نمایندگان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین پیشنهاد کردند:

نظرسنجی برای انتخاب ریاست مجلس نهم

نمایندگان مجلس معتقدند که رییس مجلس نهم باید با آرای بالایی انتخاب شود و برای این منظور پیشنهاد کردند با انجام یک نظرسنجی از میان حدادعادل و لاریجانی هر فردی که مقبولیت بیشتری داشت در روز برگزاری انتخابات در صحن مجلس برای ریاست مجلس نامزد شود. در حال حاضر لابی ها برای انتخاب رییس مجلس میان نمایندگان و بخشی از احزاب سیاسی کشور شدت گرفته است.
کد خبر: ۴۷۳۱۸۰

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار جام جم آنلاین، مجلس نهم از هفتم خرداد ماه امسال آغاز به کار خواهد کرد و یکی از دغدغه های فعلی نمایندگان مجلس، انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس است . 12 نماینده به عنوان هیات رییسه مجلس نهم و رییس مجلس بهمراه دو نواب رییس، سه کارپرداز و شش دبیر می بایست انتخاب شوند.

بعد از آغاز به کار مجلس نهم انتخابات هیات رییسه مجلس در صحن مجلس برگزار می شود.

خبرنگار جام جم آنلاین به سراغ نمایندگان مجلس رفت و از آنها درخصوص ویژگی های رییس مجلس و اینکه رییس مجلس باید دارای چه خصوصیاتی باشد، سوالاتی را مطرح کرده است.

حفظ اقتدار، مهمترین ویژگی رییس مجلس

منتخب مردم سلماس در مجلس معتقد است رییس مجلس باید از شان و جایگاه مجلس به خوبی دفاع کند و دارای سابقه مدیریتی خوبی در کشور باشد.

علی اکبر آقایی افزود: توانمندی، تسلط بر اوضاع داخلی و خارجی و درک صحیح شرایط بین المللی از دیگر ویژگی های یک رییس مجلس می باشد.

«تعامل خوب میان قوای سه گانه، درایت و هماهنگی میان مسوولین مختلف می تواند مجلس را کارآمد و فعال نشان دهد».

وی با اشاره به کارکرد مجلس تصریح کرد: تصویب لوایح و طرح ها، نظارت بر دستگاه های اجرایی، فعال کردن کمیسیون های تخصصی مجلس از جمله کارکردهای مهم مجلس شورای اسلامی است که رییس مجلس می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

نماینده فعلی مردم سلماس در مجلس تاکید کرد: رییس مجلس باید شخصی باشد تا با اولویت گذاری و نظارت بر دستگاه های اجرایی از فرصت ها به خوبی بهره برداری کند.

گام برداشتن در راستای مصالح و منافع ملی

نماینده اصفهان هم معتقد است: رییس مجلس باید به منافع ملی و مصالح کشور توجه داشته باشد  و در راستای تحقق اهداف نظام گام بردارد.

حمیدرضا فولادگر گفت: رییس مجلس باید فردی باشد که مدیر و مدبر و معتقد به اسلام و ولایت فقیه باشد.

«تبعیت محض از مقام معظم رهبری، پاسداری از ارزش های اسلام از دیگر ویژگی های رییس مجلس می باشد».

فولادگر گفت: رییس مجلس باید فردی باشد که درخصوص مسائل مختلف سعه صدر و منش خوبی داشته و در جهت همگرایی میان نیروهای انقلاب گام بردارد.

وی اضافه کرد: رییس مجلس مقتدر شخصی خواهد بود که ضمن دفاع از شان و جایگاه مجلس رابطه خوبی هم با سایر مسوولین و قوا داشته باشد.

پیگیری مطالبات مردم از سوی رییس مجلس

منتخب تهران معتقد است رییس مجلس باید فردی باشد تا دغدغه ها و مشکلات مردم را در مجلس پیگیری کرده و به فکر حل معضلات جامعه باشد.

فاطمه آلیا گفت: در حال حاضر هشت دوره مجلس شورای اسلامی سپری شد و تجربیات زیادی در زمینه نحوه اداره مجلس به دست آمد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: رییس مجلس باید فردی باشد که به سوگندنامه مجلس وفادار باشد و در صحن مجلس در پی اجرای قانون و آیین نامه داخلی باشد.

«اولویت های کاری رییس مجلس باید اولویت های موکلین و مردم باشد و برای پیگیری مطالبات مردم باید هماهنگی های کاملی در مجلس به وجود آید».

آلیا گفت: باید در مجلس نهم کمیسیون مشترکی متشکل از نمایندگان متخصص تشکیل شود تا برای تحقق فرمایشات رهبری در زمینه «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» گام برداشته شود.

وی افزود: رییس مجلس باید فردی باشد که بتواند میان نیروها و فراکسیون های مختلف مجلس هماهنگی به وجود آورد.

آلیا افزود: در مجلس نهم باید یک فراکسیون مهم اصولگرایان تشکیل شود و هیات رییسه این فراکسیون باید متفاوت از هیات رییسه مجلس باشد تا بتواند با اقتدار و کار کارشناسی برای کارآمد کردن طرح ها و لوایح اقدام کند.

به گفته وی، رییس مجلس باید فردی باشد تا از همه ظرفیت های موجود در مجلس نهم به نحوه احسن استفاده گردد.

اشراف داشتن بر مسائل یکی دیگر از ویژگی های رییس مجلس

نماینده ساری معتقد است که رییس مجلس باید فردی باشد که ضمن داشتن توانایی لازم، بر مسائل داخلی و بین المللی اشراف کامل داشته باشد.

سید رمضان شجاعی کیاسری تاکید کرد: حفظ شان و جایگاه مجلس و همچنین حفظ استقلال مجلس از جمله ضروریاتی است که یک رییس مجلس باید به آن توجه کند.

وی اضافه کرد: همچنین رییس مجلس باید تعامل خوبی با قوه مجریه و قضاییه داشته باشد.

شجاعی کیاسری تاکید کرد: رییس مجلس باید با رای بالایی انتخاب شود چرا که در آن صورت یک مجلس قوی و مقتدر تشکیل می شود.

وی با اشاره به کاندیداتوری حداد عادل و لاریجانی برای ریاست مجلس، گفت: برای اینکه آرا میان این دو کاندیدا تقسیم نشود و از طرفی دیگر برای اینکه رییس مجلس با یک رای بالایی انتخاب گردد بهتر است تا یک نظرسنجی صورت گیرد و هر کاندیدایی که از مقبولیت بیشتری برخوردار بود برای ریاست مجلس در صحن مجلس کاندیدا شود.

یوسف اسدی- خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها