"مسلمانان میانمار در میان سکوت کشورهای مسلمان کشته می‌شوند، هیچ ملتی تاکنون این گونه در میان این همه خونسردی و سکوت بین المللی و بی خیالی دولت داخلی سرکوب نشده بود." اینها سخنان «شیخ عبدالله المعروف» روحانی مبارز اهل میانمار است. بر اساس اطلاعات دریافتی گروه‌های تندرو بودایی با حمایت دولت اتحادیه جمهوری میانمار، دسته دسته مسلمانان را قتل عام کرده ، آتش می زنند به دریا می‌اندازند.
کد خبر: ۴۸۷۷۴۸

برمه یا همان اتحادیه جمهوری میانمار کشور فقیری است؛ تا 1948 تحت سلطه انگلستان بود و ذخایرش به یغما می‌رفت و امروز که بیش از 6 دهه از استقلالش می‌گذرد؛ همچنان با فقر دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما آنچه درباره این کشور تأسف‌آور است، تبدیل شدن آن به قتلگاه جدیدی برای مسلمانان است.

هنوز خاطره نسل کشی مسلمانان به دست صرب‌ها در سربرنیتسا و کشتار وحشیانه شیعیان مظلوم پاراچنار در پاکستان از ذهن‌ها محو نشده است که انتشار تصاویر روستاهای ویران و جنازه‌های سوخته مسلمانان برمه، بار دیگر داغ کشتار مسلمانان بی‌گناه را زنده می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد که90 درصد از جمعیت 60 میلیون نفری این کشور بودایی هستند و تنها حدود یک میلیون نفر مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند؛ مسلمانانی که از سال 1982 حتی به عنوان تبعه کشور خود حساب نمی‌شوند و از حداقل حقوق شهروندی نیز محرومند؛ مسلمانان میانمار که عمدتا در منطقه آراکان (راخین) زندگی میکنند جمعیتی در حدود هشتصد هزار نفر در این استان دارند، به نام مسلمانان «روهینگیا» معروفند.

حمله به مسلمانان با حمایت دولت میانمار

و اما امروز، در میان سکوت جامعه بین الملل، گروه های تندرو بودایی (مانند گروه ماگ) و دولت میانمار در حال پاکسازی قومی مسلمانان، به وحشیانه ترین شکل ممکن هستند.رئیس جمور میانمار «تین سین» رسما اعلام کرده است که جمعیت هشتصد هزار نفری مسلمانان روهینگیا را قومیتی خارجی میداند که باید یا در اردوگاه های آوارگان متمرکز شوند و یا اخراج شوند.

 دولت میانمار به گروه های امدادی و رسانه های بین المللی اجازه دسترسی به منطقه آراکان را نمی‌دهد و حتی خانم "آنگ سان سوچی" چهره جنجالی سال‌های اخیر و برنده میانماری جایزه صلح نوبل و مخالف دولت که اینروزها بسیار مورد توجه رسانه‌ها و بخصوص آمریکایی هاست؛ نیز درباره تصفیه قومی مسلمانان کاملا سکوت کرده است.

نکته دردناک درباره نسل کشی مسلمانان در برمه این است که این اتفاق نه تنها در سکوت کامل خبری و بی‌توجهی سران کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد؛ بلکه گروه های افراطی بودایی، گاهی اوقات حتی همراه با پشتیبانی پلیس و ارتش به کشتار و آتش زدن دهکده ها و مساجد مسلمانان دست می‌زنند و امکان هرنوع دفاع و یا گریزی را از این مسلمانان مظلوم می‌گیرند.

مسلمانان روهینگیا، یکی از مظلوم‌ترین اقلیت‌های جهان

نشریه انگلیسى "ساندى تایمز" در گزارشى از جنایات هولناک چکمه‌پوشان برمه‌اى می‌گوید: نظامیان این کشور مردم مسلمان را مورد ضرب و شتم قرار داده، زنان را در جلو چشم دیگران مورد تجاوز قرار مى‌دهند، مردان را مصلوب مى‌سازند و به‌قتل مى‌رسانند. هر روز شمار زیادى از مسلمانان فرارى با سرگذشتى هولناک و داستان‌هاى تکان‌دهنده‌اى از فشارهاى نظامیان برمه‌اى خود را به اردوگاه‌هاى مرزى که در آنها غذا به اندازه کافى یافت نمى‌شود و انواع بیمارى‌ها رواج دارد مى‌رسانند.

سازمان ملل، مسلمانان روهینگیا را به عنوان یکی از اقلیتهایی که متحمل بیشترین مشکلات و رنجها در تمام جهان هستند معرفی کرده است.طبق گزارش سازمان ملل تنها در موج اخیر حملات بودایی ها به مسلمانان 90 هزار نفر آواره شده اند.

دولت میانمار اجازه ازدواج به مسلمانان نمی‌دهد

در این اواخر نیز برنامه های زیادی برای نابودی نسل مسلمانان در دولت در حال اجراست که می توان به قانون ممنوعیت ازدواج زنان قبل از 25 سالگی و مردان تا قبل از سن 30 سالگی اشاره کرد. علاوه بر تمام اینها برای ازدواج کردن باید از اداره امنیت این کشور گواهی خاصی گرفته شود که گرفتن آن تنها با شرایط خاصی داده می شود. هدف از تمام این برنامه ها این است که به مسلمانان فهمانده شود که در این کشور هیچ گونه حقی ندارند.

در میانه اوضاع ناامن سیاسی، بوداییان فرصتی پیدا کردند تا کارهایی انجام دهند که منجر به انهدام و از بین بردن مسلمانان و توهین به مقدسات و شعائر دینی آنها شود. دولت دستور داد که مسلمانان حق ندارند مساجد جدید بنا کنند یا مساجد قدیمی خود را ترمیم کنند و با استناد به همین قانون نزدیک به 72 مسجد را ویران کرد. از ابتدای فوریه سال گذشته گروه هایی از بوداییان اقدام به سوزاندن روستاهای مسلمانان و کشتار و فراری دادن آنها کردند و در این راه حدود 500 کشته و 2هزار مجروح بر جای ماند.

وضعیت مسلمانان میانمار اسفناک است؛ وزارت امور خارجه واکنش نشان دهد

مجمع امت واحده در بیانیه‌ای نوشته است؛

وَ مَا لَکُمْ لا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا

اخبار ناگواری از قتل عام مسلمانان کشور میانمار به گوش می‌رسد. میلیون‌ها مسلمان میانماری که به عنوان اقلیت مذهبی در این کشور شناخته می‌شوند سال هاست که با مشکلات و مسائل عدیده‌ای از سوی حکومت مواجهند. در این میان قوم مسلمان «روهینگیا» که در ایالت «آرکان» واقع در سواحل غربی کشور میانمار ساکن هستند، حتی از داشتن حق شهروندی کشور خود محروم بوده‌اند.

محرومیت از انجام مناسک ساده عبادی اسلامی از جمله فشارهای وارد به این مردم بوده است؛ نه مسجدی، نه مدرسه‌ای و نه حتی مراسم رسمی ازدواج! طی سال‌های گذشته صد‌ها هزار مسلمان آراکان با تحمل سختی‌های فراوان تلاش برای مهاجرت غیر قانونی به دیگر کشورهای منطقه داشتند که در این بین بسیاری از آنان در بد‌ترین شرایط ممکن جان سپرده‌اند.

در یکی از این موارد گارد ساحلی کشور تایلند چند صد مهاجر مسلمان میانماری را با لنج‌های بدون موتور، آب و غذا در میانه اقیانوس هند‌‌ رها کرده‌اند که باعث مرگ و میر بسیاری از آنان در میانه اقیانوس از فرط گرسنگی و تشنگی شده است. علاوه بر آن بسیاری از این مهاجران در زندان‌های کشورهای منطقه به سر می‌برند. با تمام این اوصاف مسلمانان میانمار ترجیح می‌دهند تا در میانه آب‌های اقیانوس جان بدهند اما شرایط بد زندگی در کشور خود را تحمل نکنند.

چنین وضعیت اسفناکی در ماه‌های اخیر با تنش‌های مذهبی میان بودائییان و مسلمانان این کشور همراه شده است. مطابق با اخبار رسیده چندین هزار مسلمان میانماری در منطقه آرکان تا کنون بطرز وحشیانه‌ای توسط افراطیان بودیست به قتل رسیده‌اند و نیروهای پلیس نیز تنها شاهد این قتل عام بوده‌اند. این در شرایطی است که دولت میانمار مانع از حضور خبرنگاران خارجی و نمایندگان نهادهای بین المللی در منطقه آراکان شده است.

اتحادیه بین المللی امت واحده ضمن درخواست فوری از ارباب رسانه مبنی بر پوشش اخبار ولو ناچیز این مردم مظلوم، از وزارت محترم خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران خواستار است تا اقدامات درخور و لازم را جهت تلاش برای حفظ جان مسلمانان محروم و مظلوم کشور میانمار از طریق اعمال فشار بر مقامات کشور مذکور و نیز نهادهای بین المللی به اصطلاح حافظ صلح و حقوق بشر، به انجام رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها