مراسم بزرگداشت مقام خبرنگار و شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی روز شنبه در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار با حضور معاون وزیر ارشاد،استاندار،نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولین استانی و با حضور جمعی از خبرنگاران استان در سالن تاتر شهر سمنان برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۰۷۳۴

 به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین در سمنان،‌ معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید در مسیر اطلاع‌رسانی به سیره قرآن کریم تأسی کنند، گفت: اگر خبرنگاران در اطلاع‌رسانی از سیره قرآن بهره بگیرند، اطلاع‌رسانی آنها منجر به اصلاح می‌شود.

محمدجعفر محمدزاده در مراسم نکوداشت «روز خبرنگار» ، در سالن تاتر شهر فرهنگسرای «کومش» سمنان، افزود: در این سیره نقل حوادث باید با نقد حوادث همراه باشد که این امر سبب کاهش بزهکاری ها و انحرافات در جامعه می‌شود. به عنوان مثال، حوادث پس از نقل، باید به گونه‌ای نقد شوند که باعث کاهش آنها در سطح جامعه باشیم.

وی ارائه تعریف دقیق از حرفه خبرنگاری را برای رسیدگی و رفع مشکلات این قشر ضروری دانست و افزود: عمده مشکلات ما در حوزه خبرنگاران این است که تعریف درستی از خبرنگاران و آمار درستی از تعداد خبرنگاران نیز وجود ندارد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اخذ مجوز فعالیت 21 نشریه در استان سمنان خبر داد و گفت:این تعداد مجوز در این مدت کوتاه در تاریخ مطبوعات استان بی‌سابقه است.

محمد زاده افزود: برای اطلاع رسانی باید واقعیت ها درست و بدون غرض ورزی دیده شوند امروز نیز وظیفه اصلاح و کمک در جهت تکامل بشر بر عهده افرادی از جامعه بشری است که خبرنگاران نیز از آن جمله‌اند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مرتفع کردن مشکلات خبرنگاران را ضروری دانست و گفت: مشکلات خبرنگاران باید به صورت اساسی و زیرساختی حل شود و در این راستا نیز آیین‌نامه‌ای به هیئت دولت فرستاده شده است.

تدوین آئین نامه حرفه خبرنگاری جهت تصویب در هیئت دولت

محمد زاده در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران استان سمنان  ودر پاسخ به سوال خبرنگار جام جم آنلاین درخصوص ساز و کار فراهم آوری زیر ساخت برای دفتر نشریات از تدوین آئین نامه حرفه خبرنگاری جهت تصویب در هیئت دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در این آیین نامه حرفه خبرنگاری و همه مشاغل خبری به روشنی تعریف شده است و بر این اساس راحت تر می توان به ساماندهی خبرنگاران و رفع مشکلات آنان پرداخت.

همچنین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون 13 هزار نفر در سامانه اطلاعات خبرنگاران ثبت نام کرده اند که مدارک هشت هزار نفر از آنان تایید شده است و بقیه در حال انجام است.

وی با اشاره به مهلت مجدد سه روزه برای ثبت نام در این سامانه از تمدید این مهلت به صورت دوره ای و مقطعی خبر داد.

محمدزاده با بیان اینکه امسال برای رفع مشکلات زیرساختی و اساسی خبرنگاران برنامه جدی تری داریم، تصریح کرد: در این زمینه یک بسته حمایتی نیز به رییس جمهور پیشنهاد شده است که در مراسم روز خبرنگار اعلام می‌شود.

وی همچنین از ارسال اصلاحیات قانون نظارت بر مطبوعات به دولت در دو هفته گذشته خبر داد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای دریافت مجوز مطبوعات از گذشته یک صف چهار هزار نفره داشتیم، اضافه کرد: هر هفته کل متقاضیان دریافت مجوز مطبوعات هر استان بررسی و تعداد متقاضیان به صفر می رسد. در این مورد تاکنون تعداد متقاضیان 13 استان کشور به عدد صفر رسیده است و تلاش می شود همه‌ی متقاضیان استانهای باقی مانده نیز تا پایان سال پاسخ دهی شوند.

محمد زاده اظهار امیدواری کرد سال 91 سالی باشد که پاسخگویی به متقاضیان صدور مجوز مطبوعات به روز انجام شود

بسیاری از مشکلات مردمی و روستاهای استان را از رسانه ها مطلع می شوم

دکتر عباس رهی استاندار سمنان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مردمی و روستاهای استان را از رسانه ها مطلع می شود، گفت: خبرنگاران ناظران جامعه اند و مسئولان از بسیاری از مشکلات از طریق خبرنگاران آگاه می‌شوند. تنها خبرنگاران می توانند مسئولان را وادار به خدمتگزاری کنند و خبرنگاران می توانند تعادل خدمتگزاری ایجاد کنند.

وی در  این مراسم گفت: خبرنگاران پرتلاش و بی وقفه در عرصه اطلاع رسانی گام بر می دارند. چرا که آنها قاصدان امین و راویان صدیق اطلاعات و آگاهی و اخبار هستند و  نقش خبرنگاران برای اصلاح جامعه  بسیار اساسی و موثر است.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه باید همانند معلمان و قضات به مشکلات خبرنگاران نیز رسیدگی شود، گفت: کار خبرنگاری مانند شغل یک قاضی سخت و حساس است و باید اینگونه به این حرفه نگاه و توجه کرد و افزود:خبرنگاران بهترین فرهنگسازان هر جامعه هستند و خبرنگاران معلمان جامعه و پناه و ملجا مردم هستند.

عباس رهی با بیان اینکه خبرنگاران در اصلاح جامعه باید با زبان دوستی وارد شوند، گفت: خبرنگاران باید منصفانه، عادلانه و بر اساس واقعیات جامعه را نقد  کنند تا اثر قلمشان نمایان شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در این مراسم گفت: خبرنگار دو رسالت مهم برعهده دارد که شامل هدایت و رشد افکار عمومی و مبارزه با انحرافات سیاسی و اجتماعی است.

امیرعلی عموزاده افزود: رسالت انبیا و پیامبران هم این گونه بوده است، در واقع پیامبر به این معنی است که پیامی را از خالق به مخلوق می رساند و خبرنگار نیز موظف است که صادقانه پیام را به مردم برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها