مدیرکل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، معلمان مدارس تنها حق معرفی کتابهای کمک آموزشی را به دانش آموزان دارند که در کتابنامه رشد وزارت آموزش و پرورش منتشر شده و معرفی کتابهای دیگر غیرقانونی و خلاف است.
کد خبر: ۴۴۵۱۰۷

محمد ناصری در نشست خبری که صبح روز دوشنبه با محور نهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی برگزار شد، افزود: وضع نابسامان کتابهای کمک آموزشی، آموزش و پرورش را در سال 1378 مجاب کرد که وارد عرصه ساماندهی کتابهای کمک آموزشی شود و به همین دلیل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این ماموریت را آغاز کرد.

وی ادامه داد: بدنبال آن در سال 1388 در شورای عالی آموزش و پرورش "آیین نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی" مصوب شد که پس از آن به امضای رئیس جمهور رسید و ما نیز در تابستان امسال آن را به آموزش و پرورش سایر استانها برای اجرای کامل ابلاغ کردیم.

مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی گفت: طبق این مصوبه "کتابنامه رشد" که در آن اسامی و مشخصات کتابهای کمک آموزشی استاندارد موجود در بازار آمده است منبع استفاده معلمان خواهد بود و به غیر از آن نباید کتابهای کمک آموزشی دیگری را به دانش آموزان معرفی یا در کلاس درس از آنها استفاده کرد.

وی اظهار کرد: ما معتقد نیستیم که آموزش و پرورش برای کتابها ممیزی ایجاد کند چرا که این وظیفه وزارت ارشاد است بلکه قائل هستیم که کتابهای کمک آموزشی برای ورود به آموزش و پرورش باید مجوزهای لازم را از سازمان پژوهش بگیرد.

مدیران متخلف مواخذه می شوند

مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که " هم اکنون بسیاری از معلمان کتابهای مورد دلخواه خود که برخی هم استاندارد نیستند را به دانش آموزان معرفی و از آن استفاده می کنند" گفت: این الزام در سالهای قبل نبوده و قانون در تابستان امسال به مدارس ابلاغ شده است و باید نحوه اجرای آن را بررسی کرد.

ناصری با تاکید بر اینکه اگر تا دیروز عمل به " کتابنامه مرجع رشد" یک عمل مستحب بود امروز واجب است، تصریح کرد: وقتی این آیین نامه ابلاغ شد معنایش این است که باید اجرا شود و اگر انجام نشد حراست و مرکز رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش به تخلفات رسیدگی و مدیران را بابت آن مواخذه خواهند کرد.

وی در پاسخ به اینکه مدیران در معرفی کتابهای کمک آموزشی دخیل نیستند و این معلمان هستند که در این زمینه تصمیم می گیرند، گفت: به هرحال معلمان زیر نظر مدیر مدرسه فعالیت می کنند و مدیر است که مدرسه را اداره می کند.

از وضع موجود کتابهای کمک آموزشی راضی نیستیم

مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از وضعیت موجود کتابهای کمک آموزشی راضی نیستیم، افزود: برخی کتابهای کمک آموزشی به جای تحقق اهداف آموزش و پرورش و افزایش قدرت تفکر و حل مسئله، کتابهای حل المسائل و حاضر و آماده را در اختیار دانش آموز می گذارند.

ناصری گفت: طبق مصوبه شورای عالی، دو شورای سیاستگذاری و اجرایی در ساماندهی کتابهای کمک آموزشی تشکیل شده است که در شورای اجرایی نمایندگان ناشران بخش خصوصی نیز حضور دارند که امیدواریم با این اقدامات شاهد ورود کتابهای مناسب به مدارس باشیم.

جزئیات نهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی

وی از برگزاری نهمین جشنواره کتابهای کمک آموزشی خبر داد  و گفت: این جشنواره در دو حوزه کتابهای متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش برگزار می شود که در دوره متوسطه نظری 32 اثر و در حوزه فنی و کاردانش 45 اثر برگزیده شده اند.

مدیر کل دفتر انتشارات کمک آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از میان 241 ناشر کتابهای کمک آموزشی، سه ناشر به عنوان برگزیده معرفی می شوند و همچون دوره های قبل از پیشکسوتان کتابهای کمک آموزشی نیز تقدیر می کنیم.

ناصری با اعلام اینکه 137 داور آثار ارسال شده به جشنواره را بررسی کرده اند، گفت: رشته ریاضی با 230 اثر و علوم تربیتی با هفت اثر بیشترین و کمترین آثار را به جشنواره ارسال کرده اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها