ساف از نماینده فلسطین در سازمان ملل خواست تا قضیه اسرای فلسطینی را در‌ شورای امنیت مطرح کند

حمله یهودیان تندرو به دو مقبره اسلامی و مسیحی

روز شنبه همزمان با روز غفران یهودیان، گروهی از شهرک‌نشینان تندرو به یک مقبره اسلامی و یک مقبره مسیحی در شهر یافا واقع در اراضی اشغالی سال 48 حمله کرده و ضمن تخریب قبرها، جملات نژادپرستانه و توهین‌آمیزی روی آنها نوشتند. از چندی پیش گروه‌های افراطی یهودی با حمله به مساجد و آتش زدن آنها خشم مسلمانان را برانگیخته و همزمان با طرح مساله فلسطین در سازمان ملل قصد دارند ذهن‌ها را مشوش کنند.
کد خبر: ۴۳۴۱۴۰

به گزارش ایسنا، شاهدان عینی خاطرنشان کردند گروهی از یهودیان افراطی ضمن هتک حرمت مقبره اسلامی «کازاخانه» و مقبره ارتدوکسی «یافا»، به تخریب تعدادی از قبرها اقدام کردند. این منابع تصریح کردند که افراد مذکور علاوه بر هتک حرمت مقابر و تخریب آنها، شعارهایی نژادپرستانه و اهانت‌آمیز همچون« مرگ بر عرب‌ها» و« تاوان گناه» در آنجا نوشتند که شهرک‌نشینان صهیونیست اکثرا در تجاوزات خود علیه فلسطینیان از آنها استفاده می‌کنند.

در همین حال شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در یک موضعگیری بی‌سابقه اقدامات خرابکارانه یهودیان افراطی علیه قبرستان‌های اسلامی و مسیحی در یافا را تقبیح کرده و از این اقدامات، به عنوان کارهای شرم‌آور یاد کرد که لکه ننگی برای اسرائیل است. پرز از تمامی طرف‌های مسوول اجرای قانون خواست که این افراد را بازداشت و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا شدیدترین مجازات‌ها علیه آنها اعمال شود.

به گزارش رویترز، شهرک نشینان ناشناس ضمن تخریب ده‌ها قبر یک بمب آتش‌زا نیز به یک معبد مسیحی انداختند. آنها دست‌کم پنج سنگ قبر را شکستند و روی 20 قبر دیگر شعارهایی به زبان عبری نوشتند. هفته گذشته نیز تعدادی از شهرک‌نشینان افراطی به یک مسجد در روستای طوبا واقع در الجلیل حمله کردند و ضمن به آتش کشیدن مسجد و سوزاندن کتاب‌های موجود، شعارهایی از جمله «صورت حساب» علیه مسلمانان نوشتند.

برخی کارشناسان معتقدند این گروه از شهرک‌نشینان با هرگونه اقدام اسرائیل برای برچیدن شهرک‌های واقع در کرانه باختری (شهرک‌های واقع در مرزهای 1967) مخالف هستند و با این گونه اقدامات می‌خواهند از این امر جلوگیری کنند. با این حال برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با طرح موضوع به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطینی در سازمان ملل، گروه‌های افراطی دست به این کارها می‌زنند و از سوی دولت نتانیاهو نیز پشتیبانی می‌شوند. به گفته این کارشناسان، شهرک‌نشینان یهودی با مشاهده این‌که رژیم صهیونیستی تحت فشارهای بین‌المللی قرار گرفته است می‌خواهند نزاع با فلسطینی‌ها را به داخل سرزمین‌های اشغالی بکشانند و به همین دلیل ممکن است این تحرکات درآینده تشدید شود.

تظاهرات اعتراضی

صدها نفر از ساکنان شهر یافا در سرزمین‌های اشغالی با برگزاری تظاهراتی گسترده، اقدام یهودیان تندرو را در خصوص هتک حرمت مقبره‌های اسلامی و مسیحی محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، ضمن تاکید بر حمایت از اتحاد ساکنان یهودی و مسلمان یافا، آمادگی خود را برای دفاع از مقدساتشان اعلام کردند. شرکت‌کنندگان همچنین با سردادن شعارهایی جنایات شهرک‌نشینان و اقدامات نژادپرستانه آنها علیه اعراب را محکوم کردند.

جمال زحالقه، نایب رئیس فراکسیون التجمع در پارلمان رژیم صهیونیستی که در تظاهرات شرکت کرده بود، طی سخنانی در برابر معترضان اعلام کرد: این اقدام، عملی وحشیانه و نژادپرستانه است. سامی شحاده، یکی از ساکنان منطقه یافا نیز گفت: این اقدام نژادپرستانه نتیجه سیاست‌های دولت نتانیاهو و لیبرمن است و عدم بازخواست قانونی این نژادپرستان به مثابه نشان دادن چراغ سبز به آنها برای ادامه این اقدامات خصمانه است.

همبستگی با اسرای فلسطینی

این تحولات در حالی جریان دارد که اعتصاب غذای اسرای فلسطینی نیز وارد چهاردهمین روز خود شده است. آنان در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه زندانبانان صهیونیست، از سیزده روز پیش دست به اعتصاب زده‌اند. کمیته ملی برای یاری اسرای فلسطینی در پیامی ضمن درخواست از فلسطینیان برای اعتصاب عمومی در روز چهارشنبه خواستار آن شد که به نشانه حمایت از اسرا، ناقوس کلیساها به صدا درآید و راهپیمایی گسترده‌ای به سمت دفاتر صلیب سرخ جهانی برگزار شود.

به گزارش فارس، نیروهای صهیونیستی روز گذشته تظاهرات جوانانی را که در حمایت از اسرای فلسطینی در کرانه باختری برگزار شده بود، با گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور سرکوب کردند. روز جمعه نیز در غزه تظاهرات مشابهی برگزار شد.

ساف مطرح کرد

در یک خبر دیگر به گزارش فارس، کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) از نماینده دائمی فلسطین در سازمان ملل خواست تا قضیه اسرای فلسطینی و اعتصاب غذای آنها را در شورای امنیت مطرح کند. یاسر عبدربه، دبیرکل کمیته اجرایی ساف در نامه‌ای به ریاض منصور از وی خواست تا از جامعه جهانی بخواهد که به مسوولیت خود در قبال رفتارهای اسرائیل که نقض ابتدایی‌ترین ارزش‌های انسانی است، عمل کنند.در این نامه به برخی مجازات‌های گروهی اسرای فلسطینی از جمله ممنوعیت ملاقات با خانواده‌های خود به مدت یک تا 3 ماه، حبس انفرادی، تحمیل غرامت مالی، بی‌توجهی به درمان بیماری اسرا و عدم تامین نیازهایی دارویی آنها اشاره شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها