نخست وزیر ترکیه در هشداری به اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) گفت: افرادی که متهم به تبانی در فوتبال شده اند باید به مجازات برسند، اما تحریم هایی که علیه فوتبال کشوری صورت می گیرد به معنای مجازات میلیون ها هوادار است.
کد خبر: ۴۶۳۹۳۴

 رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در نشست کنگره اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که روز در استانبول برگزار شد، افزود: یوفا باید بین بیان افراد، باشگاه ها و یا جوامع خاطی با نهادهای قانونی تمایز قائل شود، در صورتیکه یک نهاد قانونی مجازات شود نه تنها شخصیت حقوقی آن نهاد بلکه شاید میلیون ها نفر از هواداران با مجازات روبرو شوند.

وی با اشاره به قوانینی که ترکیه برای مقابله با تبانی در مسابقات ورزشی تصویب کرده، گفت: در واقع در محاکمه اتهامات تبانی باید آن دسته از مسوولان و دست اندرکاران باشگاه ها که مرتکب جرم شده اند، مجازات، و نباید باشگاهها و هواداران تیم های فوتبال قربانی سوءاستفاده افراد واقع شوند.

نخست وزیر ترکیه همچنین در سخنان خود در این کنگره، خواهان ایجاد فضایی در فوتبال برای دوری از خشونت و تبانی شد.

سی وششمین کنگره اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) روز پنجشنبه در حالی با حضور مقامات فدراسیون بین المللی فیفا، یوفا و نخست وزیر ترکیه در استانبول آغاز بکار کرد که بحث ارتشا و تبانی در فوتبال ترکیه همچنان داغ است.

در این نشست فعالیت های آتی یوفا و برنامه های جدید برای جلوگیری از خشونت و تبانی در مسابقات فوتبال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این کنگره که با حضور روسای فدراسیونهای فوتبال 53 کشور عضو یوفا برگزار می شود، میشل پلاتینی رییس اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) با قدردانی از تلاش هایی که برای ایجاد فضای دوستی و بدور از خشونت در فوتبال به دست آمده است، فدراسیونهای فوتبال را به همبستگی برای کمک به تقویت روحیه دوستی در فوتبال دعوت کرد.

سپ بلاتر رییس فیفا نیز در سخنرانی خود در این کنگره، تبانی و ارتشا در فوتبال را مهمترین خطر علیه ورزش فوتبال ارزیابی کرد.

در پی رسوایی تبانی و ارتشا در فوتبال باشگاه های ترکیه، محاکمه 93 تن از متهمان در استانبول آغاز شده است.

سال گذشته بعد از دستگیری ده ها نفر به اتهام تبانی و ارتشاء در فوتبال ترکیه، محاکمه 93 نفر از جمله ''عزیز یلدریم'' رییس باشگاه ''فنرباغچه'' ترکیه در دادگاه منطقه سیلیوری استانبول آغاز شد.

یلدریم متهم به تشکیل گروه غیرقانونی برای کسب درآمدهای نامشروع است. وی متهم دوم در پرونده یاد شده است.

متهم ردیف اول پرونده، رییس باشگاه ورزشی ''گیره سون'' است که متهم به تشکیل یک گروه مسلحانه شده است.

ادعانامه های تنظیم شده از سوی دادستان در 401 صفحه به دادگاه استانبول ارائه شده است و در ادعانامه تنظیمی نام هشت تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال باشگاههای ترکیه به اتهام تبانی در مسابقات ورزشی ذکر شده است.

در بین متهمان این پرونده، علاوه بر روسای برخی باشگاههای ورزشی، برخی فوتبالیستهای سرشناس ترکیه از جمله ''امید کاران'' نیز مشاهده می شود.

مساله تبانی در فوتبال ترکیه طی سال گذشته میلادی یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این کشور بود.
اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) در ماه های گذشته و در پی طرح ادعاهای مربوط به تبانی در فوتبال ترکیه، خواهان انجام تدابیر تنبیهی جدی از سوی فدراسیون فوتبال این کشور درباره تیم های حاضر در لیگ برتر ترکیه بود و گفته می شود تا ماه آوریل به ترکیه در این زمینه مهلت داده است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها