رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: موارد ابتلا به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال به ۵۰ مورد و هفت فوتی رسید.
کد خبر: ۴۸۵۱۲۴

محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به دهم تا پانزدهم تیر، هفته مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، افزود: از بین بیش از 200 بیماری مشترک بین انسان و دام، مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور ما تب مالت، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، هاری و دام گزیدگی، سالک، تب شالیزار، سیاه زخم و کیست هیداتیک است.

وی گفت: ‌بیماری تب مالت سال گذشته 12 هزار مبتلا در کشور داشت که البته به علت رسیدگی بموقع، هیچ مورد فوتی از این بیماری نداشتیم.

شیرزادی ادامه داد: مهم‌ترین عامل انتقال بیماری تب مالت استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه است. شیر و لبنیات پاستوریزه از این نظر هیچ مشکلی ندارد، به همین علت در شهرها مردم باید فقط از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و به طور کلی عرضه لبنیات غیرپاستوریزه در شهرها غیرمجاز و غیرقانونی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید این مراکز را جمع آوری کنند زیرا هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

به گفته وی، بیماری مهم دیگر بیماری تب خونریزی‌دهنده کنگو است که همراه با تب، سرگیجه، سفت شدن عضلات و در صورت رسیدگی دیرهنگام، مرگ است. سال گذشته 79 مورد ابتلا به این بیماری و 14 مورد مرگ داشتیم، امسال نیز با موارد قابل توجه ابتلا به این بیماری مواجه هستیم چنان‌که از ابتدای امسال 50 مورد ابتلا به این بیماری در کشور داشتیم که هفت نفر آنها فوت کردند.

وی گفت: ‌مهم‌ترین راه کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، بهبود همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها