لاریجانی: وزارت ارشاد نظرات ناصحانه نمایندگان مردم را با جدیت دنبال کند

بررسی وضعیت فرهنگی کشور در جلسه مجلس

از ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا ساختمان مجلس شورای اسلامی که هر دو در میدان بهارستان تهران واقع شده‌اند تنها یک خیابان فاصله است؛ مسیر کوتاهی که دیروز صبح سید محمد حسینی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم پیمود.
کد خبر: ۴۳۶۷۷۸

نارضایتی از تولید فیلم‌های سینمایی با دیالوگ نامناسب، اجرا نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حجاب و عفاف، حضور ضعیف ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، چرایی ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی بر کمیسیون فرهنگی دولت، کم‌کاری در مقابله با ماهواره‌ها، قاچاق فیلم‌های سینمایی و تولیدات نامناسب شبکه سینمای خانگی، کمرنگ شدن زبان فارسی در فضای شهری و مدنی و گسترش تصدی‌گری‌های دولت در فرهنگ از جمله مواردی بود که باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک روز کاری خود را به پرسش از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص دهند و در جلسه‌ای غیرعلنی معضلات فرهنگی کشور را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار ما، غلامعلی حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی، ستار هدایتخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی، کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، محمدتقی رهبر رئیس فراکسیون روحانیون، لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی از جمله نمایندگانی بودند که روز گذشته در مجلس سخن گفتند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از پایان جلسه غیرعلنی ضمن پربار توصیف کردن این جلسه گفت: امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اظهارات ناصحانه نمایندگان توجه لازم را داشته باشد و قرار بر این شد که در ماه‌های آینده گزارشی در مورد پیگیری مسائل مطرح شده در این جلسه ارائه شود.

اما آن‌طور که سید جلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید عمده انتقادات نمایندگان مردم در این جلسه مربوط به وضعیت سینما و فیلم‌های سینمایی بوده است.

به گفته او در این جلسه برخی نمایندگان اعلام کردند که بسیاری از فیلم‌های سینمایی که با پول بیت‌المال ساخته می‌شود مسیری را طی می‌کند که در راستای اهداف دشمنان ماست و خواستار افزایش نظارت وزارت ارشاد و سینماها شدند.

نکته‌ای که هادی قوامی دیگر نماینده مجلس هم آن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این جلسه اعلام شد که در بسیاری از فیلم‌های سینمایی، مسائل اصلی جامعه منعکس نمی‌شود و بسیاری از فیلم‌ها با اصول فرهنگی کشور زاویه دارند.

او ادامه داد: نمایندگان در این جلسه انتقاداتی هم پیرامون عدم رعایت برخی از مسائل شرعی در فیلم‌های ساخته شده، مطرح کردند و گفتند که تا حدودی مسائل شرعی در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود رعایت نمی‌شود.

قوامی افزود: تدوین قوانینی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌های سینمایی هم از مهم‌ترین نکاتی بود که نمایندگان در صحن علنی مجلس بر آن تاکید کردند.

اما آن‌طور که بهروز جعفری دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید در این جلسه همچنین علی مطهری نماینده مردم تهران بر استفاده از زبان فارسی در فضای شهری و مدنی تاکید و از استفاده اسامی خارجی در فروشگاه‌ها انتقاد کرده است.

غلامعلی حدادعادل هم نکاتی را در ارتباط با جا به جایی مدیران در وزارت ارشاد مطرح کرده و خواستار به‌کارگیری مسوولان متعهد و توانا در بخش فرهنگی شده و البته گلایه‌هایی را در این زمینه مطرح کرده است.

به گفته جعفری در این جلسه مصطفی کواکبیان هم از ضرورت مسوولیت اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی دولت پرسیده و تاکید کرده که با وجود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چرا باید رئیس کمیسیون فرهنگی دولت شخص دیگری باشد؟!

اما سهم اندک گزارش‌ها و گفت‌وگوهای دیروز به پاسخ‌های وزیر اختصاص داشت و یحیی‌زاده با اشاره به دفاعیات وزیر ارشاد در این جلسه غیر علنی گفت: حسینی از رویکرد منتقدانه و یکجانبه نمایندگان در عرصه فرهنگ گلایه کرد و در خصوص اقدامات مثبت وزارت ارشاد در تولید فیلم‌های ضد صهیونیستی و فرهنگی نیز گزارشی ارائه داد.

بهروز جعفری هم در مورد پاسخ وزیر به کواکبیان گفت: حسینی گفت که صلاح بر این بوده است که آقای مشایی ریاست کمیسیون فرهنگی دولت را بر عهده داشته باشد، اما سیاست‌های فرهنگی آنجا تصویب نمی‌شود.

البته خبرنگار جام‌جم تلاش کرد تا با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت‌وگویی داشته باشد که به علت حضور سید محمد حسینی در جلسه هیات دولت امکان‌پذیر نشد.

سینا علی‌محمدی / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها