مدیر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران از برنامه های توسعه زیرساخت های توسعه ای کشور خبر داد و گفت: درآمد این بخش در سال گذشته به 3 میلیارد دلار رسید که امیدواریم امسال 10 درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۴۲۶۴۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، مجید درخشان که در رادیو اقتصاد گفتگو می کرد،افزود: برنامه های توسعه ترانزیت شامل کاهش انجام تشریفات گمرکی ، کاهش زمان تردد و ارائه خدمات مطلوب به بخش ترانزیت در تیرپارک ها در اولویت است و خوشبختانه زیرساخت های خوبی هم در بخش های بندری ، جاده ای و ریلی فراهم است که البته باید بازهم تقویت شود.

وی اضافه کرد: 80 درصد ترانزیت کالا از خاک ایران از طریق ناوگان جاده ای و 20 درصد هم ریلی است و در بنادر کشور هم ظرفیت های خوبی برای ترانزیت کانتینری وجود دارد.

مدیر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: ترانزیت موضوعی فراملی است و باید برای افزایش خدمات رسانی در بخش ترانزیت کشورهای همسایه همکاری کنند که با ترکیه در زمینه ایجاد دروازه مرزی مشترک در بازرگان اقدام خوبی شده است و با جمهوری آذربایجان ، عراق ، افغانستان و ارمنستان هم در حال رایزنی هستیم.

وی به توافق نامه های ترانزیتی در قالب راهگذر شمال جنوب و سازمان اکو اشاره کرد و گفت: در دروازه های مرزی مشترک همه نهادهای مسئول و در امور ترانزیت در مدت زمان کوتاهی خدمات لازم را ارائه می کنند.

درخشان گفت: 350 تیرپارک (مجتمع های بین راهی خدمات رفاهی ویژه ناوگان ترانزیت) در کشور ایجاد شده است و 24 پایانه مرزی داریم که گمرک در آن مستقر است و تشریفات گمرکی و ترانزیتی را انجام می دهد.

وی پایانه های مرزی بازرگان ، باشماق و دوغارون را از پایانه های مهم کشور در بخش ترانزیت اعلام کرد و گفت : قانون جدید امور گمرکی هم به افزایش شاخص های ترانزیتی کمک خواهد کرد.

درخشان افزود: ‌98 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی کشور در اختیار بخش خصوصی است و عمده فعالیت های دولت در بخش حاکمیتی و نظارتی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک جمهوری اسلامی انجام می دهد.

معاون مدیرکل نظارت بر ترانزیت گفت: در ترانزیت خارجی انتقال کالا از یک گمرک ورودی به گمرک خروجی جهت عبور از کشور جمهوری اسلامی است که در این فرآیند کالا به داخل کشور ما نمی آید و از یک مبدأ ورودی مجاز وارد می شود و تحت نظارت گمرک از مبادی خروجی از کشور خارج می شود.

به عنوان مثال کالاهایی که از کشور اروپا عبور می کند باید بدون هیچ گونه دخل و تصرفی از کشور ما نیز عبور کند و برای اینکه این روند انجام شود ما نیازمند یک سری بسترهایی هستیم که بتوانیم گمرکاتی را مجهز کنیم که بتوانند انجام امور گمرکی را تسریع کنند.

مدیر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: مهمترین کنوانسیون ها، کنوانسیون گمرکی حمل کالا از طریق جاده با کامیون یا کنوانسیون «کارنه تیر» است و  اگر کالایی قصد عبور از کشورها را داشته باشد و نخواهد از تسهیلات تیر استفاده کند باید براساس قوانین ملی اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها