هفته گذشته برای کنترل جو روانی علیه ایران یا تشدید آن سفرهای متعددی میان مقام‌های کشور‌ها صورت گرفته است

تهران؛ محور رایزنی های دیپلماتیک منطقه

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، ‌هفته پرکار و پر رفت و آمدی برای مقامات مختلف ایران بود. عمده این سفرها در قالب سفرهای دیپلماتیک انجام شد. سفرهایی نظیر عزیمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه و وزیر اطلاعات کشورمان به عربستان. اما فقط ایران نبود که روزهای پر رفت و آمدی را در این حوزه به خود می‌دید، بلکه کشورهای همسایه ایران نظیر عراق و افغانستان نیز درگیر سفرهای دیپلماتیک بودند. از یک‌سو رئیس‌جمهور عراق راهی آمریکا شد تا با باراک اوباما همتای آمریکایی خود دیدار داشته باشد. از دیگر سو، وزیر دفاع آمریکا بدون برنامه‌ریزی قبلی به افغانستان رفت که البته اخبار هر دو این سفرها به خبرهای مربوط به تهران و آنچه در جریان به دست آمدن هواپیمای جاسوسی آمریکا رخ داد، گره خورده بود.
کد خبر: ۴۴۶۱۷۳

در همین حال، امیرعبداللهیان،‌ معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه که در سفری 3 روزه و به منظور رایزنی درباره تحولات منطقه از جمله سوریه، بحرین و یمن به کشورهای قطر، عمان و امارات رفته، قرار است فردا وارد کویت شود.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در سفری منطقه‌ای به کشورهای قطر، عمان و امارات متحده عربی در دیدار با مقامات این کشورها ضمن بحث و تبادل نظر درباره گسترش مناسبات دوجانبه در خصوص تحولات منطقه از جمله سوریه، بحرین و یمن به رایزنی خواهد پرداخت. اما پرتردد شدن جاده دیپلماسی کشورهای منطقه به خصوص ایران ناشی از چیست؟ ‌این دیدارها تحت تاثیر چه وقایعی شکل می‌گیرند و مسوولان کشورهای مورد اشاره در پی حل و فصل چه چیزی می‌باشند که آنان را چمدان به دست کرده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها باید نگاهی به وقایعی که در چند ماه اخیر رخ داده انداخت و امتداد آنها را گرفت و به امروز رسید. وقایعی که باعث شده این روزها درخصوص تهاجم و تقابل نظامی علیه ایران، توسط رسانه‌ها و مقامات غربی فضاسازی روانی صورت بگیرد. طرح پرونده ترور سفیر عربستان در آمریکا، به کنترل در آوردن هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی توسط ایران، رفتار انگلیسی‌‌ها برای خالی گذاشتن سفارتخانه‌شان در تهران و بازداشت جاسوسان آمریکایی در کشورمان از مهم‌ترین مسائلی هستند که اگر در کنار نحوه برخورد آمریکا و متحدان اروپایی‌اش با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌باره قرار بدهیم، قطعات پازلی را می‌بینیم که اگر آنها را در کنار یکدیگر بچینیم، تصویری را به ما ارائه می‌دهد که منطبق بر جو روانی است که علیه ایران توسط مقامات غربی به راه افتاده است. آخرین نمونه آن اظهارات 3 روز قبل باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا است که به صراحت تاکید کرد تمام گزینه‌ها برای مواجهه با ایران روی میز قرار دارد.

اظهاراتی از این دست برای نخستین بار نیست که توانسته فضای روانی منفی‌ای را به وجود بیاورد، اما این امر نیز مانع از آن نیست که دیپلمات‌های ایرانی تلاش خود را برای بی‌اثر کردن جو منفی و کاهش تنش موجود،‌ انجام ندهند. از این رو سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو رفت. سفر جلیلی به روسیه اگرچه در سکوت کامل خبری انجام شد اما براساس گفته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که خبر حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را اعلام کرد، می‌توان به برخی دلایل انجام این سفر پی برد. آنچه معاون وزیر خارجه روسیه عنوان کرد روسیه به خاطر این‌که شواهدی دال بر نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران پیدا نکرده است، در جستجوی راه‌حل مسالمت‌آمیز این موضوع است و همین موضوع را نیز برای طرف اسرائیلی توضیح داده و تاکید کرده است. ریابکوف تصریح کرد روسیه با همه طرف‌ها در مورد این مساله در تماس است. اما علاوه بر این برخی رسانه‌ها این سفر جلیلی را بی ربط به « جانور قندهار» ندانستند. حدود یک هفته پیش ایران اعلام کرد هواپیمای بدون سرنشین فوق مدرن آمریکایی را که با هدف جاسوسی وارد حریم هوایی ایران شده بود، ‌در اختیار گرفته‌ است.

این هواپیما که در ایران پهپاد خوانده می‌شود، مدل «سینتیل 170- RQ» است و از نوع مدل‌های پیشرفته محسوب می‌شود. اما این احتمال به تنهایی نمی‌تواند مورد توجه قرار بگیرد چرا که سفرهای دیگری به کشورهای دیگر همسایه انجام شده است. 3روز قبل نیز وزیر اطلاعات ایران راهی عربستان شد تا یخ نشسته بر روابط تهران ـ ریاض را تا حدی آب کند. وقایع بحرین از روز شروع باعث تیرگی رابطه ایران و عربستان شد چرا که آل‌سعود، ‌آل‌خلیفه را در کشتار معترضان بخصوص شیعیان بحرین همراهی کرد و با اعزام نیرو عرصه را برمخالفان دولت بحرین تنگ کرد. این رفتارها مورد اعتراض ایران قرار گرفت در این میان آمریکا با طرح ادعای تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن، سعی کرد این فضا را به سمت دلخواه، سوق دهد، ایران اگرچه هرگز این اتهام را نپذیرفت اما عربستان نیز حاضر نشد حرف‌های ساکنان کاخ سفید را نشنیده بگیرد. به همین خاطر وقتی اعلام شد حجت‌الاسلام مصلحی، وزیر اطلاعات به عربستان رفته وبا ولیعهد و وزیر کشور دیداره کرده، این سفر را می‌توان تامل انگیز و مهم دانست. البته همانند سفر جلیلی به روسیه، جزییاتی از این سفر منتشر نشد و منابع خبری عربستان، جز یکی دو سطر درباره این دیدار ننوشتند؛ لذا ابتدایی‌ترین فرضیه‌ای که درباره علت این سفر به ذهن متبادر می‌شود، تلاش ایران برای رفع اتهامات ضد ایرانی آمریکایی‌ها در ماجرای ترور سفیر عربستان می‌باشد. البته احتمال این‌که درباره مسائل کلان منطقه‌ای نظیر سوریه و بحرین نیز رایزنی شده باشد، وجود دارد؛ اما محتمل‌ترین گزینه، خنثی کردن توطئه‌هایی است که توسط غربی‌ها علیه ایران در مجموعه تحولات خاورمیانه مشاهده می‌شود، آن هم در حالی که همه می‌دانند تحولات جاری مردمی منطقه از منافع ایران دور نیست.

تلاش برای تحریم بانک مرکزی ایران، ‌تحریم‌های نفتی که از سوی اروپا و آمریکا علیه کشورمان در حال اجراست و موارد دیگری از این دست،‌همگی نشان از آن دارد که نگرانی از وضعیت و برتری ایران نزد برخی کشورها افزایش یافته، برای همین غرب روز به‌ روز خشن‌تر شده و مشت آهنین خود را به رخ می‌کشد. تحرکاتی که اخیرا علیه ایران انجام داده‌اند نیز برای بسیاری این شائبه را ایجاد کرده که غرب خود را برای حمله نظامی به ایران آماده کرده است. این در حالی است که همگان بر مخاطرات این حمله کاملا آگاه هستند. برای همین برخی چهره‌های شاخص بین‌المللی نظیر لاوروف وزیر خارجه روسیه، برژینسکی مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا و عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه و مقامات کشور چین درباره هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به غرب و رژیم اسرائیل هشدار داده‌اند. حال باید دید که رایزنی‌های ایران با عناصر کلیدی منطقه که با هدف بی‌اثر کردن عملیات روانی غرب و کاهش جدل‌های لفظی و رقابت سیاسی و منطقه‌ای میان ایران و برخی کشور‌ها به کجا رسیده و چه نتایجی را برای تهران که ید طولایی در مهار بحران‌های ایجاد شده توسط غرب دارد، به همراه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها