قرار داشتن در مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر و رتبه نخست در کشفیات این مواد باعث شکل‌گیری ذهنیت‌های منفی درباره استان کرمان شده و لطمات جبران‌ناپذیری را بر پیکره فرهنگ، اقتصاد و دیگر بخش‌های این استان وارد کرده است.
کد خبر: ۴۹۰۸۸۸

براساس آمار، بیش از 70 درصد مواد مخدر ورودی به کشور از طریق خاک استان کرمان به دیگر نقاط کشور ترانزیت می‌شود و با وجود این که هوشیاری ماموران امنیتی و انتظامی این استان باعث شده که بخش عظیمی از این مواد در داخل خاک استان کرمان کشف و از انتقال آنها به دیگر نقاط کشور جلوگیری شود، ولی تبعات ترانزیت و کشف مواد مخدر، چهره واقعی این استان را خدشه‌دار کرده است؛ به گونه‌ای که بسیاری از مردم فکر می‌کنند بیشتر مردم کرمان معتاد هستند و مواد مخدر براحتی در این استان خرید و فروش می‌شود.

مواد مخدر سوغات کرمان نیست

احمد نصیری، یکی از شهروندان کرمانی در رابطه با ذهنیت برخی از مردم نسبت به فراوانی مواد مخدر در استان کرمان می‌گوید: این موضوع تا حدی حاد شده که بسیاری فکر می‌کنند سوغات این استان به جای پسته و زیره، مواد مخدر است.

وی می‌افزاید: من در سفرهایی که به دیگر نقاط کشور دارم وقتی خودم را کرمانی معرفی می‌کنم نخستین سوالی که از من می‌پرسند همین مورد است.

وی با اشاره به این که بیشتر مردم کرمان با این مشکلات مواجه هستند و توهین می‌شنوند، می‌افزاید: مسئولان ذی‌ربط باید برای رفع این معضل چاره‌اندیشی کنند.

روشنک صارمی، دانشجوی تهرانی رشته پزشکی که مدت دو سال است در یکی از دانشگاه‌های شهر کرمان تحصیل می‌کند نیز با اشاره به نگرانی والدینش برای ادامه تحصیل وی در شهر کرمان، می‌گوید: در بدو قبولی من در کنکور و پذیرش در دانشگاه کرمان، خانواده و اطرافیانم به دلیل تبلیغات منفی درباره وجود مواد مخدر و ناامنی در کرمان، نسبت به تحصیل و تنها زندگی کردن من در این شهر نگران بودند، ولی پس از مدتی آنها با حضور در شهر کرمان متوجه شدند که تمامی این نگرانی‌ها بی‌پایه و اساس بوده است.

مقابله با قاچاق مواد مخدر در کرمان

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که به دلیل قرار داشتن استان کرمان در مسیر ترانزیت مواد مخدر و هوشیاری ماموران پلیس، میزان کشفیات مواد مخدر در این استان بسیار بالاست، می‌گوید: از لحاظ کشفیات مواد مخدر در کشور رتبه نخست از آن کرمان است، ولی برای این که
بار روانی که کشفیات مواد مخدر بر جامعه وارد می‌کند را کاهش دهیم، بسیاری از کشفیات را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

سرهنگ علیرضا پریور با بیان این‌که رسانه‌ای شدن این میزان کشفیات در رسانه‌های مختلف در بلندمدت باعث ایجاد ذهنیت‌های منفی در بین مردم نقاط مختلف کشور نسبت به استان کرمان می‌شود، می‌افزاید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که در این استان مواد مخدر زیاد مصرف می‌شود، در حالی که واقعیت این گونه نیست.

وی با اشاره به این که استان کرمان در مصرف مواد مخدر رتبه یازدهم کشور را به خود اختصاص داده تصریح می‌کند: در حالی که دسترسی به مواد مخدر و قیمت آن در کرمان نسبت به دیگر نقاط کشور راحت‌تر و پایین‌تر است، ولی گرایش به مصرف مواد مخدر در این استان نسبت به استان‌هایی که مواد مخدر در آنها به دشواری تهیه می‌شود و قیمت بالاتری دارد، بسیار کمتر است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان همچنین با اشاره به این که در بسیاری از فیلم‌هایی که درباره مواد مخدر ساخته می‌شود یا قاچاقچی کرمانی است یا محوریت موضوع مواد مخدر در این استان می‌گذرد، می‌افزاید: ایجاد این ذهنیت منفی در بین بینندگان این فیلم‌ها نسبت به استان کرمان در حالی است که بخش اعظمی از قاچاقچیان مواد مخدر که توسط ماموران انتظامی در استان کرمان دستگیر و زندانی می‌شوند، اصلا کرمانی نیستند.

لزوم فرهنگ‌سازی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کرمان نیز با اشاره به این‌ که باید با انجام کارهای فرهنگی همانند برگزاری کلاس‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مختلف و... در جهت معرفی فرهنگ اصیل مردم کرمان اقدام کرد، می‌افزاید: با هماهنگی‌هایی که با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور صورت گرفته برنامه‌ریزی‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

احمد سعیدی با بیان این که تولید فیلم و استفاده از قالب‌های هنری برای نشان دادن واقعیت‌های بحث مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان بسیار تاثیرگذار است، عنوان می‌کند: دستگاه‌های فرهنگی و متولی همانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای مرکز کرمان باید تمام توان خود را در این زمینه به کار گیرند و نقش خود را بخوبی ایفا کنند.

اقتصاد کرمان، تحت تاثیر مواد مخدر

در کنار آسیب‌هایی که ترانزیت مواد مخدر بر فرهنگ و چهره واقعی استان کرمان وارد کرده، اقتصاد این استان در بخش‌های مختلف همانند گردشگری و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های اقتصادی نیز از این آسیب‌ها در امان نمانده است.

آن طور که نماینده مردم شهر‌های کرمان و راور و نایب ‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ترانزیت مواد مخدر از خاک استان کرمان فضای روانی سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در این استان نسبت به دیگر استان‌ها کاهش یابد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به این که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در استان کرمان به دلیل شرایطی که مواد مخدر به وجود آورده شکل نمی‌گیرد، می‌افزاید: جذب سرمایه‌گذار در این منطقه به دلیل ترانزیت مواد مخدر و شائبه وجود ناامنی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای ارائه چهره واقعی کرمان به مردم جامعه می‌گوید: مردم استان کرمان از رسانه ملی توقع ندارند که هر جایی قرار است فیلمی در رابطه با مواد مخدر ساخته‌شود آن را به این استان ربط دهند.

نایب ‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که معرفی زیرساخت‌های اقتصادی استان کرمان در کنار فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند باعث توسعه اقتصادی این استان شود، از عزم جدی مجمع نمایندگان استان کرمان برای رفع ذهنیت‌های منفی درباره این استان خبر می‌دهد.

حکمت قاسم‌خانی - جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها