خطیبی: ما می‌خواهیم اوضاع بازار با ثبات بماند و برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران رضایتبخش باشد

هشدار ایران: ‌تحریم نفتی به نفع هیچکس نیست

با گذشت چند ماه از آغاز تهدیدهای غرب مبنی بر تحریم نفتی ایران، هنوز هیچ اتفاق نظر خاصی میان کشورهای غربی برای این منظور حاصل نشده و این در حالی است که ایران بشدت نسبت به اتخاذ چنین تصمیمی هشدار داده است.
کد خبر: ۴۴۹۳۷۷

به گزارش جام‌جم، کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا با ناامید شدن از تمام ابزارهای خود برای بازداشتن ایران از پیگیری حقوق مسلم خود از جمله در زمینه انرژی هسته ای،‌ از سلاح تحریم نفتی به عنوان آخرین حربه استفاده می‌کنند اما این تصمیم با واکنش جدی مسوولان ایران مواجه شده است. در آخرین واکنش‌ها به سیاست خصمانه آمریکا و متحدانش، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به رویترز گفت که غرب باید از برنامه‌های خود برای تحریم نفت ایران دست بکشد.

به گزارش ایسنا، محمد علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک اظهار کرد: اگر تحریم‌ها (علیه ایران) اعمال شود شرایطی ناهنجار ایجاد خواهد کرد و در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد چرا که اگر تنگه هرمز بسته شود هیچ نفتی از منطقه خلیج فارس نمی‌تواند صادر شود. این شرایطی بد برای همه خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه از شکلی که بازار نفت دارد، رضایت دارند؛ بنابراین چرا برخی کشورها می‌خواهند کاری کنند که این شرایط تغییر کند.

خطیبی افزود: ایران به ویژه در نشست اخیر اوپک تلاش زیادی کرده است تا اطمینان حاصل کند که تعادل خوبی در بازار برقرار است، پس منطقی نیست برخی کشورها این شرایط را تغییر دهند.

نماینده ایران در اوپک تاکید کرد: ما واقعا امیدواریم که بدترین شرایط به وقوع نپیوندد، زیرا چنان شرایطی به همه صدمه خواهد زد. ما می‌خواهیم اوضاع بازار با ثبات بماند و برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران رضایتبخش باشد.

ایتالیا: موافقیم، به شرطی که ما را استثنا کنید!

گزارش خبرنگار جام‌جم می‌افزاید: برخی کشورهای غربی با وجود نگرانی شدید از تحریم نفتی ایران، صرفا به خاطر رضایت قدرت‌های بزرگ تر، حمایت نیم بندی از این تحریم به عمل آورده‌اند. ایتالیا اعلام کرده است از اعمال تحریم علیه ایران فقط به صورت مشروط حمایت خواهد کرد.

رویترز از میلان گزارش داد: ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش از اعمال تحریم علیه ایران مشروط بر آن که واردات نفت توسط شرکت انی (ENI) در ارتباط با قراردادهای فعلی این شرکت مورد استثنا واقع شود، حمایت خواهد کرد. برخی کشورهای اروپایی بوی‍ژه ایتالیا، اسپانیا و یونان وابستگی زیادی به نفت وارداتی از ایران دارند.

نکته قابل توجه در این میان آن است که موافقان سرسخت تحریم نفتی ایران همچون آمریکا، انگلیس و فرانسه تقریبا هیچ جایگاهی در بازار نفت ایران ندارند و واردات نفت آنها از ایران تقریبا صفر است.

مخالفت شرکای نفتی ایران

این در حالی است که شرکای اصلی نفت ایران مخالفت شدید خود را با این رویکرد اعلام کرده‌اند. ژاپن و چین از بزرگ ترین مخالفان تحریم نفتی ایران هستند.

دبیرکل اوپک نیز چندی پیش اروپایی‌ها را از تحریم نفتی ایران برحذر داشت. عبدالله سالم البدری اعلام کرده بود: نفت ایران قابل تحریم شدن نیست و اروپا نمی‌تواند جایگزینی برای نفت این کشور پیدا کند.

به اعتقاد کارشناسان تحریم نفتی ایران، بهای این کالای استراتژیک را به حدی افزایش می‌دهد که اثرات تحریم به طور کامل خنثی شده و تلاش تحریم‌کنندگان بی نتیجه می‌ماند زیرا آنها باید نفت مورد نیاز خود را به چند برابر خریداری کنند. ضمن آن که ایران نیز راهکارهای متعددی برای فروش نفت خود دارد اما این بار به چند برابر قیمت سابق و این اتفاق سبد ذخایر ارزی ایران را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

افزایش 50 دلاری قیمت نفت در صورت بسته شدن تنگه هرمز

موسسه تحقیقات انرژی بلو اوشن نیز هشدار داد در صورت تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز، قیمت جهانی نفت 50 دلار افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با 12 سنت افزایش به بیش از 77/99 دلار رسید. قیمت نفت روز گذشته با 29 سنت افزایش به 65/99 دلار رسیده بود.

بر اساس این گزارش، در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 6 سنت کاهش به 95/107 دلار رسید. قیمت نفت از اواسط نوامبر تاکنون حدود 100 دلار در هر بشکه تثبیت شده است. قیمت نفت در ماه اکتبر به 75 دلار رسیده بود.

امیدواری کارشناسان اقتصادی نسبت به بهبود شرایط اقتصادی آمریکا در سال 2012 و تنش‌ها در تنگه هرمز تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است.

کارشناسان انرژی بر این باورند که تحولات منطقه یورو در 3 ماه نخست 2012 تاثیر زیادی بر بازار نفت خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها