مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که پیام محکم و جدی ایران به سفرای کشورهای غربی قطع نشده است؛ گفت: مردم اروپا بدانند؛ ایران اگر نفتی را که به آنها می دهد با کشور های دیگر جایگزین کند، مسوولیت آن به عهده کشورهای اروپایی است.
کد خبر: ۴۵۷۴۱۵

 حسن تاجیک عصر امروز پس از دیدار با سفرای کشورهای ایتالیا؛ اسپانیا؛ فرانسه ؛ یونان؛ هلند و پرتغال گفت: اتحادیه اروپا در سوم بهمن ماه تصمیماتی مبنی بر تحریم نفتی ایران اتخاذ کردکه از نظر ما غیر منطقی و غیر قانونی است.

وی افزود: پاسخ ما به این تحریم ها این است؛ همواره گفته ایم تحریم ها نمی توانند در اراده مردم ایران خدشه ای وارد کند بلکه بر روی مردم اروپا اثر دارد و این اثر را برخی محافل به ما منتقل کرده اند.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می گذارند و در حال سپری کردن زمستان سختی است؛ تصریح کرد؛ گفت: ایران نمی تواند در مقابل تحریم های اروپایی ها ساکت بنشیند.

تاجیک خاطرنشان کرد: ما در جایگزینی نفت و فروش نفت به کشورهای دیگر مشکلی نداریم اما بر اساس سیاست های انسان دوستانه و جوانمردانه و شرایط کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدیم که یک پیام جدی به طرف هایی اروپایی که قرار داد نفتی با ما دارند بدهیم که ما می توانیم بلافاصله قراردادهای نفت را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به روابط فی ما بین بر اساس احترام و اطمینان متقابل بوده است و ما معتقدیم از نفت به عنوان ابزار نباید استفاده کرد.

مدیرکل اروپای غرب وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم روابط بر اساس احترام متقابل باید باشد؛ ما معتقد به تعمیم امنیت روابط انرژی هستیم؛ معتقدبم تعمیم امنیت فقط در عرضه نیست بلکه در تقاضا نیز است و تقاضا نیز باید امنیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعلا نفت ایران به کشورهای اروپایی قطع نشده است گفت : سعی کردیم در یک حرکت جوانمردانه به مردم اروپا این پیام را برسانیم که اگر از این ناحیه مشکلی متوجه آنان شود مسئولیت آن برعهده کشورهای اروپایی است . (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها