رهبران احزاب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بر سر کاهش کسری بودجه توافق کردند

اوباما از آوار بدهی‌‌ها نجات یافت

سرانجام بعد از هفته‌ها مذاکرات پر تنش و التهاب در فضای حزبی به منظور یافتن چارچوبی برای رفع مشکل افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا، باراک اوباما، رئیس‌جمهور و رهبران کنگره آمریکا ساعات پایانی یکشنبه شب با یکدیگر به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا، طبق توافق احزاب آمریکایی سقف استقراض دولت فدرال افزایش یافته و در ازای آن کاستن از هزینه‌های جاری دولت و جلوگیری از افزایش مالیات‌ها حاصل شده است.
کد خبر: ۴۱۹۹۴۸

به دنبال این توافق، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که براساس این توافق هزینه‌های دولت طی ۱۰ سال آینده یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) کاهش خواهد یافت و کمیته‌ای ایجاد خواهد شد تا در ماه نوامبر پیشنهاد تازه‌ای برای کاهش بیشتر هزینه‌ها ارائه کند. از سوی دیگر طبق توافق به عمل آمده، سقف استقراض دولت که در حال حاضر روی محدوده 14 هزار و 300 میلیارد دلار ثابت شده است به میزان 2 هزار و 4 میلیارد دلار افزوده می‌شود. اوباما در بخش دیگری از سخنانش گفت: راه‌حل نهایی برای مشکل کسری بودجه باید متوازن باشد. به همین علت بخش دوم توافق‌نامه بسیار مهم است. البته این طرح باید به تصویب کنگره برسد. مهلت افزایش سقف استقراض آمریکا امروز (سه‌شنبه) است که در صورت عدم تحقق آن، دولت اوباما از این هفته فاقد منابع مالی لازم می‌‌شد. در این صورت، دولت از بازپرداخت اقساط بدهی‌های خود و تامین بعضی از هزینه‌ها مانند حقوق کارکنانش باز می‌ماند. پس از این توافق، جان بینر رئیس مجلس نمایندگان‌که در کنترل جمهوریخواهان است، گفت: این بهترین معامله ممکن نیست. اما نشان می‌دهد ما چقدر شرایط بحث در واشنگتن را عوض کرده‌ایم.

هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا نیز که در انتظار مخالفت و اعتراض اعضای 2 حزب بود، هنگام اعلام خبر این توافق، گفت: البته، می‌دانم که این توافق مقبول طبع همه جمهوریخواهان و نیز دموکرات‌ها نخواهد بود و باعث خرسندی آنها نخواهد شد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این توافق، در واقع یک پیروزی برای اوباما محسوب می‌شود چراکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 او را از یک جنگ فرسایشی سیاسی و اقتصادی که معلول مبارزه احزاب بر سر محدوده سقف استقراض دولت بود، نجات می‌دهد. البته اوباما در سایر موضوعات مورد بحث نتوانست دیدگاه‌های خود را به کرسی بنشاند. از جمله این پیشنهادها اقدامات تازه برای احیای دوباره اقتصاد سست و کم جان این کشور و خاتمه دادن به کاهش مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان بود.

در این میان تحلیلگران معتقدند افزایش سقف بدهی‌ها و کاهش هزینه‌ها به طور کامل تهدید نزول رتبه اعتباری این کشور را برطرف نمی‌کند. پیتر موریکی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند در این زمینه گفت: اینها کمترین تاثیر را بر اقتصاد خواهد داشت، زیرا کاهش هزینه‌ها برای 2 سال اول اعمال نخواهد شد.

واکنش بازار سهام

به‌دنبال اعلام توافق بین رهبران دموکرات و جمهوریخواه در کنگره آمریکا درخصوص افزایش سقف بدهی‌ها، واکنش بازارهای بورس جهانی به این تحول خوب گزارش شده است. براساس گزارش‌ها نرخ سهام در برخی بازارهای جهانی با آغاز به کار فعالیت‌های اقتصادی در روز گذشته، افزایش داشت. براساس همین گزارش‌ها بازار سهام شاخص نیکی در توکیو با افزایش بیش از یک درصدی آغاز به کار کرد. برابری نرخ دلار در قبال ین و فرانک سوئیس نیز افزایش داشت. با این حال در خبر دیگری اعلام شد که با ادامه بحران مالی و رکود اقتصادی در آمریکا ناظران شرکت بیمه ذخیره فدرال آمریکا 3 بانک دیگر را در ایالت‌های ایندیانا، کارولینای جنوبی و ویرجینیا تعطیل کردند تا به این ترتیب شمار بانک‌های ورشکسته این کشور در سال میلادی جاری به 61 برسد. به گزارش منابع خبری، در سال 2011 هرماه به طور متوسط 9 بانک در آمریکا تعطیل شده‌اند. سال گذشته نیز آمریکا شاهد تعطیلی 157 بانک خود بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها