روش‌های مدرن ارتباطی جایگزین روش‌های سنتی می‌شود

نسل جدید ارتباطات تلفنی را تجربه کنید

گرچه شاید کمتر به این مقوله توجه کرده باشید، اما بدون این که خودمان خواسته باشیم ابزارهای نوین ارتباطی مانند اینترنت، گوشی‌های همراه پیشرفته و فضای مجازی ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است.
کد خبر: ۴۶۹۸۸۳

تا جایی که اگر روزی به یکی از آنها دسترسی نداشته باشیم دیگر حتی قادر به انجام امور روزمره زندگی‌مان هم نخواهیم بود. با پیشرفت علم و فناوری امکان ایجاد ارتباطات به صورت آسان‌تر و سریع‌تر مهیا شده است و روش‌های سنتی جای خود را به روش‌ های مدرن داده است. زمانی که رادیو و تلویزیون به عنوان پیشگامان تحولات ارتباطی قدم به زندگی ما گذاشتند اصلا تصور نمی‌شد روزی ابزارهای ارتباطی بتواند به عنوان ابزارهای همه‌کاره جوانب مختلف زندگی ما را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

در این میان گذر از آنالوگ به دیجیتال رویدادی است که بی‌شک توانسته است نقش مهمی در افزایش توانمندی‌های ابزارهای ارتباطی داشته باشد. بر خلاف تلویزیون‌های آنالوگ که عمده‌ترین خدمات قابل ارائه روی آن تله‌تکست است، تلویزیون‌های دیجیتالی می‌تواند امکانات و در نتیجه تجربه‌ای جدید در عرصه تماشای برنامه‌های تلویزیونی در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان قرار دهد چرا که علاوه بر ایجاد امکان ارائه شبکه‌های تلویزیونی بیشتر، کیفیت صدا و تصویر را نیز افزایش می‌دهد، اما این پایان ماجرا نیست. اگر به تغییراتی که چند سال گذشته در زمینه ارائه امکانات در بخش‌های مختلف ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون، تلفن همراه، انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های گیرنده و فرستنده ماهواره‌ای و همچنین اینترنت ایجاد شده است، نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که اینترنت به عنوان فاتح این میدان رقابتی توانسته است جایگزین بسیاری از ابزارهای ارتباطی شده و یک‌تنه پاسخگوی همه نیازهای کاربران باشد. با گسترش تلویزیون‌های اینترنتی‌ در سطح دنیا، ماهواره کم‌کم جای خود را به اینترنت می‌‌دهد. توسعه ابزارهای ارتباطی اینترنتی نیز می‌رود تا ارتباطات مخابراتی به شیوه سنتی و از طریق سیم‌های انتقال‌دهنده، اطلاعات را از میدان به در کرده و نسل جدیدی از ارتباطات را برای انسان‌‌ها به ارمغان آورد. به این ترتیب با جایگزینی تلویزیون اینترنتی یا همان IPTV به جای تلویزیون ماهواره‌ای و حتی تلویزیون دیجیتالی که هنوز مدت زمان زیادی از معرفی آنها نمی‌گذرد و همچنین جایگزینی ارتباطات تلفنی اینترنتی به جای استفاده از خطوط تلفن، رفته‌رفته اینترنت به عنوان یک فناوری همه‌کاره جایگزین تلویزیون، رادیو، ماهواره و حتی تلفن خواهد شد و به کمک آن می‌توانید به هر آنچه می‌خواهید دسترسی داشته باشید.

تلفن اینترنتی، مقوله جدیدی در دنیای ارتباطات

شبکه‌های مخابراتی به عنوان یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی امروز بیشترین سهم را در تبادل اطلاعات و اخبار به عهده داشته است. امروزه این فناوری که قدمتی بیش از 100 سال دارد، شکل پیشرفته‌تری به خود گرفته است. تغییر روش برقراری ارتباط تلفنی ازجمله پیامدهای گذر از آنالوگ به دیجیتال است.

امروزه اغلب افراد برای برقراری ارتباط تلفنی از راه دور از VOIP یا تلفن اینترنتی استفاده می‌کنند. VOIP روشی برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به داده‌های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می‌شود. به این ترتیب یک ارتباط اینترنتی استاندارد به روشی رایگان برای برقراری ارتباطات تلفنی در هر نقطه‌ای از دنیا تبدیل می‌شود. تنها کافی است هزینه ISP را پرداخت کنید تا هیچ نیازی به استفاده از خدمات شرکت‌های مخابراتی نداشته باشید.

در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها امکان استفاده از تلفن اینترنتی را برای کاربرانشان در سراسر دنیا فراهم کرده‌اند و تلفن اینترنتی با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

برخی از سیستم‌های ارتباطی اینترنتی این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا بتوانید پیام‌های تلفنی را نیز از طریق سیستم ایمیل دریافت کنید یا به طور مستقیم از طریق outlook شماره‌گیری کنید. اگرچه روش‌های مختلفی برای عملکرد تلفن‌های اینترنتی وجود دارد، اما چه ایجاد ارتباط بین 2 کامپیوتر فرستنده و گیرنده از طریق یک نرم‌افزار ارتباطی فراهم شده باشد و چه پهنای باند اطلاعاتی این امکان را فراهم کرده باشد تا از طریق تلفن معمولی یا کامپیوتر با شخص مورد نظرتان که ممکن است کاربر تلفن معمولی یا اینترنتی باشد تماس برقرار کنید، در همه این روش‌ها صدا تبدیل به بسته‌های دیجیتالی شده و روی شبکه یا اینترنت ارسال می‌شود.

اسکایپ، غول بزرگ تماس از نوع اینترنتی

در میان افرادی که استفاده از تلفن اینترنتی را تجربه کرده‌اند کمتر کسی است که با اسکایپ و خدمات متنوع آن آشنایی نداشته باشد. اسکایپ نرم‌افزاری کاربردی است که امکان برقراری تماس تلفنی از طریق پروتکل اینترنتی را فراهم می‌کند.

تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ رایگان است و اگر کاربر بخواهد از این امکان برای برقراری تماس با تلفن ثابت یا همراه استفاده کند، ملزم به خرید اعتبار است. شبکه ارتباط تلفنی اسکایپ تا پایان سال 2009 میلادی مورد توجه بیش از 500 میلیون کاربر در سطح دنیا قرار گرفته بود و در سال 2011 مایکروسافت با اختصاص سرمایه‌ای 5‌/‌8 میلیارد دلاری مالکیت اسکایپ را از آن خود کرد. بی‌شک این نرم‌افزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش هزینه مکالمات تلفنی است. ضمن این که علاوه بر تضمین کیفیت مناسب صدا هنگام گفت‌وگو، از طریق کدگذاری‌های ویژه امنیت مکالمات را نیز تضمین می‌کند.

با اعلام خبر پیوستن اسکایپ به مایکروسافت، بسیاری از شرکت های فعال در این عرصه از این که مایکروسافت با این تصمیم خود انحصار بازار تلفنی را در دست می‌گیرد، اظهار نگرانی کردند.

اما پس از مدتی مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد از این پس امکانات ارتباطی چند رسانه‌ای را بر مبنای این نرم‌افزار به مجموعه خدماتی که تحت وب ارائه می‌دهد، اضافه کند.

منابع: Voip / Fcc.gov / Skype

وایبر، نرم‌افزاری برای مکالمه مجانی با گوشی هوشمند

دارندگان آیفون بخوبی با برنامه کاربردی وایبر (Viber)‌ آشنا هستند. این نرم‌افزار شبیه به نرم‌افزار اسکایپ محیطی را برای کاربران آیفون فراهم می‌کند تا به صورت رایگان برای دیگران پیامک ارسال کرده یا با آنها تماس تلفنی برقرار کنند و به این ترتیب مجبور به پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور قبض‌های مخابراتی نباشند. تنها کافی است این نرم‌افزار روی گوشی هر دو کاربر نصب شده و گوشی آنها به اینترنت وصل باشد. پیش از این فقط کاربران آیفون امکان استفاده از این نرم‌افزار را داشتند، اما اکنون همه افرادی که گوشی‌های اندرویدی دارند می‌توانند از امکانات وایبر استفاده کنند. در میان برنامه‌های متنوعی که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند، کیفیت صدای وایبر در مقایسه مطلوب‌تر است. ویژگی منحصر به فرد وایبر این است که برای استفاده از این برنامه نیاز به ایجاد حساب کاربری ندارید. بلکه این برنامه با همان شماره تلفن شما کار می‌کند. البته بسیاری از کاربران عدم پشتیبانی وایبر از امکان برقراری تماس ویدئویی را از نقاط ضعف این برنامه می‌دانند و از این‌رو بر این باورند که وایبر نمی‌تواند رقیب قدرتمندی برای اسکایپ باشد.

براساس آنچه گفته شد می‌توان به این نتیجه رسید VOIP یا تلفن اینترنتی این قابلیت را دارد که تغییرات و تحولات عمده‌ای را در آینده سیستم‌های تلفنی و مخابراتی ایجاد کند. بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند با عرضه خدمات مشابه به جمع ارائه‌دهندگان خدمات تلفن اینترنتی بپیوندند. از این رو بسیاری از شرکت‌های مخابراتی نیز برای این که مغلوب فناوری جدید نشوند، قصد دارند مراکز VOIP را در سراسر دنیا راه‌اندازی کنند تا بتوانند همچنان به حیات خود برای عرضه خدمات مخابراتی ادامه دهند، چراکه پیش‌بینی می‌شود در غیر این صورت فناوری تلفن در آینده‌ای نه‌چندان دور بتواند پاسخگوی تمامی نیازها و امکانات آنها باشد.

فرانک فراهانی‌جم / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها