سمور آبی گیلان در خطر انقراض

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: جمعیت سمور آبی در گیلان رو به کاهش و در معرض خطر انقراض نسل است.
کد خبر: ۴۹۱۰۸۲

امیرعبدوس صبح امروز در جلسه بررسی وضعیت جمعیتی سمور آبی در استان با اشاره به این‌که سمور آبی یا شنگ پستانداری بسیار زیرک است، گفت: متأسفانه به دلیل به دام افتادن در تورهای ماهیگیری تعبیه شده در تالابهای گیلان، جمعیت این گونه با خطری جدی روبروست.

وی با اشاره به این‌که توسعه پرورش ماهی و اقدام به مبارزه صاحبان مراکز پرورش با این جانور به عنوان آفت، جمعیت این حیوان را با خطری جدی روبرو کرده است، افزود: صید غیرمجاز در تالاب علاوه بر ضرباتی که بر جمعیت آبزیان وارد می‌کند، مفهومی را با عنوان صید ضمنی به دنبال دارد و در این خصوص دام‌های پهن شده گاهی صیدهای ناخواسته را در خود جا می‌دهند که از جمله آنها این پستاندار بسیار زیبا و نادر است.

عبدوس با بیان این مطلب که گاهی دیده می‌شود که در استخرهای پرورش ماهی و به خصوص ماهیان سردآبی برای جلوگیری از ورود این پستاندار به حوضچه‌های پرورش در ورودی مزرعه استخری را به جریان برق وصل می‌کنند و موجب کشته شدن سمورهای آبی می‌شوند، ادامه داد: همچنین گاهی با اسلحه با این جانور مبارزه می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر نگاه منصفانه‌ای وجود داشته باشد اغلب استخرهای سردآبی که در کناره‌های رودخانه‌ها و مماس بر زیستگاه‌های این گونه ساخته می‌شود باید در مهندسی سازه‌های شیلاتی ارتفاع سطح آب از لب حوضچه‌ها را افزایش دهند تا هنگامی که سمور آبی به منظور دستیابی به غذا گاهی به دلیل کمبود مواد غذایی از استخرهای پرورش ماهی استفاده می‌کنند، کشته نشوند.

وی با اشاره به این‌که چنانچه سمور آبی به دلیل تشخیص این‌که پس از پریدن در استخر توانایی برگشتن به سطح استخر را نخواهد داشت، وارد حوضچه‌ها نمی‌شود، خاطرنشان کرد: سمور آبی بسیار محتاط است و به همین دلیل بسیار کم دیده می‌شود و وجود آن در ایران در تهران، گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان و لرستان گزارش شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت این حیوان عمدتا در شب است و غذای اصلی آن ماهی است و بیشتر ماهی‌های کوچک و مریض را شکار می‌کنند.

مهندس عبدوس گفت: سمور آبی علاوه بر ماهی از دیگر حیوانات نظیر قورباغه، خرچنگ و جوندگان مخصوصا موش آبی تغذیه می‌کند که این امر نقش مهمی در تنظیم جمعیت جوندگان دارد.

به گزارش ایسنا قابلیت این گونه از نظر زیست شناسی در محیط آبی و دویدن در محیط خشکی از او شکارچی بسیار ماهری ساخته است. این جانور دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند است، طول بدن این جانور تا 75 سانتی متر و طول دم آن 50 سانتی متر است، سر مسطح و پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای بدن از دیگر مشخصات شنگ به شمار می‌رود.

این گونه منحصر به فرد به دلیل پوست آن که به قیمت‌های ناچیز به فروش می‌رسد و حتی به خارج از کشور فرستاده می‌شود، هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. هم اکنون این گونه در فهرست کتاب سرخ (اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت) در طبقه در معرض تهدید قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها