تصمیم اسرائیل برای ساخت 1100 واحد مسکونی جدید با واکنش کشورهای مختلف مواجه و محکوم شد

محکومیت جهانی شهرک‌سازی صهیونیست‌ها

در حالی که به‌رغم مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل، درخواست دولت خودگردان برای به رسمیت شناخته شدن یک دولت مستقل فلسطینی روی میز شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، مقامات رژیم صهیونیستی با ارائه طرح جدیدی برای شهرک‌سازی‌ها به افکار عمومی جهان دهان کجی کرده و بر رویه پیشین خود برای اشغال سرزمین‌های دیگران اصرار می‌ورزند. مصوبه اخیر کابینه رژیم صهیونیستی درخصوص ساخت 1100 واحد مسکونی جدید آنقدر عجیب بود که بلافاصله از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتحادیه اروپا و تشکیلات خودگردان فلسطین محکوم شد.
کد خبر: ۴۳۱۸۹۸

محکومیت های بین المللی

به گزارش ایسنا، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد: تصویب ساخت 1100 واحد مسکونی جدید در قدس شرقی توسط اسرائیل بسیار ناامیدکننده است. وی افزود: این مصوبه با تلاش‌های ما برای از سرگیری مذاکرات مستقیم میان طرف فلسطینی و اسرائیلی در تضاد است. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز طی سخنانی در پارلمان اروپا عنوان کرد: این تصمیم اسرائیل، زمینه‌های از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را از بین می‌برد. وی همچنین اظهار کرد: چنین اقداماتی راهکار تشکیل 2 کشور را از بین می‌برد و سوال‌هایی را درخصوص پایبندی اسرائیل به مذاکرات ایجاد می‌کند. اشتون افزود: اتحادیه اروپا بارها از اسرائیل خواسته است تا شهرک‌سازی‌ها را متوقف کرده و شهرک‌های ساخته شده از سال 2001 را تخلیه کند. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز عنوان کرد: اقدام اخیر اسرائیل در تصویب ساخت واحدهای مسکونی جدید، اقدامی تحریک‌آمیز و غیرسازنده است. وی افزود: فرانسه موافقت اسرائیل را با ساخت این واحدهای مسکونی در شهرک‌ جیلو واقع در قدس شرقی محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین عنوان کرد: این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها افزایش یافته است. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با محکوم کردن مصوبه جدید رژیم صهیونیستی عنوان کرد: شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی است و باعث از بین بردن اعتماد می‌شود و اصل اعطای زمین در برابر صلح را در معرض تهدید قرار می‌دهد. هیگ همچنین از کابینه این رژیم خواست تا از این تصمیم خود عقب‌نشینی کند.

درهمین رابطه نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بشدت مصوبه اخیر کابینه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و افزود: اسرائیل همچنان در مسیر تحقق صلح مانع‌تراشی می‌کند و می‌خواهد راهکار تشکیل 2 کشور را از بین ببرد.

ادامه کارشکنی صهیونیست‌ها

رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در ادامه کارشکنی‌های خود، از موافقت وزارت داخلی اسرائیل با طرح ساخت 1100 واحد مسکونی جدید در شهرک جیلو واقع در سرزمین‌های فلسطینیان در قدس شرقی خبرداد. این موافقت تنها چند روز پس از دعوت کمیته چهارجانبه صلح از اسرائیلی‌ها و فلسطینیان برای بازگشت به میز مذاکرات صورت می‌گیرد. دولت خودگردان فلسطین پیش از این اعلام کرده بود تاهنگامی که روند شهرک‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی متوقف نشود به گفت‌وگوها باز نخواهد گشت. محمود عباس روز جمعه گذشته به‌طور رسمی از سازمان ملل خواست یک دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت بشناسد. این درخواست هم‌اکنون در شورای امنیت در حال بررسی است.

شهرک سازی‌های بی‌رویه توسط صهیونیست‌ها نگرانی افکار عمومی جهان را به دنبال داشته است اما به دلیل حمایت‌های آمریکا این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند. رژیم صهیونیستی در کنار پیشبرد این پروژه دست به پاک سازی سرزمین‌های فلسطینی زده و به مرور اماکن مقدس دینی مسلمانان را تخریب می‌کند. یکی از این نماد‌ها مسجدالاقصی است که بخاطر حفاری‌های بی‌رویه به گفته آگاهان در حال فروپاشی است. به گزارش ایسنا، تیسیر التمیمی، قاضی‌القضات فلسطین در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی البیان گفته است: این مسجد به قدری سست شده است که حتی با زمین‌لرزه‌ای خفیف، کاملا تخریب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها