در حال حاضر 2 سریال فاخر کلاه پهلوی و سرزمین کهن مراحل مختلف تولید را طی می کنند

سریال های فاخر در مسیر جذب مخاطب

با وجود آماده شدن قسمت‌های مختلفی از سریال «کلاه پهلوی» پخش این سریال الف ویژه به سال آینده موکول شده است. پیشتر اعلام شده بود جدیدترین ساخته ضیاءالدین دری بعد از پایان سریال «شوق پرواز» در جدول پخش شبکه یک قرار می‌گیرد، اما با توجه به اتمام سریال «شوق پرواز» در نیمه بهمن و آغاز پخش برنامه‌های مختلف دهه فجر و نیز برنامه‌های ویژه نوروز در ابتدای سال آینده، سریال «کلاه پهلوی» در ماه‌های آغازین سال 91 به روی آنتن خواهد رفت.
کد خبر: ۴۵۱۴۱۸

از میان سریال‌هایی که تحت عنوان آثار فاخر، تولید آنها از چند سال پیش در شبکه‌های مختلف و مرکز سیمافیلم آغاز شد، فقط سریال‌های «کلاه‌پهلوی» و «سرزمین کهن» در دست تولید و آماده‌سازی برای نمایش هستند و بقیه از جمله سریال‌های «در چشم باد»، «مختارنامه» و «یوسف پیامبر» به پخش شبکه‌های مختلف رسیدند و نمایش آنها هم به اتمام رسید.ساخت سریال «کلاه ‌پهلوی» حدود 5، 6 سال پیش آغاز شده و تا اوایل سال جاری هم ادامه داشت، اما چند ماهی است که دری پای میز تدوین نشسته تا در کنار سیامک مهماندوست، هر چه زودتر تدوین این سریال 50 قسمتی را به پایان برساند و آن را برای پخش تحویل شبکه یک سیما بدهد. اکنون هم تدوین به پایان رسیده اما دری مشغول تدوین نهایی است تا کاری به اصطلاح شسته و رفته به شبکه تحویل دهد. فریدون شهبازیان هم همزمان با تدوین در حال ساخت موسیقی کلاه‌ پهلوی است.

قبل از پخش سریال «شوق پرواز» قرار بود که «کلاه‌ پهلوی» روی آنتن را ببیند، اما مدیران شبکه یک تصمیم گرفتند که «شوق ‌پرواز» را به پخش بسپارند. با وقفه‌ای که در پخش «کلاه‌ پهلوی» پیش آمد ضیا‌ء‌الدین دری وقت کافی پیدا کرد تا «کلاه‌ پهلوی» را به سریالی دیدنی‌ تبدیل کند؛ سریالی که بازیگرانی معروف مانند رضا کیانیان، امین حیایی، گوهر خیراندیش، مریلا زارعی، شقایق دهقان، سیروس گرجستانی، داریوش فرهنگ، فرهاد آئیش، محمدرضا شریفی‌نیا و... در آن بازی می‌کنند. بازی امین حیایی در این سریال از نقاط قوت «کلاه پهلوی» به شمار می‌آید. حیایی در این سریال نقش شخصیتی به نام سورچی را بازی می‌کند که از شغل درشکه‌چی به دربار راه پیدا می‌کند.

تصویربرداری از سرزمین کهن همچنان ادامه دارد

کمال تبریزی هم چند سالی است که درگیر ساخت سریال «سرزمین کهن» است؛ سریالی که با محور قرار دادن تاریخ معاصر کشورمان، چند مقطع از تاریخ را روایت می‌کند. «سرزمین کهن» هم پر از بازیگران معروفی است که قرار است این سریال را برای مخاطب جذاب‌تر کنند. نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، شهاب حسینی، میترا حجار و... بازیگرانی هستند که اتفاقات مقاطع مختلف سریال «سرزمین کهن» را از طریق داستان‌های متفاوت اما مرتبط به هم تصویرسازی می‌کنند. تصویربرداری «سرزمین کهن» بعد از گذشت 3 سال همچنان ادامه دارد و به گفته محمد مسعود، تهیه‌کننده این سریال تاکنون حدود 65 درصد از فیلمنامه تصویربرداری شده است و این مرحله از کار تا سال آینده ادامه خواهد داشت. البته هنوز مدیران شبکه 3 سیما درباره زمان پخش احتمالی این سریال خبری را منتشر نکرده‌اند.

حسن اسلامی‌مهر، رئیس مرکز سیمافیلم، مدتی قبل از تولید مجموعه‌های فاخر جدید در این مرکز خبر داد. وی گفت: قرار است در سال‌های آینده، سریال‌های خواجه‌ نصیرالدین طوسی، پهلوان پوریای ولی و سلمان فارسی را کارگردانانی مانند محمدحسین لطیفی، مسعود جعفری جوزانی و داوود میرباقری مقابل دوربین ببرند. همه این ‌سریال‌ها هنوز در مرحله تحقیق و نگارش هستند و زمان قطعی تولید آنها مشخص نشده است.

سریال‌های فاخر و پخش شبانه

تلویزیون سال گذشته با ساخت سریال‌هایی مانند «وضعیت سفید» و «شوق‌ پرواز» نشان داد که در تعریف سریال‌های فاخر تجدیدنظر کرده و شاید بعد از این قصد دارد آثار اجتماعی که به موضوعات روز هم می‌پردازند را در زیرمجموعه سریال‌های فاخر قرار دهد. نمایش هر شب سریال «وضعیت سفید» و موفقیت این سریال در جذب و رضایتمندی مخاطبان نشان داد که سریال‌های فاخر نباید الزاما دارای پروداکشن‌های عظیم (وسایل و تجهیزات خاص صحنه، گریم‌های بسیار سنگین، ابزار و ادوات پیچیده تصویربرداری و...) باشند. امروزه نکته مهم در سریال‌سازی این است که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و بخشی از زندگی روز‌مره خود یا اطرافیانش را در آن ببیند. سریال‌هایی مانند «آشپزباشی» و «روزگار قریب» هم که با بودجه الف ویژه(فاخر) در سال‌های اخیر تولید و با اقبال مخاطبان هم روبه‌رو شدند، مدیران و برنامه‌ریزان تلویزیون را بیشتر برای تولید سریال‌های ممتاز اما با موضوعات ملموس‌تر، ترغیب کردند. البته به همه اینها باید این نکته را هم اضافه کرد که مردم به پخش شبانه سریال‌ها عادت کرده‌اند و شاید دیگر سریال‌هایی مانند «کلاه ‌پهلوی»، «مختارنامه»، «در چشم باد» و... برای چنین پخشی مناسب نباشند. بنابراین داستان و ساختار سریال‌های تلویزیونی برای هماهنگی با این نوع پخش باید از بنیاد دچار تغییرات شود؛ تغییراتی که نتیجه‌اش فقط جذب و بالا بردن میزان رضایتمندی مخاطبان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها