گفت‌وگو با محمود پاک‌نیت، بازیگر مجموعه «شهر دقیانوس»

ماجراجویی در‌کارهای پلیسی را دوست دارم

محمود پاک‌نیت، چهره شناخته‌شده‌ای در عرصه سینما و تلویزیون است. او در سال‌های اخیر با حضور در نقش‌های تاریخی نشان داده از فنون بازیگری بخوبی آگاه است و کارگردانان با شناخت‌ توانایی‌های او می‌توانند‌‌ نقش‌های مختلف‌ را به او بسپارند. پاک‌نیت در کارهای اخیرش بیشتر در نقش‌ سرهنگ، پلیس و بازپرس ظاهر شده‌ است؛ هرچند که خودش معتقد است همه آنها با یکدیگر متفاوت بوده‌اند. به هر حال بازی‌اش در سریال شهر دقیانوس بهانه‌ای شد که سراغش برویم تا از ناگفته‌هایش برایمان بگوید.
کد خبر: ۴۳۲۷۷۹

شما یکی از معدود بازیگرانی هستید که در سال‌های اخیر موفق شده‌اید نقش‌‌های متفاوت و زیادی را در تلویزیون از آن خود کنید، این اتفاق چگونه شکل گرفت؟

به هر حال سینما و تلویزیون نیاز به بازیگر دارند. ضمن این که کانال‌های مختلف تلویزیون هم نیاز به کارهای نمایشی دارند. در نتیجه این برنامه‌ها احتیاج به بازیگر دارند، اما این که چرا عده‌‌ای از بازیگران زود از گردونه رقابت خارج می‌شوند و برخی می‌مانند به این دلیل است که آنها ریشه کاری ندارند. به عقیده من بازیگر باید درباره حرفه‌اش دانش کافی داشته باشد تا بتواند نقش‌های مختلف را خوب و درست بازی کند. شاید دلیل این که من توانستم در کار خود تا حدی موفق عمل کنم به همین علت باشد.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر نتوانسته‌اید علاقه خود را از حضور در کارهای تاریخی پنهان کنید، به طوری که اکثر نقش‌های شما در این سال‌ها تاریخی بوده است. کمی درباره این علاقه بگویید.

خودم کارهای تاریخی را خیلی دوست دارم، چون به واسطه این کارها می‌توان به جامعه درس داد و با هر شخصیت تاریخی که جلوی دوربین می‌رود، می‌توان الگویی به نسل جوان نشان داد و چون تاریخ ما در گذشته تنها روی کاغذ آورده شده است و از طرفی آمار کتاب خواندن در کشور ما کم است، کارهای تاریخی می‌تواند در بالا بردن اطلاعات عمومی مردم در این زمینه موثر بوده و الگویی مناسب برای جوان‌ها باشد.

از ملحق شدنتان به گروه سازنده سریال «شهر دقیانوس» که باز هم یک کار تاریخی محسوب می‌شود، بگویید.

من در ابتدا قرار نبود در این سریال بازی کنم و حتی شخص دیگری ایفاگر نقش سرهنگ بود، اما آن فرد به دلایلی پس از ورودش به جیرفت، از این نقش انصراف داده بود و آقای خوشبخت با من تماس گرفتند و خواستند که این نقش را بازی کنم و چون قبلا با وی در کارهای دیگری همکاری کرده بودم پذیرفتم نقش سرهنگ را بازی کنم.

آیا ابتدا فیلمنامه را خواندید یا تنها از سر رفاقت که با مهرداد خوشبخت داشتید بازی در این سریال را پذیرفتید؟

خیر، فیلمنامه را خواندم. به هر حال نمی‌شود بدون دانستن قصه و ماجرا بازی در یک نقش را پذیرفت.

کار در شهرستانی غیر از تهران چقدر برایتان سخت یا آسان است؟ چون در این سال‌ها برای بازی در نقش‌های مختلف به شهرستان‌های زیادی سفر داشته‌اید.

بسیار کار دشواری است. برای همین تصمیم گرفته بودم دیگر این کارها را قبول نکنم، اما نتوانستم لطف آقای خوشبخت را نسبت به خودم نادیده بگیرم. کار در شهرستان هم باعث دوری از خانواده و موجب می‌شود که پیشنهادات دیگر را نیز از دست بدهم.

چه مدت بازی‌تان در سریال شهر دقیانوس طول کشید؟

بازی‌ام در این سریال نزدیک به 6 ماه طول کشید.

حالا چرا بیشتر و بخصوص در کارهای اخیرتان نقش پلیس را ایفا می‌کنید؟ فکر نمی‌کنید از این نظر دچار کلیشه شوید؟

ببینید من هرگز دوست ندارم خودم را تکرار کنم و نقش پلیس‌هایی را هم که تا به حال بازی کرده‌ام بسیار با یکدیگر فرق دارند. در «ساختمان 85» که نقش یک بازپرس را داشتم و در مجموعه «سلام» هم که رئیس کلانتری بودم. پس اینها کاملا از هم جدا هستند.

پاک‌نیت: نقش کوتاه یا بلند اصلا وجود ندارد. به همین دلیل برای من مهم نیست که نقش کوچک باشد. اولین چیزی که برایم اهمیت دارد قصه‌ای است که جای کار داشته باشد

در شهر دقیانوس هم، سرهنگ بسیار با نقش‌های دیگرم فاصله دارد و اصلا شخصیت تازه‌ای داشت و از طرفی بسیار تلاش کردم که این‌گونه نقش‌هایم باهم در یک مسیر نباشند و با یکدیگر متفاوت باشند که فکر می‌کنم موفق هم بوده‌ام.

قصه شهر دقیانوس در واقع اشاره مستقیمی به کشف اشیای عتیقه دارد. این مساله چقدر برای خودتان جذاب است؟

خیلی زیاد‌. اساسا من حل کردن معما را دوست دارم و کشف این‌گونه ماجرا‌ها برای خودم هم بسیار جذاب است.

مهرداد خوشبخت به عنوان کارگردان در ابتدا روی کدام وجه از شخصیت سرهنگ تاکید بیشتری داشت؟

ببینید سرهنگ متعلق به جیرفت نیست و از جای دیگری به این شهرستان منتقل شده است و کم‌کم دچار مسائل پیچیده‌تری از جمله قتل و قاچاق اشیای عتیقه می‌شود و آقای خوشبخت هم روی این مساله تاکید داشتند که سرهنگ به نحوی وارد این ماجراها بشود و به حل معماها بپردازد.

در این کار برخلاف سایر بازیگران شما لهجه خاصی ندارید، چرا؟

چون همان‌طور که اشاره کردم، سرهنگ از شهرستان دیگری به جیرفت منتقل شده است و برای همین نیازی نبود که او هم لهجه داشته باشد.

به نظر شما اصلا شهر دقیانوس کجاست؟

فکر می‌کنم خود جیرفت است. چون در این شهر واقعا اشیای قدیمی زیادی وجود دارد و بعضی از آنها متعلق به 6 هزار سال پیش است.

خودتان چقدر راجع به این کار تحقیق کردید؟

تحقیق خاصی به آن شکل نداشتم، چون فرصتم هم بسیار کم بود، اما جالب است بدانید بسیاری از اشیای عتیقه در جیرفت به کشور امارات منتقل شده است و در آنجا موزه‌‌ای درست کرده‌اند و عرب‌های آن منطقه ادعا می‌کنند که این عتیقه‌ها متعلق به تمدن عرب است و نه ایران، در حالی که سنگ صابون، فقط و فقط در جیرفت وجود دارد و نه در هیچ جای دنیا. به هر حال وجود این‌گونه مسائل واقعا باعث تاسف است.

خیلی از جیرفتی‌ها نسبتا به لهجه بازیگران این سریال اعتراض کرده‌اند. شما چقدر اعتراض آنها را درست می‌دانید؟

با این که من خودم شیرازی هستم شاید نتوانم در یک سریال شیرازی درست حرف بزنم. ضمن این که ما باید قبول کنیم یکسری بازیگر آمده‌اند و دارند نقش‌هایشان را بازی می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند عین آن لهجه را درست در بیاورند. به هر حال بهتر است کمی صبورتر و با گذشت‌تر نسبت به یکدیگر رفتار کنیم.

شما در سریال اخیر امرالله احمدجو به نام «اوسنه پادشاهی» نیز بازی کرده‌اید که این سریال به نوعی ادامه مجموعه روزی روزگاری است. در مورد این کار بیشتر برایمان بگویید.

این سریال همان‌طوری که اشاره کردید ادامه مجموعه روزی روزگاری است و این موضوع به خواسته نویسنده و کارگردان بوده است. اگر یادتان باشد حسام بیک در روزی ‌روزگاری یک دزد بود ولی در این کار شاه شده. البته زمان و مکان این سریال با روزی ‌روزگاری خیلی متفاوت است و حتی قصه‌هایش افسانه‌ای است و این شاه اصلا وجود خارجی ندارد و بیشتر می‌توان گفت اوسنه پادشاهی یک کار فانتزی است.

کدام یک از نقش‌های تاریخی‌ که بازی کرده‌اید را بیشتر دوست دارید؟

سوال سختی است، چون من تمام نقش‌هایی که تا به امروز بازی کرده‌ام را دوست دارم، اما در بین کارهایم روزی روزگاری و روشن‌تر از خاموشی را بیش از کارهای دیگرم می‌پسندم. چون زحمت زیادی برای تولید این کارها کشیده شده بود و معتقدم این کارها ورق زدن تاریخ با نمایش بود.

نقش کوتاه یا بلند پس از این همه سال تجربه در عرصه بازیگری چقدر برایتان مهم است؟

من معتقدم که نقش کوتاه یا بلند اصلا وجود ندارد. به همین دلیل برای من مهم نیست که نقش کوچک باشد. اولین چیزی که برای من اهمیت دارد قصه‌ای است که جای کار داشته باشد.

هنوز هم نقشی هست که بخواهید آن را تجربه کنید؟

بله. به هر حال دریای هنر آنقدر وسیع است که هر بازیگری دوست دارد قطره‌های بیشتری از این دریا را تجربه کند، بنابراین هنوز راه طولانی‌ای برای تجربه کردن دارم.

محبوبه ریاستی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها