پای صحبت سردبیران 3 ویژه برنامه رمضان

از سحر تا افطار با رادیو جوان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، حال و هوای رسانه‌ها نیز عوض می‌شود و رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد. گروه جوان و اندیشه رادیو جوان نیز برنامه‌های خاص و متنوعی برای این ماه مبارک تدارک دیده است که به طور زنده روی آنتن می‌فرستد، از جمله ویژه برنامه اذان صبح این شبکه رادیویی که با رویکردی خاص و متفاوت با سال گذشته سعی دارد ساعات سحر و خلوت با محبوب را دلنشین‌تر کند.
کد خبر: ۴۲۳۹۳۶

 این برنامه سحرگاهی با عنوان «کسی خواب نمونه» به طور زنده از ساعت 30/3 تا 5 صبح روی آنتن این شبکه است. امیری، سردبیر برنامه درخصوص ویژه برنامه سحر می‌گوید: فضای این برنامه 90 دقیقه‌ای کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و ما سعی کرده‌ایم آیتم‌های متنوع و خوبی را در این برنامه بگنجانیم. وی درخصوص این آیتم‌ها می‌گوید: بی‌خواب‌ها، یکی از آیتم‌های برنامه است و به کسی اختصاص دارد که به دلیلی بیدار است و نخوابیده، مثلا کسی که قرار است ازدواج کند یا پدر شود. این آیتم به حال این فرد نیز اشاره می‌کند و در پایان برای او دعایی خوانده می‌شود. آیتم دیگر این برنامه، بچه‌های پشت‌بام نام دارد. چند جوان هنگام سحر بر پشت‌بام یکی از خانه‌ها نشسته‌اند و صحبت می‌کنند و این آیتم به سخنان آنها می‌پردازد. یک بحث کارشناسی نیز داریم که هر روز کارشناسی در ارتباط با موضوع برنامه صحبت می‌کند. وی در ادامه می‌افزاید: در این برنامه آنونس ویژه‌ای داریم که درباره مولای متقیان حضرت علی(ع) است. امیری می‌گوید: با توجه به این‌که مادران معمولا سفره‌های سحر را آماده می‌کنند، در این ارتباط در آیتمی دیگر، ارتباطی کوتاه با یک مادر می‌گیریم و با او در باره این موضوع صحبت خواهیم کرد. یعنی هر روز یک مادر مهمان برنامه است.

گروه اندیشه رادیو جوان، برنامه ویژه دیگری را نیز برای هنگام اذان ظهر تدارک دیده است. برای روزه‌دارانی که نیمی از روز را بر اطاعت از فرمان خدا ایستادگی کرده‌اند و چشم به راه رسیدن لحظات ناب افطار هستند، این برنامه به طور زنده از ساعت 30/12 با نام «دوباره سلمان» پخش می‌شود. سردبیر این برنامه معصومه ملالو و گوینده آن فاطمه عباسی است. معصومه ملالو که برنامه‌های دیگری همچون در اشتیاق سپیده، به کجا چنین شتابان، کسی صدام می‌زنه و یه جور دیگه را روی موج رادیو جوان داشته است، می‌گوید: محوریت برنامه دوباره سلمان، شناخت هر چه بیشتر سیره پیامبر اکرم(ص) و دین مبین اسلام است و مخاطبان جوان را به تامل و اندیشیدن عمیق درخصوص حقایق دین مبین اسلام دعوت می‌کند. وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند:

دوباره سلمان به زندگی سلمان فارسی، صحابه بزرگ پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌پردازد و پیام مشخص برنامه این است که هر کدام از ما می‌توانیم همچون سلمان در جستجوی حقیقت روشن برآییم و با پرهیز از رذایل، گام‌های استواری در مسیر نیل به فضایل برداریم و به مقامی برسیم که سلمان به آن دست یافت و افتخار هر مسلمان و بویژه هر ایرانی شد. از طرفی دیگر، با توجه به هجوم رسانه‌های بیگانه که باورهای دینی و ارزش‌های جامعه اسلامی را نشانه گرفته‌اند این برنامه و برنامه‌های مشابه می‌تواند در خنثی کردن چنین نقشه‌های شیطانی مفید واقع شود.

وی در ادامه می‌گوید: ما برای این که برنامه‌های متفاوتی را در ساعت اذانگاهی داشته باشیم و مخاطبان بتوانند بیشتر از بخش‌های گوناگون و متفاوت بهره‌مند شوند، ریتم برنامه را تند کردیم. در این فرصت، گفت‌وگو با هنرمندانی که به زیارت خانه خدا مشرف شده‌اند نیز به عنوان آیتم جذاب و موثر گنجانده شده است. گزارش، نمایش، دیدگاه کارشناسی، مباحث قرآنی و ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان از بخش‌های دیگر برنامه اذانگاهی است که با ساختاری متفاوت ارائه می‌شود.

از ملالو می‌پرسم آیا قبلا هم کارهای مناسبتی انجام داده است یا نه و او در پاسخ این‌گونه می‌گوید: بله. ویژه برنامه‌های عیدانه، شکرانه، ایام محرم الحرام، تاسوعا و عاشورا، اعیاد سعید فطر، قربان، غدیرخم و مبعث، ایام شهادت و موالیه چهارده معصوم(ع) و قیام 15 خرداد از برنامه‌هایی هستند که در کارنامه کاریم دارم.

وی در ارتباط با انتخاب فاطمه عباسی برای اجرای این برنامه می‌گوید: جنس صدای خانم عباسی خاص و متفاوت است، بنابراین سبب خواهد شد که دوباره سلمان با این صدا بهتر شنیده شود.

ملالو در ارتباط با آیتم‌های این برنامه می‌افزاید: در آیتم دیگری از این ویژه برنامه، حدیثی از پیامبر(ص) نقل و با جوانان درباره برداشت آنها از حدیث و کاربرد عملی از آن صحبت می‌شود و در نهایت، کارشناسی در این خصوص حرف می‌زند. ملالو یک آیتم نمایشی از زندگی سلمان را از دیگر آیتم‌های این برنامه عنوان می‌کند و می‌گوید: این آیتم با اجرای آقای طهماسب انجام می‌شود. وی در ادامه می‌افزاید: در این برنامه قرآن و اذان به شیوه متفاوتی پخش می‌شوند، به این صورت که هر روز، از دعای ماه مبارک رمضان آن روز، برداشت آزاد داریم. به این معنا که مبنای ما در آن برنامه، دعای مربوط است و گوینده‌ای یک متن خاص را اجرا می‌کند. وی درخصوص دیگر عوامل این برنامه می‌گوید: شیرین حسن‌پور تهیه‌کننده، علیرضا فتحی‌پور و مهدی رستمی کارشناسان برنامه، مهدی طهماسبی بازیگر، پروانه عبداللهی و فرزانه ناظری نویسندگان و رضا تقی‌پور گزارشگر این ویژه برنامه هستند.

وی این کارگروهی را از جمله عوامل توفیق یک برنامه رادیویی می‌داند و اضافه می‌کند: برای این‌که یک برنامه با اقبال مخاطبان مواجه شود به طور حتم یک تلاش جمعی نیاز است و علاوه بر آن، حمایت‌های مسوولان سازمان نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

شبکه رادیویی جوان که امروزه جایگاه خوبی میان جوانان پیدا کرده است، می‌کوشد لحظه‌های خوش استجابت دعا را نیز برای شنوندگان این شبکه پربارتر کند، در این راستا ویژه برنامه‌ای را با عنوان «بی تعارف دعوتین» به صورت زنده از ساعت 30/19 تا 21 روی آنتن می‌فرستد. این برنامه یک هفته در میان با سردبیری زهره عبدالرحیم و مرضیه خواجه محمود پخش می‌شود. تهیه‌کننده آن سیروس رجبی و گوینده‌اش فاطمه صداقتی است. مرضیه خواجه‌محمود در ارتباط با این ویژه برنامه می‌گوید: از جمله آیتم‌های این برنامه می‌توان به آیتم طفل معصوم، تاکسی و من القریب الی الحبیب اشاره کرد. آیتم طفل معصوم درباره کودکی است که آموزش آشپزی می‌دهد و تاکسی نیز این‌گونه است که چند مسافر تاکسی در رابطه با موضوع برنامه صحبت می‌کنند و البته در این میان کارشناس برنامه نیز سخنان تکمیلی را می‌گوید. آیتم من القریب... نیز در ارتباط با نامه‌ای از بنده به خداست. آیتم دیگری نیز در این برنامه وجود دارد که هر روز به یک سوره از جزء 30 قرآن کریم می‌پردازد، همراه با تفسیر آن. خواجه محمود در پایان نیز خاطر نشان می‌کند در آیتم دیگری از برنامه به این موضوع پرداخته می‌شود که هر روز خود را از سحر تا افطار چگونه بگذرانیم.

هاجر یاراحمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها