jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۴۵۰۸۹۳   ۲۰ دی ۱۳۹۰  |  ۱۳:۳۱

دولت از صنایع آلاینده خسارت می‌گیرد

آغاز توزیع بنزین یورو 5 در تهران

معاون رییس جمهور از توزیع 17.5 میلیون لیتر بنزین یورو 5 از هفته آینده در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد و اعلام کرد: دولت از صنایع آلاینده خسارت می گیرد.

محمد جواد محمدی زاده امروز سه شنبه در مراسم آغاز به کار دومین کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی در تهران از کاهش راندمان، اتلاف بالای مصرف انرژی، نبود فرهنگ مصرف، یارانه ای بودن قیمت حامل های انرژی و وجود تکنولوژی های مستهلک به عنوان مهمترین چالش های انرژی کشور یاد کرد و گفت: در سال های اخیر دولت با تدوین معیارهای مصرف سوخت ، اجرای سهمیه بندی و هدفمندی یارانه ها، متنوع سازی سبد سوخت، اجرای مبحث ملی 19 ساختمان و رونمایی از سند ملی انرژی سعی کرده در مصرف انرژی کشور صرفه جویی هایی حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس افق چشم انداز باید 10 درصد سبد انرژی کشور به انرژی های پاک و نو اختصاص یابد، تصریح کرد: در حال حاضر با وجود اقدامات انجام شده هنوز به اهداف افزایش سهم انرژی های نو در سبد انرژی کشور دست نیافته ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه تا پایان سال 1388 در مجموع در کل کشور دو میلیون و 950 هزار بشکه معادل نفت خام در ایران انرژی تولید شده است، اظهار داشت: در این مدت 40 درصد تولید انرژی به نفت خام، بیش از 50 درصد به گاز طبیعی و کمتر از یک دهم درصد به تولید انرژی های پاک و نو اختصاص یافته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی میزان مصرف انرژی کشور چهار برابر تولید است، تاکید کرد: در شرایط فعلی یک شکاف بین عرضه و تقاضای انرژی در کشور وجود دارد .

وی همچنین از بالا بودن تلفات انرژی در صنایع عمده، پالایشگاه های نفت و گاز، نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از چالش های انرژی کشور یاد کرد و افزود: از سوی دیگر وجود تکنولوژی های قدیمی و فرسوده در صنایع و بخش حمل و نقل در اتلاف انرژی تاثیرگذار بوده است.

این عضو کابینه دولت دهم با اشاره به نبود یک الگوی جامع مصرف انرژی و پایین بودن قیمت فروش حامل های مختلف انرژی به عنوان سایر چالش های موجود در این مسیر یاد کرد و افزود: همزمان با افزایش مصرف انرژی رشد جمعیت ، روند پرشتاب شهرنشینی و افزایش ورود خودروها با راندمان پایی و روند نامطلوب توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی منجر به افزایش آلایندگی ها در سطح کلانشهرهای کشور شده است.

محمدی زاده با یادآوری اینکه هم اکنون متوسط مصرف انرژی در صنایع سیمان، آجر و فولاد به ترتیب 37 ، 93 و 50 درصد بیش از استانداردهای جهانی است، تبیین کرد: همچنین در حال حاضر به طور سالانه حدود 8.4 میلیون تن گاز CO، یک و دو دهم میلیون تن گاز CO2 و بیش از 492 میلیون تن گاز CO2 در کشور تولید می شود.

معاون رییس جمهور با اعلام اینکه 61 درصد عامل ایجاد آلایندگی ها در کشور مربوط به بخش حمل و نقل است، تصریح کرد: هم اکنون بخش حمل و نقل از بیشترین سهم در بخش تولید آلایندگی ها برخوردار است.

این مقام مسئول خواستار توسعه انرژی های نو و پاک در مراکز پرمصرف انرژی کشور همچون دانشگاه ها، بیمارستان ها و مراکز نظامی شد و افزود: وزارت نیرو هم باید خرید انرژی های پاک از بخش خصوصی را تضمین کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز طرح ارزشیابی منابع حیاتی و زیست محیطی در سطح کشور، اظهار داشت: در حال حاضر از تمامی صنایع ، نیروگاه ها، پالایشگاه های نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی آلاینده آب، خاک، هوا و توده های زیست محیطی دولت خسارت دریافت می کند.

محمدی زاده  از آغاز توزیع 17.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو5 از هفته آینده در سطح تهران ، بندرعباس ، تبریز، آبادان و برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد و افزود: همزمان با آغاز توزیع بنزین یورو 5 از نخستین خودروهای با استاندارد یورو 5 هم در سطح کشور رونمایی می شود.(مهر)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر