معاون وزیر جهاد کشاورزی:

واردات انواع میوه همچنان ممنوع است

معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: به رغم اعلام شفاف و واضح ممنوعیت ثبت سفارش انواع میوه و همچنین تاکید بر وارد نشدن آنها از نیمه شهریور سال گذشته به وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهر و آبان امسال (14 ماه پس از ابلاغ وزارت کشاورزی) واردات میوه ثبت سفارش شده که ‌جای سوال است میوه‌های ممنوعه چگونه و از کجا مجوز واردات گرفته‌اند؟
کد خبر: ۴۴۴۱۸۸

محمدعلی نیکبخت از اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای جلوگیری از واردات،‌ ثبت سفارش واردات میوه طی ماه گذشته علیرغم ممنوعیت قانونی آن، تذکر به گمرک برای تلقی نکردن گواهی بهداشتی سازمان حفظ نباتات به عنوان مجوز واردات و .... توضیحاتی ارائه کرد.

وی اظهار کرد: طبق مکاتبات رسمی و به صورت شفاف و واضح ممنوعیت واردات انواع میوه به وزیر تجارت اعلام کرده‌ایم و آنها موظف به اجرا بوده‌اند و در صورتی که ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی برای آنها روشن نبوده و در زمینه واردات ابهام داشته‌اند باید از این وزارتخانه توضیح می‌خواستند.

ثبت سفارش واردات میوه در مهر و آبان امسال!

وی تصریح کرد: در حالی که از شهریورماه سال گذشته طبق چند نامه رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوعیت واردات انواع میوه و همچنین منع ثبت سفارش آنها را خواستار شده‌ایم، براساس مستندات کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مهر و آبان ماه سال جاری واردات میوه از سوی این وزاراتخانه ثبت سفارش شده است.

نیکبخت با تاکید بر اینکه این وزارتخانه به عنوان متولی تولید و حفظ امنیت غذایی کشور به تولید داخلی اتکا کرده و به شدت مخالف واردات محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: واردات باید در مواردی که کمبود وجود دارد و تولید داخل جوابگو نیست، صورت گیرد.

به گفته معاون وزیر کشاورزی برای کنترل بی‌رویه واردات محصولات کشاورزی از ابتدای سال 88 اقداماتی انجام شده اما به دلیل نبود قانون، این اقدامات نتیجه نداشت که با تصویب قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در مردادماه سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی نیز براساس ماده 16 این قانون از نیمه شهریورماه سال گذشته به وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای اعلام کرده است که از این تاریخ ثبت سفارش کلیه اقلام کشاورزی از جمله بادام آمریکایی، توت‌فرنگی، سیب، سیب زمینی، پیاز و انواع میوه‌ها از جمله سیب فرانسوی، پرتقال مصری، گلابی چینی و ... انجام نشود.

ممنوعیت واردات انواع شیر خشک صنعتی و فرآورده‌های لبنی

نیکبخت گفت: طی این نامه نیز ثبت سفارش انواع شیر خشک صنعتی و فرآورده‌های لبنی تا اطلاع ثانونی ممنوع اعلام شده است.

به گفته وی در مهرماه سال گذشته به پیوست نامه ممنوعیت قبلی جدول تعرفه 190 قلم کالای کشاورزی ابلاغ شد که در شرایط خاص و آزاد شدن واردات، ‌محصولات بر اساس این تعرفه‌ها وارد شوند. ابهام مطرح شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه تعرفه‌های واردات میوه از سوی وزارت کشاورزی ابلاغ شده است. لذا اگر کسی بخواهد سوء‌استفاده کند ابلاغ این تعرفه‌ها را بهانه برای واردات می‌داند.

اگر وزارت تجارت ابهام داشت، می‌پرسید

معاون وزیر کشاورزی افزود: اگر هم ابهامی برای نامه‌های ارسال شده وجود داشت، باید از وزارت کشاورزی استعلام می‌شد و این وزارتخانه توضیحات لازم را ارائه می‌کرد کما اینکه نامه‌های ارسال شده از شفافیت کامل برخوردار هستند که مورد تایید کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

نیکبخت تاکید کرد: هیچ گونه ضعف و خلاء قانونی برای اعمال ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی وجود ندارد اما وزارت کشاورزی مکلف نیست با وزارتخانه‌ای که قانون را رعایت نمی‌کند، برخورد کند و قانونگذار اختیارات نظارت و برخورد قضایی را به این وزارتخانه نداده است.

دستگاه‌های ناظر بر اجرای صحیح قانون باید موضوع را بررسی کنند که در حال پیگیری این موضوع هستند. همچنین مجلس شورای اسلامی به عنوان قانونگذار می‌تواند اجرای قانون را از دستگاه‌های ذی‌ربط مطالبه کند.

تذکر به گمرک

وی تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات که گواهی بهداشتی برای ترخیص محصولات کشاورزری وارداتی را صادر می‌کند، به منزله مجوز واردات نباید تلقی شود که این موضوع را به رییس گمرک جمهوری اسلامی تذکر داده‌ایم.

معاون وزیر کشاورزی گفت: سازمان حفظ نباتات مرحله نهایی ترخیص کالای وارداتی است اینکه مجوز ابتدایی واردات از کجا صادر شده جای سوال است؟

ادامه ممنوعیت واردات انواع میوه تا پایان سال

نیکبخت اعلام کرد: تا پایان سال جاری واردات انواع میوه همچنان ممنوع است و ذخیره‌سازی برای ایام پرمصرف همچون عید نوروز با اولویت تولیدات داخلی باید باشد و اعتقادی به ذخیره سازی محصول خارجی نداریم و نیاز شب عید براساس تولید داخل و کمک تشکل‌های تولیدی که اعلام آمادگی کرده‌اند، صورت می‌گیرد.

از ابتدای امسال هیچ مجوز واردات گوشت مرغ نداده‌ایم

وی درباره الحاق اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: این موضوع در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای در این راستا ندارد و هرچه در مجلس تصویب و از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد.

معاون وزیر کشاورزی درباره وجود گوشت مرغ علی‌رغم اعلام ممنوعیت آن تصریح کرد: از ابتدای سال 90 هیچ مجوزی برای واردات گوشت مرغ داده نشده و با توجه به تولید بالا و با کیفیت خواستار مشوق‌های صادراتی برای صادرات مازاد این محصول شده‌ایم.

افزایش تعرفه واردات پنبه

نیکبخت با اشاره به افزایش سطح زیرکشت پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک اظهار کرد: طرح جامع پنبه در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح است و اکنون هم برای واردات پنبه تعرفه افزایش یافته است.

به گفته وی تعرفه واردات پنبه با طول تار بلند از چهار درصد سال گذشته به 10 درصد در سال جاری افزایش یافته که از 15 شهریور هر سال تا 15 بهمن ماه معادل 20 درصد می‌شود. همچنین تعرفه واردات پنبه حلاجی از چهار درصد به 40 درصد و تعرفه واردات آخال پنبه از 40 درصد به 50 درصد در سال جاری افزایش یافته است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها