پلیس تاکنون 120 نفر را دستگیر کرده و نخست وزیر انگلیس گفته است پاسخی سخت به آشوبگران خواهد داد

گسترش دامنه آشوب و ناآرامی‌ها در لندن

24 ساعت پس از ناآرامی‌های شنبه‌شب در لندن، یکشنبه‌شب بار دیگر خیابان‌های پایتخت انگلیس ملتهب بود و این ناآرامی‌ها به دیگر مناطق این شهر نیز کشیده شد. به گزارش ایرنا، در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های یکشنبه‌شب لندن حدود 120 نفر دستگیر و تعدادی نیز مجروح شدند. پلیس می‌گوید مناطق انفیلد، والتهام فارست، والتهام استوا و ایزلینگتون در شمال و شمال شرق لندن و منطقه بریکستون در جنوب لندن یکشنبه‌شب شاهد حمله جوانان معترض به پلیس، خودروها و مغازه‌ها بوده است.
کد خبر: ۴۲۱۴۸۹

با این حال رسانه‌های محلی گزارش دادند که بیشترین ناآرامی‌ها در مناطق انفیلد و بریکستون بوده که طی آن چند مغازه غارت شده و خساراتی نیز به ساختمان‌های تجاری و خودروها وارد آمده است. به گزارش ایسنا، یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز گفت که هزاران نفر در محله جنوبی بریکستون اوایل دیروز (دوشنبه)‌ یک فروشگاه بزرگ لوازم برقی را در این منطقه غارت و گروه‌های معترض به پلیس سنگ و اشیا پرتاب کردند. برخی از گزارش‌ها نیز از سرایت ناآرامی‌ها به تعدادی از نواحی در شمال، شرق و جنوب لندن حکایت دارد. به گفته اسکاتلندیارد دیروز گروهی متشکل از 50 جوان به اموال سیرک آکسفورد در مرکز منطقه توریستی لندن آسیب وارد کردند. عکاسی از خبرگزاری رویترز هم که در صحنه حضور داشت، گزارش داد جوانان شیشه‌های یک جواهرفروشی را شکستند اما پلیس ضدشورش وارد صحنه شد و جوانان که پیش از آن به نیروهای پلیس سنگ پرتاب می‌کردند، متفرق شدند.

واکنش مقامات و پلیس

در واکنش به این حوادث، دفتر دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس خشونت‌ها را مطلقا غیرقابل پذیرش خواند. پلیس متروپولیتن لندن نیز اعلام کرد که افسران آن به منظور انجام تحقیقات درباره آشوب‌ها از شاهدان بازپرسی خواهند کرد و به بررسی تصاویر تلویزیونی چندساعته خواهند پرداخت تا آشوبگران تاتنهام را شناسایی کنند. در همین راستا، کریستین جونز، فرمانده پلیس انفیلد گفت، پلیس لندن نیروهای بیشتری را در سراسر این شهر به حالت آماده‌باش درآورده است. وی در بیانیه‌ای گفت: هرکس که تصور می‌کند می‌تواند به بهانه رخدادهای اخیر مرتکب جرم شود، با پاسخ سرسخت ما روبه‌رو خواهد شد. در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه مقامات دولت و پلیس انگلیس جلوگیری از تداوم و گسترش اعتراضات در پایتخت است که برای این منظور از 2 شیوه تقویت حضور فیزیکی نیروهای پلیس در مناطق مستعد ناآرامی و همچنین افزایش تبلیغات رسانه‌ای درباره این خشونت‌ها استفاده می‌کنند.

انگشت اتهام به سوی پلیس

در حالی که تحقیقات پلیس درباره شورش‌های اخیر شمال لندن آغاز شده است، اکثر مردم منطقه تاتنهام، پلیس را عامل اصلی بروز خشونت در آن منطقه می‌دانند. به گفته تعدادی از ساکنان محلی، کشته شدن مارک دوگان، یک جوان رنگین‌پوست توسط پلیس در پنجشنبه گذشته و عدم پاسخگویی مناسب و سریع پلیس نسبت به این حادثه از عوامل اصلی بروز خشونت‌های اخیر بوده است.

برخی دیگر از شهروندان ساکن در این منطقه نیز پلیس را به بی‌مبالاتی و ناتوانی در برخورد به‌موقع با خشونت‌ها متهم می‌کنند که باعث شد تعداد زیادی مغازه و منزل مسکونی مردم طی 2 شب به آتش کشیده شود و اموال آنها به غارت برود.

از سوی دیگر روزنامه‌ گاردین گزارشی را مبنی بر انجام آزمایش‌های اولیه روی یک گلوله پیدا شده در یک دستگاه بیسیم که توسط یک افسر پلیس در حادثه روز پنجشنبه کشف شد، منتشر کرد. نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این گلوله از پلیس بوده است و در نتیجه از سلاح دوگان شلیک نشده است. این در حالی است که پلیس پیشتر اعلام کرده بود دوگان در حادثه پنجشنبه به سمت این نیروها تیراندازی کرده بود.

تحلیلگران اکنون با این پرسش روبه‌رو هستند که چطور خشونت‌ها تا این حد در لندن بالا گرفته است. دیوید لامی، یک قانونگذار محلی در رابطه با این خشونت‌ها اظهار کرد: اجتماعی که تاکنون دردمند بوده دیگر آستانه تحملش سرآمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها