برگزیدگان هجدهمین دوره این رویداد نمایشی، شب گذشته جوایز خود را دریافت کردند

جشنواره تئاتر کودک در همدان ماندنی شد

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، شب گذشته با اعلام برگزیدگان بخش‌های مختلف آن در شهر همدان به پایان رسید. در آیین پایانی این رویداد نمایشی که با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون امور هنری وزیر ارشاد و مقامات و مدیران سیاسی و فرهنگی استان همدان برگزار شد، عباس جهانگیری، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشورمان مورد تجلیل قرار گرفت و جوایز برگزیدگان بخش‌های مسابقه ایران بین‌الملل اهدا شد.
کد خبر: ۴۴۰۱۷۱

در بخشی از این مراسم، معاون امور هنری وزیر ارشاد با اشاره به این‌که برای برگزاری 5 ساله جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان عزمی جدی وجود دارد، گفت: کودکان همدانی با استقبال از نمایش‌های جشنواره نشان دادند که مصرانه خواستار تداوم برگزاری این جشنواره در شهر و استان خود هستند و ما هم این اشتیاق را به فال نیک گرفته و پاسخ مثبت به آن می‌دهیم.

شاه‌آبادی ضمن آن‌که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را متعلق به همدان دانست، با تاکید بر این‌که تمایل وزارت ارشاد بر ماندگاری جشنواره در این شهر است و ارشاد برنامه‌ای برای بردن جشنواره از همدان ندارد، افزود: شرط ماندگاری دائم جشنواره در این استان، تامین زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان در همدان است که با توجه به همت مسوولان و علاقه مردم می‌توان به تحقق آن امید داشت. وی ادامه داد: همدان در صورت توسعه ظرفیت و تعداد سالن‌های نمایشی استاندارد و ایجاد یک جریان تئاتری توانمند، می‌تواند قطب تئاتر کودک و نوجوان ایران شود و این اتفاق بستگی به نحوه فعالیت و برنامه‌ریزی استان در طول 5 سال میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارد.

شاه‌آبادی در خصوص ضرورت تفکیک تئاتر کودک از نوجوان نیز گفت: حوزه نوجوان نیازمند توجه ویژه و برنامه‌ریزی خاص و رویکردی جدی‌تر است که در برنامه‌های آینده در این زمینه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان ایران

داوود کیانیان، نویسنده و کارگردان پیشکسوت و باسابقه تئاتر کودک و نوجوان که این روزها در همدان به سر می‌برد، در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به این‌که سال 1395، یکصد سالگی این عرصه نمایشی در کشور است، به خبرنگار ما گفت: چون جشنواره تا 5 سال دیگر در همدان باقی می‌ماند، باید برای هرچه باشکوه برگزار شدن آن در سال 1395 و برپایی جشن تولد 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان برنامه‌ریزی‌های منسجمی انجام دهیم. وی پیشنهاد داد: بهتر است جشن 100 سالگی تئاتر کودک و نوجوان را به صورت جهانی برپا کنیم و تا آن روز خانه تئاتر کودک و نوجوان، موزه تئاتر کودک در تبریز و رشته دانشگاهی تئاتر کودک و نوجوان را راه‌اندازی کنیم.

استقبال همدانی‌ها، شگفتی خارجی‌ها

استقبال کودکان و نوجوانان همدانی از نمایش‌های جشنواره، نه تنها مدیران وزارت ارشاد، بلکه هنرمندان خارجی حاضر در این شهر را نیز شگفت‌زده کرد. سورن اوسن دانمارکی، کارگردان نمایش اسپاگتی که آخرین اجرای بخش بین‌الملل جشنواره به کار او اختصاص داشت، درباره استقبال تماشاگران از نمایش‌های به روی صحنه رفته گفت: تماشاچیان همدانی هیجان بالایی دارند و خیلی بیشتر از مردم کپنهاگ، پایتخت دانمارک خونگرم و مهمان‌نواز هستند. این کارگردان در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره تاکید کرد که این جمعیت مشتاق، مهم‌ترین سرمایه هر جشنواره هنری است که حضور آنان هر هنرمندی را علاقمند می‌سازد تا به همدان بیاید که امیدوارم در سال‌های بعد من باز هم بتوانم این جا کار اجرا کنم. وی ابراز امیدواری کرد در جشنواره‌های آتی تئاتر کودک و نوجوان بتوانیم چیزهای مشترکی برای ایجاد ارتباط پیدا کنیم که ممکن است در این دوره جشنواره حاصل نشده باشد.

عمران خان، کارگردان هندی حاضر در همدان نیز با بیان این‌که تئاتر ابزاری برای رشد خلاقیت کودکان محسوب می‌شود، گفت: کودکان نباید تئاتر مدرسه‌ای را به عنوان درس فرا بگیرند بلکه باید آن را به عنوان دغدغه‌ای اصلی بیاموزند.

وی در خصوص تئاتر کودک ایران نیز ابراز کرد: بسیاری از نهادها و شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به تهیه تئاتر کودک هستند در صورتی که در هندوستان این ابراز علاقه وجود ندارد.

وی با بیان این‌که تئاتر کودک، عقاید، خلاقیت و تکنیک کودکان را به طور خودکار از لحاظ کیفیت بالا می‌برد، گفت: در ایران برخی از گروه‌های نمایشی در سطح بالایی قرار دارند و برخی در سطح پائینی هستند که اگر نمایش تئاتر کودک جدی گرفته شود هر دو گروه در سطح استاندارد قرار می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها