پرویز پرستویی، حبیب احمدزاده، جعفری‌جلوه و راوی دا از جمله هنرمندان حاضر در این جشن بودند

جشن آزادی خرمشهر با حضور هنرمندان در یک ندامتگاه

عجیب‌ترین جشن سالروز آزادسازی خرمشهر در یک ندامتگاه برگزار شد. در این مراسم که چهره‌های سرشناسی از بازیگران، نویسندگان، هنرمندان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مسوولان فرهنگی حضور داشتند، زندانیان از تحول درونی خود بعد از مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس صحبت کردند.
کد خبر: ۴۷۶۹۵۳

ماجرا از این قرار است که یکی از زندانیان سیاسی دورود سال قبل در نامه‌ای به مسوولان حوزه هنری نوشته بود که از خواندن کتاب «دا» نسبت به باورهای سیاسی‌اش که در تضاد با انقلاب اسلامی بوده، دچار تردید شده است. این زندانی بعد از آن تلاش کرده کتاب‌هایی از این دست را به زندانیان دیگر بدهد؛ به این ترتیب با تلاش این زندانی، دیگر زندانیان با کتاب‌هایی همچون «دا»، «کوچه نقاش‌ها»، «بابا نظر»، «شنام»، «پایی که جاماند» و «نورالدین پسر ایران» آشنا شده بودند.

به گزارش فارس، دعوت شدگان اصلی به این مراسم، راویان این کتاب‌ها و تعدادی از هنرمندان و نیز خانواده‌های این مددجویان و پرسنل بودند. برای برگزاری این مراسم قریب به سیصدنفر از مددجویان با ارسال دعوتنامه‌های امضا شده به هنرمندان خواهان برپایی چنین جشنی شدند.

در روز اول مراسم کارمندان و مددجویانی که این کتاب‌ها را خوانده و خود به تزئین زندان پرداخته بودند، با تشکیل گروه‌های هنری خودجوش از مددجویان به اجرای موزیک و شعرخوانی در وصف سی امین سالگرد آزادسازی خرمشهر و نیز تقدیر از سیده‌زهرا حسینی راوی کتاب «دا» پرداخته و به این ترتیب به مهمانان خو‌شامد گفته و از آنان پذیرایی کردند.

در ادامه پرویز پرستویی، حسین ترابی، مسعود جعفری‌جوزانی (هنرمندان سینما) سیده‌زهرا حسینی (راوی کتاب دا)، سیدابوالفضل کاظمی (راوی کتاب کوچه نقاش ها)، نورالدین عافی (راوی کتاب نورالدین پسر ایران)، کیانوش گلزار راغب (راوی کتاب شنام) و مرتضی و مصطفی نظرنژاد (فرزندان شهید بابانظر راوی کتاب بابا نظر) گلعلی بابایی (نویسنده کتاب همپای صاعقه) و ملا صالح قاری (آزاده سرافراز حماسه 23 نفر)، مکی یازع (راوی کتاب بچه‌های کفیشه) پس از صحبت صمیمانه برای حاضران، به اهدای جوایز کتابخوانی به 144 نفر از پرسنل و مددجویانی که در مسابقه کتابخوانی شرکت کرده و حائز رتبه شده بودند، پرداختند.

مددجویان و کارمندان این ندامتگاه نیز هنگام دریافت جوایز از تاثیر شگفت خاطرات دفاع مقدس بر نگرششان به زندگی و گرفتن درس پایداری و توکل به خدا و بسیار ناگفته‌های دیگر برخود و خانوادهایشان و حتی روابط متقابلشان با همدیگر سخن گفتند.یکی از کارکنان این ندامتگاه به نمایندگی از طرف دیگر همکارانش اظهار کرد، این کتاب‌ها تاثیر عجیبی بر همه مجموعه زندان داشته؛ به عنوان مثال خاطرات اسارت در کتاب «پایی که جا ماند» به ما یادآوری کرد که اگر خدای ناکرده ما از روی نفس با مدد جویان رابطه‌ای به دور از انصاف ، اخلاق و احترام داشته باشیم، شاید هیچ فرقی با آن نیروی بعثی در اسارتگاه‌های اسرای ایرانی در عراق نخواهیم داشت.

در ادامه این مراسم دلفان، رئیس دادگستری و جعفری دادستان دورود و نیز محمدی رئیس ندامتگاه‌های استان لرستان و نیز نصیریان رئیس ندامتگاه دورود، همچنین زندانبانان بدون هیچ مانعی در کنار مددجویان و پرسنل و مهمانان شام را صرف کردند.

یکی از زندانیان آزاد شده از این زندان تحت تاثیر مطالعه این کتاب‌ها بعد از آزادی در همین شهر به افتتاح یک کتابفروشی با عنوان «دا» اقدام کرده است که در روز دوم مراسم، مهمانان از این کتابفروشی بازدید کردند. این مددجو دلیل روی‌آوری به این کار را انتقال تجارب ارزشمند این کتاب‌ها به جامعه در جلوگیری از کجروی دانست.

این مراسم منبع خیرات زیادی بود؛ به عنوان نمونه با گلریزان مهمانان و همیاری و قول مسوولان و پرداخت دیه، حکم اعدام یکی از مددجویان که در تغییر رویه بسیاری از مددجویان به زندگی سالم نقش‌آفرین بوده به احکام پایین‌تر تبدیل شد. تعدادی از محکومان مالی نیز به مناسبت سی‌امین سال آزادسازی خرمشهر قهرمان، با کمک مالی حضار و مهمانان در آستانه آزادی در آینده نزدیک قرار گرفتند.

پرویز پرستویی در اختتامیه جشن به نمایندگی از طرف همه مهمانان حاضر در مراسم با تشکر فراوان از مهمان نوازی گرم و بی‌شائبه مددجویان و کادر، همدلی و رفاقت بین زندانیان و کارمندان این ندامتگاه را چیزی در حد افسانه دانست که تنها در سایه روی‌آوری به اخلاق و یادآوری راه شهدا ممکن بوده است. او خواستار انتقال این تجربه گرانقدر و استثنایی به دیگر ندامتگاه‌ها و حتی مجامع بیرونی و جامعه شد. از دیگر مهمانان این جشن می‌توان از محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس، محمدرضا جعفری‌جلوه مشاور رئیس سازمان صدا و سیما، جواد جباری رئیس بنیاد فرهنگی روایت، محمدرضا شرف‌الدین رئیس انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس، حمید آخوندی تهیه‌کننده سینما و مسوول بنیاد خیریه روز سوم، حسن تنها مسوول ایثارگران پالایشگاه نفت آبادان، حاج عباس نجفی خیر و جانباز دوران دفاع مقدس، عادل معمارنیا کارگردان و مستندساز، حبیب مجیدی عکاس سینما، رضا گنج خان‌لو تدوینگر، محمد یار احمدی گرافیست و مجری افتخاری مراسم، سعید سیاح طاهری جانباز و دبیر برگزاری این مراسم و حبیب احمدزاده نام برد.

حبیب احمدزاده که یکی از بانیان برگزاری جشن بود، دراین باره به جام‌جم گفت: امیدوارم مسوولان ما ایمان بیاورند که فرهنگ دفاع مقدس می‌تواند کارکرد زیادی داشته باشد.

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری نیز به خبرنگار ما گفت: کتاب‌های یاد شده در ندامتگاه‌ها، روستاها، خارج از کشور و هرجایی که رفته باعث تحول آدم‌های زیادی شده است.

او درباره برنامه‌های احتمالی آینده حوزه هنری در این باره گفت: ما از هر نهاد و جایی که بخواهد چنین اقداماتی انجام دهد حمایت و آثارمان را برای آنها ارسال می‌کنیم.

او اظهار امیدواری کرد که در دیگر ندامتگاه‌های کشور چنین فرهنگی حاکم شود تا زندانیان در یک فضای معنوی به تفکر در گذشته خود بپردازند و روح امید در آنان زنده شود.

سجاد روشنی / گروه فرهنگ هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها