محمود الزهار یکی از شخصیت‌های سیاسی فلسطینی و یکی از اعضای برجسته جنبش مقاومت اسلامی (حماس)‌ است که روزگاری نقش وزارت خارجه دولت اسماعیل هنیه را به‌عهده داشت. در این گفت‌وگوی صریح و بی‌پروا، الزهار از مساله دولت آشتی ملی فلسطینی، رابطه با ایران و سوریه و آینده این جنبش می‌گوید.
کد خبر: ۴۷۷۵۰۶

با آن‌که موافقت‌نامه دوحه از سوی رئیس دفتر سیاسی حماس تایید شده بود، شما در داخل فلسطین شروط زیادی برای آن مطرح و آن را رد کردید، چرا؟

اولا تاکید توافق‌نامه‌ای که 4 سال قبل در قاهره تنظیم شد بر نیاز به تشکیل دولت وحدت ملی بدون حضور هیچ عضوی از حماس، فتح و دیگر جناح‌های فلسطینی بود و این اولین موضوع در توافق‌نامه دوحه است. در دوحه روی تشکیل یک دولت بی‌طرف با هدف برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه توافق شده بود، اما فشارهایی از سوی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برای عدم تشکیل دولت وحدت ملی وجود داشت. آنها دولتی را می‌خواستند که شرایط گروه چهارجانبه را بپذیرد و حماس به دلیل تبعیضات گسترده و بی‌عدالتی علیه ملت فلسطین آن را نمی‌پذیرد. به عبارت دیگر توافق‌نامه دوحه نقاط ضعفی داشت که از آن جمله عدم تضمین یکپارچگی انتخابات بود. محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین نمی‌بایست نقشی در اجرای چنین انتخاباتی داشته باشد.

چرا امکان آن‌که محمود عباس، رئیس دولت انتقالی شود را رد می‌کنید؟

برای این‌که ابومازن مسوولیت همکاری امنیتی با اسرائیل و وظیفه هدایت انتخابات را دارد. محمود عباس مسوول دستگیری اعضای حماس، توقیف پول و محدود کردن آزادی ماست، بنابراین چگونه می‌تواند در تضمین نتایج انتخابات عادل باشد.

پس از امضای توافق‌نامه دوحه، شکاف‌هایی میان رهبران حماس در داخل و خارج فلسطین ایجاد شد. شما از این بابت گله‌مندید که خالد مشعل هنگام امضای موافقت‌نامه دوحه با سازمان مشاوره نکرده بود.

من در این باره نمی‌خواهم صحبت کنم، زیرا هیچ ربطی به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، ندارد.

آیا از جانب ایران حمایت مالی و نظامی می‌شوید؟

ما همه‌گونه حمایت از ایران و تمام جهان عرب و مسلمان دریافت می‌کنیم. هرکس به ما هر چیزی بدهد، می‌گیریم. ما ضعیفیم و دشمن ما رژیم صهیونیستی قدرت اتمی دارد.

اگر ایران از سوی اسرائیل یا ایالات متحده مورد حمله واقع شود، موضع حماس چه خواهد بود؟

ما مخالف حمله به هر عرب یا مسلمانی هستیم. ایران کشور قدرتمندی است و توانایی آن را دارد که از خودش دفاع کند. ایران تمام شیوه‌ها را برای حفظ مرزهایش می‌داند. اگر ایران هدف ساده‌ای بود تا الآن رژیم صهیونیستی به آن حمله کرده بود.

اجازه بدهید روشن‌تر بگویم. اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد، حماس ساکت می‌نشیند یا واکنش نظامی نشان می‌دهد؟

به این سوال نمی‌خواهم جواب بدهم.

نگاهی به حوادثی که اکنون در سوریه در حال وقوع است، بیندازیم. آیا حماس از رژیم سوریه حمایت می‌کند یا از مخالفانی که خواهان خروج و پایان یافتن حکومت بشار اسد در سوریه هستند؟

ما قدرت منطقه‌ای و دارای نفوذ بین‌المللی نیستیم. ما فقط یک سوریه قوی و مقتدر می‌خواهیم.

اما چند هفته قبل اسماعیل هنیه در قاهره اعلام کرد که حماس از انقلاب سوریه حمایت می‌کند. آیا این مایه شگفتی و تغییر در استراتژی حماس نیست؟

اجازه بدهید مطلب شما را اصلاح کنم. هنیه گفت ما موافق خواسته‌های مردم سوریه هستیم و دولت سوریه گفته است که حاضر به اجابت تقاضاهای مردم است.

پس بالاخره از رژیم سوریه حمایت می‌کنید یا نه؟

من بیش از 3 بار به این سوال جواب داده‌ام. شما می‌خواهید مرا وادار به یک جواب مشخص کنید.

من سعی دارم مشخص کنم هنوز حماس با رژیم سوریه روابط مستحکم دارد.

فکر می‌کنم جواب من برای سوال شما روشن است؛ بسیار روشن.

پس چرا حماس، سوریه را در آغاز درگیری‌ها ترک کرد؟

ترک سوریه یک تصمیم فردی بود و نه کنار گذاشتن یک استراتژی سیاسی.

ارزیابی شما از سیاست اتحادیه اروپا در برابر اتفاقات غزه از زمان کنترل حماس بر این منطقه چیست؟

اجازه بدهید مطلب شما را اصلاح کنم. جنبش حماس در حال کنترل غزه نیست؛ بلکه ما غزه را براساس نتایج انتخابات اداره می‌کنیم، اما سیاست غرب که علیه توسعه و تحول اسلام سیاسی است، آن را به عنوان کنترل توصیف می‌کند. ما باید حاکم بر غزه، کرانه باختری و بیت‌المقدس هم باشیم؛ زیرا این نتیجه طبیعی انتخابات است. غرب بار دیگر علیه جهان اسلام، شیوه ریا و تزویر را در پیش گرفته است و بویژه نمی‌خواهد نتایج انتخابات آزاد و عادلانه که تمام جهان شاهد آن بود را بپذیرد.

حماس چه انتظاری از انقلاب مصر و آنچه در لیبی و تونس و اکنون در سوریه در حال اتفاق است، دارد؟

جنبش حماس اسلامگراست و ما سیاست و اعتقاد مشابهی در برابر آنچه در تمام این کشورها اتفاق می‌افتد و نیز جنبش‌هایی که در مصر، لیبی، تونس، مراکش و حتی در یمن قدرت را به‌دست می‌گیرند، داریم.

ما انتظار داریم رهبرانی که با شیوه‌های دموکراتیک انتخاب می‌شوند، تصویر و نماینده مردم انقلابی باشند. چنین رهبری از موضع حماس پشتیبانی خواهد کرد و اشغال و تهاجم به مناطق فلسطینی را نمی‌پذیرد. من تصور آینده خوبی برای حماس دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها