رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه «چه‌کسی گفته سازمان ملل نهادی معتبر است؟» تاکید کرد که بیشتر کشته‌شدگان سوریه از مدافعان حکومت سوریه بودند و انتخابات محلی تا یک ماه دیگر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۴۴۳۹۴

بشار اسد در گفتگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا که بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد و قرار است به طور کامل امشب از این شبکه آمریکایی پخش شود، تاکید کرد که دولت وی هیچگاه دستور کشتار مردم را صادر نکرده است و انتخابات محلی تا پایان سال جاری (میلادی) برگزار می‌شود.

بشار اسد به مانند مصاحبه پیشین خود با یک نشریه انگلیسی به بروز برخی اشتباهات در نیروهای امنیتی این کشور در ابتدای بحران این کشور اعتراف کرد اما افزود که ارتکاب اشتباهات سیاست دستگاه امنیتی سوریه نبوده است.

بیشتر کشته‌شدگان از مدافعان نظام هستند

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه وی هیچ‌گاه دستوری برای کشتار تظاهرات‌کنندگان نداده است، تاکید کرد که باید گروهک‌های مسلح تروریستی هوادار القاعده و همچنین گروه‌های جنایتکار و افراطکاران دینی را سرزنش کرد که با تظاهرات‌کنندگان مخلوط شدند.

اسد با بیان اینکه بیشتر کشته شدگان از هواداران دولت بوده‌اند، تاکید کرد که بیشتر این افراد از مدافعان حکومت و از نیروهای امنیتی و ارتش بود‌ه‌اند.

وی تاکید کرد که قربانیان خشونت در خیابان ها تظاهرات‌کنندگان معترض نیستند... «بیشتر مردمی که کشته‌ شده‌اند، از هواداران دولت هستند نه بعکس».

چه کسی گفته که سازمان ملل نهادی معتبر است؟

اسد در پاسخ به این مطلب که سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از چهار هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند، سوال کرد: چه کسی گفته است که سازمان ملل نهادی معتبر است؟

میان سیاست سرکوب با اقدام فردی تفاوت وجود دارد

اسد در خصوص واکنش تند برخی نیروها از نیروهای مسلح سوریه به تظاهرات‌کنندگان اعلام کرد که این افراد مجازات شدند و تاکید کرد که باید این نکته را بدانید که «واکنش وحشیانه» را برخی به صورت فردی انجام داده‌اند نه به عنوان سیاست نهاد امنیتی... تفاوت زیادی است میان اینکه ما سیاست سرکوب داشته باشیم یا اینکه مسئولان دچار اشتباهاتی بشوند... این دو تفاوت زیادی با هم دارد.

ای‌بی‌سی سوال کرد که «باید دستور بدهید» که اسد پاسخ داد: ما مردم خود را نمی‌کشیم... دولتی وجود ندارد که مردم خود را بکشد مگر اینکه شخصی دیوانه آن را هدایت کند... دستوری برای کشتار یا وحشیگری صادر نشده است.

انتخابات محلی تا یک ماه دیگر

رییس جمهوری سوریه در خصوص اصلاحات در کشورش نیز اعلام کرد که روند اصلاحات جریان دارد و انتخابات محلی امسال (تا یک ماه دیگر) برگزار خواهد شد ولی تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری پیش از سال ۲۰۱۴ برگزار نمی‌شود زیرا به گفته اسد «نمی‌توان در انتخابات عجولانه اقدام کرد».

اسد در خصوص تحریم کشورش از طرف اتحادیه اروپا، آمریکا و اتحادیه عرب اعلام کرد: ما از ۳۰ تا ۳۵ سال گذشته تحت تحریم هستیم. تحریم چیز جدیدی نیست... ما منزوی نیستیم و مردمی داریم که می‌آیند و می‌روند و تجارتی داریم و همه چیز داریم... .

ابراز تاسف اسد برای کشته‌ شدن افراد

اسد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از خشونت در کشورش پشیمان نیست گفت: من هر چه در توان داشتم برای حمایت از مردم به کار گرفتم. نمی‌توانم احساس گناه کنم زمانیکه همه توانم را به کار می‌گیرد. احساس تاسف می‌کنی به خاطر جان‌هایی که از دست رفت ولی احساس گناه نمی‌کنی زمانیکه که مردم را نمی‌کشی. برای همین موضوع درباره احساس گناه نیست.

مشروح این مصاحبه هنوز منتشر نشده است. این اولین مصاحبه بشار اسد با یک شبکه آمریکایی از 9 ماه گذشته و از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور است.(فارس)
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها