ملی‌پوشان وزنه‌برداری از فردا در مسابقات قهرمانی آسیا روی تخته می‌روند

حمله به سکوی قهرمانی پس از 9 سال

چهل و سومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از امروز (سه‌شنبه 5 اردیبهشت) در شهر پیونگ تائک کره‌جنوبی آغاز می‌شود و پولادمردان کشورمان امیدوارند با کسب مدال‌های خوشرنگ از این مسابقات، بیش از پیش برای حضوری قدرتمندانه در رقابت‌های المپیک 2012 لندن آماده شوند.
کد خبر: ۴۶۹۴۰۷

از آخرین قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری ایران در آسیا 9 سال می‌گذرد؛ قهرمانی باارزشی که سال 2003 و در کشور چین به دست آمد و تا به امروز، دیگر هیچ‌گاه تکرار نشد. در آن مسابقات حسین رضازاده، کوروش باقری، محمدعلی فلاحتی‌نژاد و محسن بیرانوند صاحب مدال طلا شدند، محمدحسین برخواه به مدال نقره رسید و اصغر ابراهیمی هم برنز گرفت تا تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان با مربیگری ایوانف بلغاری در کشور چین، بالاتر از این قدرت وزنه‌برداری آسیا، روی سکوی قهرمانی بایستد.

البته نسل طلایی وزنه‌برداری ایران 4 سال قبل از آن و در سال 1999 هم درخششی خیره‌کننده در آسیا داشتند و با 4 مدال طلای حسین رضازاده، کوروش باقری، شاهین نصیری‌نیا و محمدعلی فلاحتی نژاد، یک مدال نقره حسین پاشام و 3 مدال برنز محمد حسین برخواه، سید مهدی پانزوان و جواد خوشدل کاری کردند که تیم ملی وزنه‌برداری ایران پس از 15 سال قهرمان آسیا شود.

عناوین سال‌های 1999 و 2003 تیم ملی وزنه‌برداری ایران در آسیا، تنها قهرمانی‌هایی است که پولادمردان کشورمان طی 28 سال گذشته در مسابقات بزرگسالان آسیا به دست آورده‌اند. با این حال این بار همه امیدوارند پولادمردان کشورمان پس از 9 سال جام قهرمانی را با خود به تهران بیاورند. هدفی که ظاهرا خیلی مورد توجه کادر فنی و در راس آنها کوروش باقری نیست.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در آستانه شروع این رقابت‌ها می‌گوید: قهرمانی آسیا را به چشم یک مسابقه تدارکاتی نگاه می‌کنم و عنوانی که در این رقابت‌ها کسب می‌شود برایم خیلی مهم نیست. در واقع در فاصله کمی‌ که تا المپیک باقی مانده است، بیشتر از کسب عنوان قهرمانی در آسیا، رکوردها و حرکات صحیح ملی‌پوشان برایم مهم است. مطمئن باشید اگر غیر از این بود، سعید محمدپور را هم با خودمان به کره‌جنوبی می‌بردیم تا با اطمینان خاطر بیشتری به قهرمانی فکر کنیم.

اشاره کوروش باقری به سعید محمدپور، اشاره درستی است. این وزنه‌بردار جوان دسته 94 کیلوگرم، در رکوردگیری اخیر تیم ملی با شکستن 9 رکورد المپیک، آسیا و ایران بیش از سایر وزنه‌برداران خبرساز شد، اما باقری تصمیم گرفت او به جای حضور در ترکیب تیم ملی بزرگسالان، تیم ملی وزنه‌برداری جوانان را در مسابقات قهرمانی جهان که از 20 اردیبهشت در گواتمالا برگزار می‌شود، همراهی کند.

با این حال، حضور دیگر نفرات اصلی تیم ملی وزنه‌برداری در ترکیب تیم اعزامی‌به کره جنوبی، آن هم در شرایطی که کمتر از 100 روز تا آغاز رقابت‌های مهم المپیک 2012 لندن باقی مانده، خود ریسک بزرگی است. همین 2 هفته پیش مسابقات قهرمانی اروپا در آنتالیای ترکیه برگزار شد، اما هیچ‌کدام از قهرمانان سرشناس وزنه‌برداری اروپا در این مسابقات شرکت نکردند.

در چنین شرایطی این سوال به وجود می‌آید که آیا حضور تیم ملی وزنه‌برداری با ترکیب اصلی در مسابقات قهرمانی آسیا باعث نمی‌شود حریفان از قدرت وزنه‌برداران ایرانی مطلع شوند؟ کوروش باقری در این باره می‌گوید: سال‌ها حضور در عرصه وزنه‌برداری این تجربه را در اختیار من قرار داده تا به گونه‌ای برای شاگردانم وزنه بگیریم که مشت‌شان برای حریفان باز نشود.

ما فقط می‌خواهیم وزنه‌برداران تا قبل از المپیک در یک میدان بین‌المللی محک بخورند، مطمئن باشید قدرت اصلی وزنه‌برداری ایران در المپیک 2012 لندن به نمایش در خواهد آمد.

برنامه چهل و سومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا

چهل و سومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا از روز سه‌شنبه 5 اردیبهشت آغاز خواهد شد، هرچند اولین وزنه‌بردار ایرانی چهارشنبه (فردا) روی تخته می‌رود. برنامه و زمان رقابت وزنه‌برداران ایرانی در کره جنوبی به شرح زیر است:

چهارشنبه 6 اردیبهشت

گروه A دسته 62 کیلوگرم (ساعت 30‌/‌9 به وقت تهران)/ در این دسته مجید عسکری از کشورمان روی تخته می‌رود.

گروه A دسته 69 کیلوگرم (ساعت 30‌/‌14 به وقت تهران)/ در این دسته مرتضی رضاییان و سجاد بهروزی از کشورمان روی تخته می‌روند.

جمعه 8 اردیبهشت

گروه A دسته 85 کیلوگرم (ساعت 30‌/‌14 به وقت تهران) / در این دسته سهراب مرادی و کیانوش رستمی ‌از کشورمان روی تخته می‌روند.

یکشنبه 10 اردیبهشت

گروه A دسته 105 کیلوگرم (ساعت 30‌/‌14 به وقت تهران) / در این دسته نواب نصیرشلال از کشورمان روی تخته می‌رود.

دوشنبه 11 اردیبهشت

گروه A دسته 105+ کیلوگرم (ساعت 30‌/‌9 به وقت تهران) / در این دسته بهداد سلیمی‌ و سجاد انوشیروانی از کشورمان روی تخته می‌روند.

عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری در 10 دوره اخیر مسابقات قهرمانی آسیا:

با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی 2006 دوحه و 2010 گوانگجو، در 10 سال اخیر 7 بار شاهد برگزاری مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا بوده‌ایم و این هشتمین دوره این رقابت‌ها از سال 2003 تاکنون به شمار می‌رود.

در این میان، بهترین عملکرد مربوط به همان سال 2003 است که تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان با کسب 4 مدال طلا، عنوان قهرمانی را به دست آورد. در مجموع پولادمردان کشورمان در 10 سال اخیر صاحب 11 مدال طلا، 9 نقره و 6 برنز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا شده‌اند. این به غیر از 3 طلا، 5 نقره و 4 برنزی است که وزنه‌برداران کشورمان در 3 دوره اخیر بازی‌های آسیایی (بانکوک 2002، دوحه 2006 و گوانگجو 2010) به دست آورده‌اند. حال باید دید آیا شاگردان کوروش باقری می‌توانند عملکردی بهتر از سال 2003 که خود او یکی از طلایی‌های تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات قهرمانی آسیا بود، کسب کنند یا خیر؟ آنچه در زیر آمده اسامی مدال آوران وزنه برداری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا از سال 2003 تا کنون است:

چین 2003 (4 طلا، یک نقره، یک برنز)‌​‌ محمدعلی فلاحتی‌نژاد، کوروش باقری، محسن بیرانوند، حسین رضازاده (طلا)، محمدحسین برخواه (نقره)، اصغر ابراهیمی (برنز)

قزاقستان 2004 (یک طلا، یک نقره، 3 برنز)‌​‌ حسین توکلی (طلا)، سیدهادی پانزوان (نقره)، شاهین نصیری‌نیا، محسن بیرانوند، محمد صالحی (برنز)

امارات 2005 (2 طلا، 2 نقره)​‌ حسین رضازاده، اصغر ابراهیمی (طلا)، علی دهقانیان، محسن بیرانوند (نقره)

ژاپن 2008 (2 طلا)​‌ اصغر ابراهیمی، رشید شریفی (طلا)

قزاقستان 2009 (یک طلا، 2 نقره، 2 برنز)‌​سهراب مرادی (طلا)، اصغر ابراهیمی، بهداد سلیمی (نقره)، رسول تقیان، نواب نصیرشلال (برنز)

چین 2011 (یک طلا، 3 نقره)‌​‌ بهداد سلیمی ‌(طلا)، مجید عسکری، کیانوش رستمی، بهادر مولایی (نقره)

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها