عباسی: ایران از میزان اورانیوم مورد نیاز برای رآکتور تهران عبور کرده است

سایت فردو مرکز تولید اورانیوم 20 در صد می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی از تفکیک برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح 5/3 درصد و 20درصد در تاسیسات نطنز و فردو خبر داد و گفت: سایت فردو، همانند سایت نطنز است و اقدامات پادمانی درباره فردو نیز با نطنز مشابه است. فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با تولید اورانیوم 20درصد، از میزان مورد نیاز برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران عبور کرده‌ایم.
کد خبر: ۴۲۵۷۹۵

وی در خصوص دلیل انتقال غنی‌سازی در سطح 20درصد از نطنز به تاسیسات فردو افزود: چون تاسیسات غنی‌سازی در نطنز ایمن نبود و برنامه تولید سوخت رآکتور تهران و رآکتورهای آتی در کشور نیز نیازمند تولید میزان بیشتر اورانیوم با غنای 20 درصد است، از این رو، غنی‌سازی 20 درصد به تاسیسات فردو منتقل می‌شود.

عباسی در عین حال اظهار کرد: قصد داریم میزان تولید اورانیوم 20 درصد را تا حدی بالا ببریم که ذخیره مناسب از سوخت با این درصد غنا داشته باشیم تا اگر در خلال فعالیت‌ها به سیستم‌های ما آسیبی وارد یا تعمیراتی انجام شد، مواد مورد نیاز را در اختیار داشته باشیم.

فردو نکته پنهانی ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی، تاسیسات غنی‌سازی فردو را یک سایت عادی دانست و گفت: این سایت مانند سایت نطنز، نکته پنهانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد و ملاحظات پدافند غیرعامل که درخصوص سایت نطنز رعایت شده، درباره سایت فردو نیز رعایت شده است. عباسی با تاکید بر این که سایت غنی‌سازی نطنز با قوت به کار خود ادامه خواهد داد، اظهار کرد: این سایت در آینده به طور حتم توسعه خواهد یافت. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این‌که مذاکرات انجام شده در وین و تهران، مقدمه‌ای برای اعلام آمادگی ایران به ادامه گفت‌وگو درباره سوالات و ابهامات جدید است، تاکید کرد: بررسی موارد ادعایی مشروط به برداشتن گام‌های جدی از سوی آژانس برای حل مساله است.

دیگر درباره مبادله سوخت، مذاکره نمی‌کنیم

عباسی در ادامه با بیان این‌که با توجه به پیشرفت‌های ایران در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، سطح مذاکرات ما با کشورهای غربی تغییر یافته است، گفت: دیگر درباره این که ما سوخت نسازیم و مبادله کنیم، مذاکره ‌نخواهیم داشت.

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات انجام شده با مقامات روسیه در رابطه با ساخت نیروگاه‌های جدید اتمی در ایران اظهار کرد: مقدماتی برای ساخت نیروگاه‌های جدید فراهم شده و در حال تنظیم پیش‌نویس توافقنامه مربوط به آ‌ن هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها