به گفته کارشناسان ریشه دواندن این درختچه‌ها در میان بافت تاریخی ، به افزایش شکاف در این بناها و تخریب تدریجی آنها منجر می شود

بناهای تاریخی شیراز در محاصره گیاهان خودرو

به گفته مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی شیراز، رشد گیاه و درختچه فقط روی برج ارگ کریمخان مساله‌ساز نیست؛ بلکه این معضل در بیشتر بناهای شهر شیراز دیده می‌شود. ما هم به عنوان نیروهای اداره میراث استان در نبرد دایم با این گیاهان هستیم.
کد خبر: ۴۸۹۷۳۷

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، چند روز پیش در گزارشی خبر از رشد تعدادی گیاه و درختچه روی آجرهای برج شمال غربی ارگ کریمخان زند در شهر شیراز منتشر شد که به اعتقاد کارشناسان، این گیاهان در درازمدت، بخش‎هایی از این اثر تاریخی و زیبا را به خطر می‌اندازد.

براساس این گزارش، ریشه دواندن درختچه‎ها و گیاهان در میان بافت تاریخی اثری مانند ارگ کریمخان در درازمدت به افزایش شکاف میان آجرهای بنا و ایجاد ترک‎های بزرگ در آن منجر می‌شود. علاوه بر این کارشناسان می‌گویند که رشد گیاه در ارتفاع حدود ده متری برج ارگ نشان می‎دهد در این قسمت منبعی از رطوبت وجود دارد که آب مورد نیاز این گیاهان را تامین می‎کند و این مساله می‎تواند برای این قسمت از برج خطرساز و آسیب‎زا باشد.

سیامک بصیری، مسئول دفتر فنی اداره کل میراث استان فارس در این باره گفت: رشد گیاهان و درختچه‌ها روی آثار تاریخی یکی از آسیب‌های همیشگی است که بناهای تاریخی شهر شیراز را تهدید می‌کند.

گیاهی که روی برج ارگ کریمخان رشد کرده، از نوع پیچک است که از پی ساختمان شروع به رشد کرده و بالا می‌رود و در سست‌ترین قسمت بنا بیرون می‌زند.

وی افزود: ما به طور دایم با این معضل برخورد می‌کنیم؛ هم به روش فیزیکی با قطع کردن و پاکسازی این گیاهان از روی بناها و هم به روش شیمیایی با سم‌پاشی ریشه این گیاهان، از رشد آنها جلوگیری می‌کنیم. در حقیقت ما به طور دایم با این گیاهان در حال نبرد هستیم، گاهی ما از آنها جلو می‌زنیم و گاهی آنها از ما؛ روی قسمتی از ارگ کریمخان هم این گیاهان به دلایلی از ما پیشی گرفتند، اما پس از رسانه‌ای شدن این خبر پیگیر مساله شدیم.

ارگ کریمخان زند در مرکز شهر شیراز، شاخص‎ترین و معروف‎ترین یادگار به جامانده از سر سلسله پادشاهی زندیه است. ساخت ارگ بین سال‎های 1766 و 1767 میلادی انجام شد و کریمخان بهترین معماران زمان خود را جهت ساخت آن به کار گرفت. به گفته تاریخ‌نگاران، او همچنین بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را بسرعت تمام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها