باید به واژه «تار مو» اشاره کنم. واقعا فاصله میان ورزشکارانی که به فینال رسیدند، به اندازه یک تار مو بود. الهه احمدی که در مرحله مقدماتی با 397 امتیاز در بین 56 تیرانداز المپیکی عنوان با ارزش پنجم را به دست آورده بود در فینال هم هشت تیر از ده تیر خود را به هدف زد تا با 1/102 امتیاز و امتیاز مجموع 1/499، در مکان ششم قرار بگیرد.

این درحالی بود که سیلینگ یی از چین با 9/502 امتیاز، نخستین مدال طلای المپیک 2012 را از آن خود کرد. سیلویا بوگاچکا از لهستان و دان یو از چین هم با امتیازهای 2/502 و 5/501 صاحب مدال های نقره و برنز تفنگ بادی ده متر زنان شدند. الهه احمدی پس از این رقابت فشرده و نزدیک گفت: از مجموع شلیک‌هایی که داشتم فقط در دو شلیک عملکرد خوبی نداشتم. با توجه به ایمان و توکلی که دارم، می‎گویم دلیل این‌که مدال نگرفتم چیزی نیست جز این‌که شانس نداشتم، اما همین که استحقاق تیراندازان زن ایرانی را به خیلی‏ها ثابت کردم، برایم کافی است. خیلی‎ها می‏گفتند به تیراندازی و بخصوص در بخش بانوان هیچ امیدی نیست و من در چنین شرایطی توانستم بهترین نتیجه تاریخ تیراندازی ایران را در المپیک‌ها رقم بزنم.

دیگر نماینده تیراندازی کشورمان در رقابت‌های تفنگ بادی ده متر بانوان مه لقا جام بزرگ بود که با امتیاز 391 در مرحله مقدماتی، چهل و سوم شد. در تفنگ بادی ده متر مردان نیز ابراهیم برخورداری، تنها نماینده کشورمان با امتیاز 569 به مقام سی و سومی المپیک رسید و از رسیدن به فینال بازماند.

الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ از امروز خود را برای رقابت‌های شنبه آینده سه وضعیت آماده می‌کنند.

شهسواری با شایستگی حذف شد

تنها پینگ‎پنگ‎باز زن ایران در بازی‎های المپیک لندن نتیجه نخستین دیدار خود را 4 بر 3 به قهرمان آفریقا از نیجریه واگذار کرد و از دور رقابت‎ها کنار رفت. ندا شهسواری گیم نخست دیدار برابر اوشانایکه را با برتری 13 بر 11 تمام کرد، اما در گیم دوم با نتیجه 11 بر 8 شکست خورد.

شهسواری گیم سوم را هم با همین نتیجه واگذار کرد اما رقابت پایاپای او با حریف آفریقایی‌اش باعث شد برنده 11 بر 9 گیم چهارم شود. نماینده کشورمان گیم پنجم را با نتیجه 11 بر 4 واگذار کرد، اما برتری 11 بر 5 او در گیم ششم کار را به گیم هفتم و پایانی کشاند، ولی در این گیم با نتیجه 11 بر 3 شکست خورد و بازنده نهایی بازی شد. حریف نیجریه شهسواری پنجمین حضور خود در المپیک‌ها را تجربه می‌کرد.

زرگری زمین خورد

در جریان رقابت‌های دوچرخه‌سواری استقامت المپیک، رکابزنان در حال سپری کردن مسیر بودند که یکی از دوچرخه‌سواران کنترل خود را از دست داد و به زمین خورد. همین اتفاق باعث شد تا 14 دوچرخه‌سوار دیگر که پشت سر او قرار داشتند با یکدیگر برخورد کرده و کنترلشان را از دست بدهند. در این میان امیر زرگری، رکابزن لژیونر تیم ملی ایران نیز حضور داشت که با برخورد با دیگر رکابزنان کنترلش را از دست داد و نتوانست خود را به خط پایان برساند.

شادی و عباسی در گروه خود آخر شدند

محسن شادی برای راهیابی به مراحل بالاتر باید در مرحله‌ شانس مجدد رقابت‌های روئینگ المپیک شرکت کند. روئینگ سوار ایران در المپیک لندن با ثبت زمان 42/27/7 در گروه شش نفره خود ششم شد و شانس صعود مستقیـم به یک چهارم نهایی را از دست داد. در این رقابت پاروزن بلژیکی، تیم (ماینز) با زمان 52/42/6 رکورد المپیک را جابه‌جا کرد.

در بخش بانوان نیز روئینگ سوار کشورمان در گروه خود آخر شد. سولماز عباسی در روئینگ تک‌نفره سنگین‌وزن در کنار حریفانی از لیتوانی، آرژانتین، برزیل، نیوزیلند و ایرلند به رقابت پرداخت و با زمان 46/17/8 ششم شد تا امروز در گروه بازنده‌ها برای رسیـــــدن به مرحله یک‌چهارم تلاش کند.

امروز؛ شمشیربازی و بوکس

سومین روز رسمی سی‎امین دوره بازی‎های المپیک تابستانی امروز با رقابت دو نماینده کشورمان در رشته‎های شمشیربازی و بوکس پیگیری می‎شود.

در شمشیربازی، مجتبی عابدینی که با قهرمانی در مسابقات اسلحه سابر زون آسیا - اقیانوسیه موفق به کسب سهمیه المپیک شد در نخستین دیدار خود بایـد به مصاف نماینده سی و یک ساله رومانی برود که سابقه قهرمانی در جهان را دارد و چندی پیش نیز با تیم ملی رومانی به عنوان سوم جهان دست یافت. این درحالی است که عابدینی در تمرین‌های روز گذشته از ناحیه پا دچار مصدومیت شد تا کارش برای رقابت امروز دشوارتر شود.

بوکس دیگر رشته‏ای است که مسابقات آن در روز سوم بازی‏های المپیک با حضور نماینده ایران برگزار می‌شود. امین قاسمی‌پور در نخستین روز از این رقابت‌ها و در وزن 69 کیلوگرم، به مصاف گابریل مائستر پرز از ونزوئلا می‌رود. دیروز سه نماینده دیگر بوکس ایران هم حریفان خود را در بازی‌های المپیک شناختند، اما نکته قابل تامل قرعه سخت هر چهار بوکسور ایرانی بود.در وزن 64 کیلوگرم مهدی طلوتی سه‌شنبه و در دور اول با آلونسو فلت از اسپانیا مبارزه خواهد کرد. وی در صورت پیروزی بر این حریف، در دور دوم به مصاف برنده آمریکا و قزاقستان خواهد رفت.

در وزن 81 کیلوگرم احسان روزبهانی در دور اول به مصاف واله رامانروی از کلمبیا می‌رود و در صورت پیروزی در این دیدار در دور دوم با بهرام مظفر، بوکسور ترکیه‌ای روبه‌رو می‌شود که در دور اول با استراحت روبه رو شده است. این مسابقه نیز سه‌شنبه برگزار می‌شود.در وزن 91 کیلوگرم هم علی مظاهری، پرچمدار کاروان ایران در دور اول با خوزه گومز لاردوت از کوبا مبارزه خواهد کرد و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم با برنده بوکسورهای آنگولا و ایتالیا روبه رو خواهد شد. این مسابقه پنجشنبه برگزار می‌شود.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها