jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۴۵۲۰۰۰   ۲۵ دی ۱۳۹۰  |  ۲۳:۰۹

نمایشگاه خودرویی که نام به عنوان بزرگترین نمایشگاه آسیا شناخته می شود، به صحنه رقابت خودروسازان دنیا برای بدست آوردن بازار پرسود هند تبدیل شده و روزهای پرازدحامی را برای محل دایمی نمایشگاه های بین المللی دهلی نو رقم زد.

«پراگاتی میدان» دهلی نو از 7 تا 11 ژانویه (15 تا 21 دیماه) شاهد حضور 50 نام مطرح صنعت خودروسازی جهان بود. 60 غرفه از 24 کشور از جمله آمریکا، چین، تایلند و ترکیه در نمایشگاه امسال دهلی نو شرکت داشتند.

برای عنوان بزرگترین نمایشگاه خودرو آسیا بین نمایشگاه دهلی و شانگهای رقابت وجود دارد.

گاهی از شانگهای به عنوان بزرگترین نمایشگاه یاد می شود و نمایشگاه دهلی بزرگترین نمایشگاه جامع خودروسازی خوانده می شود.

به هر حال، بازدید روزانه بیش از دو میلیون نفر از نمایشگاه خودروی دهلی نو در سال 2010، موجب شد که از نظر تعداد بازدیدکنندگان، دومین نمایشگاه جهان پس از شانگهای چین شناخته شود.

تلاش های بی نتیجه برای کاهش تعداد بازدیدکنندگان

نمایشگاه خودروی دهلی نو، دو سال یکبار، از سوی انجمن سازندگان خودروی هند (SIAM)، انجمن سازندگان قطعات خودرو (ACMA) و کنفدراسیون صنایع هند (CII) برگزار می شود، اما این انجمن ها نتوانسته اند کارنامه خوبی از مدیریت نمایشگاه ارایه دهند و شرکت کنندگان را مجبور کردند تا بگویند که دولت باید برای برگزاری نمایشگاه به کمک آنها بیاید.

24 مدل جدید خودرو و دو موتورسیکلت خودروسازان هندی و 8 خودروی خودروسازان خارجی برای رونمایی در نمایشگاه خودروی 2012 دهلی اختصاص یافته است.

 اما گفته می شود مکان اختصاص داده شده به چنین نمایشگاهی کافی نیست. نمایشگاه امسال تنها 115 هزار مترمربع مساحت نمایشگاهی دارد که 10 متر کوچکتر از سال قبل است. 

صدای اعتراض غرفه داران هم بالا گرفته است. مدیران تجارت و صنعت هند، برگزارکنندگان این نمایشگاه را مورد انتقاد قرار می دهند و می گویند نمایشگاه یک هفته ای که خودروسازان را از سراسر دنیا گردهم آورده، یک تجارت جدی است، نه تماشای صرف!

«ابهی فیرودیا»، رییس شرکت خودروسازی Man Force Trucks، ضمن اعتراض به فضای اندک و شلوغی نمایشگاه و شرایط نامساعد بهداشتی می گوید: «نمایشگاه خودرو محلی برای تفریح و وقت گذرانی خانواده و بچه ها نیست. این شرایط بازدیدکنندگان خارجی را به ستوه آورده است.»

در حالی که در نمایشگاه قبلی دهلی روزانه دو میلیون نفر به دیدن آخرین مدل های خودروی دنیا می آمدند، «راجیو کول»، رییس کمیته اجرایی یازدهمین نمایشگاه خودروسازی هند، پیش از شروع نمایشگاه اعلام کرده بود که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال، به روزانه یکصد هزار نفر محدود می شود که 70 هزار نفر از آنها مردم عادی و بقیه تاجر هستند.

اما ظاهراً این محدودیت بازدیدکنندگان تنها در حد حرف باقی ماند. چرا که حتی در دو روز اول نمایشگاه هم که مختص رسانه ها و اشخاص مهم بود، جمعیت بیش از حد، همه را به ستوه آورد. غرفه داران می گفتند که مدیریت نکردن رفت و آمدها موجب این شلوغی شده است.

«سانجی تریتاتی»، مدیر بازاریابی Harley-Davidson در این باره می گوید: «این نمایشگاه مختص هند نیست و به مخاطبان جهانی تعلق دارد. اگر ما ادعا می کنیم که دومین نمایشگاه بزرگ آسیا هستیم، باید استانداردهایمان را هم به آن سطح برسانیم. متأسفانه ما از تجربیات نمایشگاه های گذشته درس نگرفتیم و شلوغی نمایشگاه موجب شد بازدیدکنندگان خاطره خوبی با خود نبرند.»

در حالی که برخی صاحبان صنایع معتقدند اگر روزهای برگزاری نمایشگاه بیشتر شود مشکل ازدحام جمعیت حل خواهد شد، برگزار کنندگان نمایشگاه، تمدید مدت آن را به معنی هزینه بیشتر می دانند.

«راجیو کائول»، که رییس شورای نمایشگاه های تجاری هم هست، اطلاع داده که افزایش روزهای برگزاری نمایشگاه در سال های آینده در دست بررسی است و ممکن است مدت برگزاری نمایشگاه آینده دو روز افزایش یابد.

چشم انداز تبدیل هند به بزرگترین تولید کننده خودروهای کوچک دنیا

تحول بازار خودرو هند و افزایش 31 درصدی حجم تبادلات تجاری بازار خودرو در سال 2010، نسبت به سال 2009، در خیابان های شهرهای بزرگ این کشور به خوبی مشهود است؛ هر روز بر تعداد خودروها که بیشتر آنها هم جدید هستند افزوده می شود.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند که سرمایه صنعت خودروسازی هند در سال مالی جاری نسبت به سال قبل، هفت درصد افزایش یابد. ارزش مبادلات قطعات خودروی هند سالانه حدود 40 میلیارد دلار است که پیش بینی می‌شود تا سال 2020 به یکصد میلیارد دلار برسد.

یکی از مهمترین ویژگی های صنعت خودروسازی هند، انطباق آن با بودجه خریداران مختلف است. به طوری که این کشور در سال های اخیر خودروهای کوچک برخوردار از فناوری نانو را وارد بازار کرده که حدود یکصد هزار روپیه (حدود 3 میلیون تومان) قیمت دارد.

هند تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده خودروهای کوچک، ششمین تولید کننده خودرو، و دومین تولید کننده موتورسیکلت جهان را در برنامه خود دارد. اما اتفاقاتی که در این نمایشگاه می افتد فعالان بازار اقتصادی هند را بر آن داشته تا نسبت به رسیدن هند به این چشم انداز با تردید صحبت کنند.

بعضی از خودروسازان خارجی خودروهایشان را با توجه به نیازهای بازار هند در این نمایشگاه عرضه کرده اند. تویوتا با مدل Fortuner، اسکودا با خودروی Yeti، آئودی با Q3 و بی. ام. دبلیو با X1 که  قیمت هایشان با بازار هند متناسب شده، روی دست خودروهای اسپرت هندی بلند شده اند و بازاری را که از نظر قیمت کم رقیب بود به چالش کشیده اند.

اما از سوی دیگر، مخالفانی هستند که می گویند در دنیای امروز طبیعی است که اجازه دهیم همه خودروسازان اعم از داخلی و خارجی، در جاده های هند از هم سبقت بگیرند و چنین نمایشگاهی باید عرصه رقابت خودروسازان داخلی همچون مهیندرا مهیندرا، تاتاموتورز و کارخانه های جدیدی همچون فورس موتورز و ریو با خودروسازان صاحب نامی همچون فورد، اسکودا، تویوتا، آیودی و بی. ام. دبلیو باشد.

مریم پاپی- خبرنگار جام جم در هند

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر