9 ماه از آغاز به کار مجمع ناشران انقلاب اسلامی می‌گذرد

پایگاهی برای طراحی برنامه‌های کلان حوزه کتاب

زمان: عصر یک روز زمستانی (دوشنبه 16 اسفند 1389)‌ مکان: تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی موضوع: جشن تولد
کد خبر: ۴۴۱۵۹۳

مهمانان: غلامعلی حدادعادل (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، حجت‌الاسلام رحیمیان، حجت‌الاسلام خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، محسن مومنی (رئیس حوزه هنری)، محمد اللهیاری (مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )، محمد حمزه‌زاده (مدیر عامل انتشارات سوره مهر)، مهدی فضائلی (مدیرعامل انتشارات سروش)، محمدعلی فقیه (مدیرکل انتشارات و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران و نشر شاهد)، غلامرضا حسینی (مدیرعامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)‌، میثم نیلی (مدیر‌عامل انتشارات ایران)‌ و جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی.

همان‌طور که سطرهای بالا نشان می‌دهد عصر یک روز زمستانی یعنی دوشنبه 16 آبان ماه در تالار اندیشه حوزه هنری، جمعی از اندیشمندان و فعالان حوزه نشر و کتاب گرد هم آمدند تا تولد مجمع ناشران انقلاب اسلامی را جشن بگیرند؛ مجمعی که با وجود داشتن اعضای کاملا دولتی در هیات مدیره‌اش خود را تشکلی «مردم‌نهاد» معرفی کرد و مرامنامه‌اش پایبندی به اهداف انقلاب اسلامی، افکار حضرت امام راحل(ره)، منویات رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی بود و نام «منا» را هم به اختصار برای خود برگزید.

از همان روز اول محمد حمزه‌زاده در قامت نماینده هیات موسس که بعد‌ها مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم شد، مهم‌ترین تاکیدش این بود که قرار نیست فعالیت اجرایی یا صنفی خاصی توسط مجمع ناشران انقلاب صورت بگیرد، بلکه بیشتر رویکرد آن تبدیل شدن به یک اتاق فکر در حوزه نشر است.

بعد از آغاز به کار رسمی مجمع و عضوگیری، اعضای هیات مدیره هم به این ترتیب مشخص شدند:

1 ـ مهدی فضائلی ‌/‌ عضو هیات مدیره، مدیر دفتر بین‌الملل، مدیر انتشارات سروش

2 ـ محمدعلی فقیه ‌/‌ عضو هیات‌مدیره، مدیر انتشارات شاهد، دبیر هیات‌ مدیره

3 ـ میثم نیلی ‌/‌ قائم‌مقام مجمع

4 ـ محمد حمزه‌زاده ‌/‌ رئیس هیات مدیره، مدیر انتشارات سوره مهر

5 ـ حجت‌‌الاسلام شمس‌/‌ عضو هیات‌ مدیره، مدیر انتشارات کتاب ناب

6 ـ محمدرضا علیان ‌/ عضو هیات مدیره، مدیر انتشارات پیام آزادی

7 ـ غلامرضا حسینی ‌/ عضو هیات مدیره، مدیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

آن‌طور که حمزه‌زاده در ارتباط با «منا» می‌گوید این مجمع برای تجمیع فعالیت‌های ناشرانی که با موضوع انقلاب و دین و دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، تشکیل شده است.

او ادامه می‌دهد: ناشران فعال در حوزه دین، انقلاب و دفاع مقدس مشخص‌ هستند. عده این افراد هم در جامعه نشر کشور کم نیست و آثار متنوعی در این زمینه دارند، اما به دلیل این‌که فعالیت این گروه منسجم نبوده و فعالیت‌های خود را هم‌جهت نکردند، نتوانسته‌اند از تمام ظرفیت‌های موجود بهره گیرند و تحولی در بازار کتاب و کتابخوانی ایجاد کنند و بر همین اساس یکی از اهداف تشکیل مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا» محقق شدن این امر و هم‌افزایی انرژی ناشران متعهد است.

نکته‌ای که محمد‌علی فقیه، مدیر نشر شاهد هم به گونه دیگری به آن اشاره می‌کند: «مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از رهنمود‌های راهگشای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با استفاده بهینه از ظرفیت‌های مادی و معنوی ناشران عضو سعی می‌کند با ایجاد انسجام، وحدت رویه، تعامل و هماهنگی، هم‌افزایی و برنامه‌ریزی مشترک بستر مناسبی برای ارتقای کیفیت محتوایی و فنی در عرصه تولید، ترویج و توزیع کتاب و شکل‌گیری بازارهای جدید ایجاد کند.

مجمع ناشران انقلاب اسلامی پس از حدود 2 ماه از آغاز به کارش قدمی دیگر برداشت و توانست فعالیت‌های خودش را در خارج از کشور هم گسترش دهد.

در تاریخ 19 اردیبهشت 90، محمدعلی فقیه به طور رسمی اعلام کرد که مجمع ناشران انقلاب اسلامی بین‌المللی شد.

به گفته فقیه، مجمع از ناشران خارجی علاقه‌مند به انقلاب نیز حمایت خواهد کرد و اکنون نمایندگانی از کشورهای لبنان، پاکستان، ترکیه و عراق به عضویت مجمع درآمده‌اند.

محمدعلی فقیه همچنین در گفت‌وگو با «جام‌جم» آخرین آمار عضویت ناشران در مجمع را عدد 80 اعلام کرد که اگر واقعا پتانسیل 80 ناشر متعهد در کنار یکدیگر قرار گیرد، آن هنگام باید در زمان نه‌چندان دور منتظر یک اتفاق عمیق و شگرف در حوزه نشر باشیم.

از دیگر فعالیت‌هایی که «منا» از همان روز نخست مورد توجه قرار داد، راه‌اندازی یک پایگاه اطلاع‌رسانی پویا و زنده به نشانی اینترنتی www.mananashr.ir بود که در این پایگاه ضمن انعکاس فعالیت‌های مجمع، عضوگیری هم صورت می‌گرفت.

پایگاهی که البته خودش در حد و اندازه‌های یک خبرگزاری تخصصی خبرهای حوزه کتاب را هم پوشش می‌دهد و هر از گاهی بیانیه‌ها و دیدگاه‌های کلان مجمع را در ارتباط با حوزه فرهنگ و نشر و اتفاق‌های مختلف منعکس می‌کند.

به عنوان مثال، مجمع ناشران انقلاب اسلامی در پی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور (29 تیر) بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده بود: ضمن این که «منا» خود را در زمره مخاطبان فرمایشات ولی امر مسلمین می‌داند، در عین حال مطالبات معظم‌له را به طور جدی از دستگاه‌ها و مسوولان فرهنگی مرتبط با موضوع کتاب پیگیری خواهد کرد.

یکی از همین پیگیری‌ها پیشنهاد راه‌اندازی «رادیو کتاب» بود که توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی به رسانه ملی ارائه شد و در حال حاضر هم آن‌طور که آقای صوفی، معاون صدای رسانه ملی به «جام‌جم» می‌گوید در مرحله کارشناسی و ظرفیت‌سنجی قرار دارد.

حال با گذشت حدود 9 ماه از آغاز به کار مجمع همین قدم‌های نخست و اندک را هم باید به فال نیک گرفت، گرچه به نظر می‌رسد با توجه به هدف‌های بزرگ و آرمانی که مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای خود ترسیم کرده هنوز راه طولانی در پیش است و باید بسیار بیشتر از آنچه در گام‌های نخست برداشته‌اند، تلاش شود.

بامداد محمدی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها