هدف از این اقدام جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همجوار است

قیمت سوخت در مرزها شناور می‌شود

یک کمیته ویژه موضوع شناور شدن قیمت سوخت را در مرزهای کشور بررسی می‌کند. به گزارش ایسنا، این کمیته ویژه متشکل از 4 نهاد مرتبط شامل وزارت کشور، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ستاد حمل و نقل و سوخت کشور است. رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت، با تایید این موضوع گفت: نظر مسوولان این کمیته به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده است. به گفته محمد رویانیان، بعد از بررسی نظرات، نسبت به شناور کردن قیمت سوخت در مرزهای کشور اقدام خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۶۹۹۷

وی با بیان این ‌که یکی از مفاسد اقتصادی در کشور قاچاق سوخت است، افزود: شناور کردن قیمت بنزین در مرزها موجب جلوگیری از قاچاق سوخت در کشور می‌شود.

در صورت شناور کردن، قیمت سوخت در مرزهای کشور متناسب با قیمت سوخت در کشورهای همسایه تعیین می‌شود که به این ترتیب قیمت سوخت در شهرهای مختلف مرزی متفاوت از یکدیگر خواهد بود. در حال حاضر بنزین در 2 نوع معمولی و سوپر در ایران عرضه می‌شود که هر کدام از آنها با 3 نرخ به فروش می‌رسد که بیشترین آن برای بنزین معمولی 700‌تومان و بنزین سوپر 800 تومان در هر لیتر است.

این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه هم‌اکنون حدود 2200 تومان، در پاکستان 800 تومان، در افغانستان حدود 700 تومان و در عراق 500 تومان است.همچنین در حالی که قیمت هر لیتر گازوئیل برای مصرف در داخل کشور با 2 نرخ 150 و350 تومان عرضه می‌شود، قیمت گازوئیل در ترکیه 2700 تومان، در پاکستان 800 تومان، افغانستان 700 تومان و در عراق 500 تومان است.گرچه با هدفمند شدن قیمت سوخت، حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما اجرای نرخ شناور قیمت بنزین و گازوئیل در مرزهای کشور می‌تواند مانعی جدی بر سر راه قاچاق سوخت کشور باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها