در عقد مرابحه، کالا قبل از فروش به ملکیت فروشنده در می آید و برسر سود و قیمت توافق حاصل می شود

«مرابحه» جایگزین جدید جعاله و فروش اقساطی

عضو شورای فقهی بانک مرکزی امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه را از قابلیت‌های این عقد بانکی دانست و گفت: این عقد می‌تواند جایگزین جعاله و فروش اقساطی شود. به گزارش فارس، سیدعباس موسویان دیروز در همایش «ابعاد فقهی، حقوقی و اجرایی کاربردی شدن عقود مرابحه، استصناع و خرید دین در نظام بانکی کشور» اظهار کرد: این عقود سه‌گانه براساس ماده 98 برنامه پنجم توسعه وارد نظام بانکی کشور شد.
کد خبر: ۴۳۳۴۳۷

وی در تبیین چالش‌های فقهی قرارداد مرابحه تصریح کرد: قرارداد مرابحه بیعی است که در آن تاجر یا فروشنده قیمت تمام شده کالای مورد نظر را اعلام می‌کند و با سود تعیین شده و توافق شده بین طرفین به خریدار می‌فروشد.

وی با بیان این‌که این مرابحه از صدر اسلام مطرح بوده، تصریح کرد:‌ برخی تصور می‌کنند بانک مرکزی برای تسهیل امور این عقود را مطرح می‌کند در حالی که این قراردادها از صدر اسلام بوده و ما تنها آن را سیستمی کرده‌ایم.

موسویان در تشریح شرایط عقد مرابحه گفت: مرابحه به دو صورت بدون سفارش خرید و با سفارش خرید صورت می‌گیرد که نوع دوم در بانکداری مرسوم است.

دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اصل در مرابحه این است که کالا قبل از فروش به ملکیت فروشنده درآید و توافق بر سر قیمت و سود انجام شود.

موسویان ادامه داد:‌ نکاتی در مرابحه باید رعایت شود از جمله این‌که در مرابحه کالای مورد معامله باید واقعا وجود داشته باشد و باید قیمت تمام شده کالا به صورت صحیح به مشتری اعلام شود در این صورت نرخ سود هم به صورت مبلغ و هم به صورت درصد می‌تواند بیان شود.

وی در تشریح قلمرو این قرارداد خاطرنشان کرد:‌ مرابحه برای کالا مورد توافق همه فقهاست اما در مرابحه خدمات اختلاف‌نظر وجود دارد.عضو شورای فقهی بانک مرکزی در مورد تفاوت فروش اقساطی و مرابحه گفت: فروش اقساطی برای کالاهای خاصی است در حالی که مرابحه این طور نیست و همچنین در مرابحه شیوه‌های مختلف پرداخت می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.وی امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه را از دیگر قابلیت‌های این عقد بانکی دانست و تصریح کرد این عقد می‌تواند جایگزین جعاله و فروش اقساطی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها