شاخص های عمده بازارهای بورس در آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه به شدت کاهش یافت.روز دوشنبه در اولین روز کاری هفته سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس جهان همچنان ادامه داشت.
کد خبر: ۴۲۰۸۹۸

به گزارش رویترز، بعد از این که در روز جمعه 5 اوت موسسه "استاندارد اند پورز" که کارش ارزیابی سنجش اعتبار کشورها است اعلام کرد که از نظر این سازمان اعتبار آمریکا کاهش یافته است، بحران در بازارهای مالی شدت گرفت.

ارزش شاخص اصلی بازار بورس نیویورک، داوجونز، روز دوشنبه بعد از نگرانی از رکود دوباره اقتصاد آمریکا، دو و نیم درصد کاهش یافت.

ارزش شاخص اصلی بازار بورس لندن، فوتسی هم در پایان روز دوشنبه با سه و چهار دهم درصد کاهش به 5069 واحد رسید. این پایین ترین میزان این شاخص از ژوییه سال 2010 میلادی است.

بعد از دخالت بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایتالیا به شدت کاهش یافت.

روزیکشنبه ، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که جهت خرید اوراق قرضه دولتی برخی از کشورهای حوزه یورو اقدام خواهد کرد، تا به این ترتیب اعتماد نسبت به توانایی اقتصادهای بزرگ اروپایی برای بازپرداخت به موقع بدهی هایشان به تدریج ایجاد شود.

با اعلام این خبر نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولتی اسپانیا، که نشانه‌ای از میزان ریسک قرض دادن به این کشور است، از شش درصد به پنج و دو دهم درصد کاهش یافت. نرخ بهره اوراق قرضه دولتی ایتالیا هم به همین اندازه کاهش پیدا کرد.

توبیاش بلاتنر، کارشناس بانک مرکزی اروپا معتقد است دخالت این بانک به کاهش نگرانی‌ در بازارهای مالی کمک چندانی نکرد.

او گفت: این نشانگر این اصل است که رشد اقتصادی در دو سوی اقیانوس اطلس در شرایط بدی است و برای همین است که دخالت بانک مرکزی اروپا تاثیر چندانی نداشت.

کاهش سه و چهار دهم درصدی شاخص فوتسی 100 باعث شد تا ارزش این شاخص 178 واحد کمتر شود. این اولین بار در بیست و هفت سال گذشته است که ارزش این شاخص چهار بار پیاپی بیشتر از صد واحد کاهش می یابد.

ارزش سهام در بازارهای بورس سراسر اروپا هم با کاهش شدید روبرو بود. داکس، شاخص اصلی بورس آلمان پنج درصد و کاک، شاخص اصلی بورس فرانسه هم چهار و هفت دهم درصد ارزش خود را از دست داد.

ترس از آغاز یک رکود دیگر در اقتصاد بر قیمت طلا و نفت هم تاثیر گذاشت.

قیمت طلا که خرید آن همیشه در دوران تلاطم اقتصادی، سرمایه گذاری مطمئنی به حساب می آید، به 1697 دلار رسید که رکوردی تازه برای قیمت این فلز پایه به شمار می آید.

همزمان قیمت نفت هم کاهش بیشتری یافته است که نشان دهنده نگرانی از کاهش رشد اقتصادی است که ممکن است که به کاهش تقاضا در سطح جهان در نتیجه کاهش تولید منجر شود. قیمت نفت خام سبک آمریکا با سه درصد کاهش به 84 دلار و 23 سنت به ازای هر بشکه کاهش یافت. قیمت نفت برنت دریای شمال هم با دو و شش دهم درصد کاهش به 106 دلار و 54 سنت رسید.

از هفته گذشته میلیاردها دلار از ارزش بورس های مهم جهان کاسته شده است. شاخص داکس سیزده درصد، فوتسی حدود ده درصد و داو جونز، شاخص اصلی بورس نیویورک پنج و هشت دهم درصد ارزش خود را از دست داده است.

سقوط شدید ارزش سهام در بازارهای آمریکا

شاخص های عمده بازارهای بورس در آمریکا در پایان معاملات روز دوشنبه به شدت کاهش یافت.

نگرانی از احتمال بروز رکود اقتصادی در آمریکا و کاهش رتبه اعتباری این کشور باعث شد شاخص سهام صنعتی داو جونز در پایان معاملات دوشنبه 5.55 درصد کاهش یابد.

شاخص اس اند پی نیز بیشتر از 6 درصد سقوط داشت و به پایین ترین حد از دسامبر 2008 رسید.

شاخص نزدک نیز 6.9 درصد کاهش داشت.

دوشنبه نخستین روز معاملات بازارهای بورس پس از کاهش رتبه اعتباری آمریکا به وسیله موسسه اس اند پی در روز جمعه بود.

بازارهای آسیایی و اروپایی نیز در این روز روند نزولی داشتند.

علاوه بر مشکلات آمریکا، نگرانی از ثبات مالی منطقه یورو نیز از دیگر علت های اصلی سقوط شاخص های عمده بازارهای بورس عنوان شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها