امروز یا فردا نخستین روز ماه رمضان است و حتی بدن‌های بیمار هم لذت و اشتیاق روزه‌داری را دارند.در چنین شرایطی آنچه بسیاری از بیماران نباید از نظر دور دارند، این است که با رعایت جدی توصیه پزشکان و برنامه غذایی و دارویی و البته آگاهی از علائم هشدار، می‌توان به‌راحتی روزه‌داری کرد، بدون این‌که هیچ مشکل جدی به وجود آید.
کد خبر: ۴۱۹۱۶۵

کما این‌که بسیاری از بیماران، سالمندان و کسانی که در وضعیت‌های خاص فیزیولوژیکی مانند بارداری و شیردهی قرار دارند، در تردید‌ هستند که آیا می‌توانند روزه بگیرند و اگر روزه بگیرند، با مشکل روبه‌رو نخواهند بود؟

پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی

مطالعات نشان داده‌اند روزه‌داری می‌تواند با کم‌کردن عوامل خطر، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. در واقع روزه‌داری صحیح و همراه با یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش چربی و قند خون کمک کند که طبیعتا کنترل این عوامل به کنترل بیماری‌های قلبی ـ عروقی منتهی خواهد شد.دکتر محمدرضا محمدحسنی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: به طور کلی بیماران قلبی ـ عروقی برای روزه‌داری باید نظر پزشک خود را جویا شوند و به طور جدی توصیه‌های او را رعایت کنند. بر این اساس، این دسته از بیماران باید داروهایشان را طبق نظر پزشک بموقع مصرف و از تصمیم خودسرانه برای مصرف دارو در سحر و افطار پرهیز کنند. البته بیماری‌های قلبی طیف وسیعی دارند و نمی‌توان برای همگی توصیه واحدی کرد، چراکه سن فرد، شدت بیماری، نوع داروها و بیماری‌های دیگر در این تصمیم‌گیری دخالت دارد.

مصرف مایعات و دارو

دکتر محمدحسنی تاکید می‌کند: به طور کلی بیمارانی که بیماری آنان موجب بروز لخته خون در رگ‌ها می‌شود یا بایستی داروی خود را در فواصل کوتاه مصرف کنند، کمتر می‌توانند روزه بگیرند. به بیان دیگر، مشکل بیشتر این بیماران، مصرف مایعات و دارو‌هاست و این دسته از بیماران کمتر از نخوردن غذا و کاهش کالری دریافتی آسیب می‌بینند.

وی می‌افزاید: آنچه نباید از خاطر ببریم این است که کسانی که در کنار عارضه قلبی، چربی یا فشار خون بالا دارند، در صورت داشتن مجوز روزه‌داری باید کالری مصرفی خود را کاهش دهند و از مصرف غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنند. بعلاوه بیمارانی که که اوره بالا دارند هم باید تحت نظر متخصص کلیه روزه بگیرد.

صدای قلب بیمارتان را بشنوید!

بی شک شناخت نشانه‌های خطر هنگام روزه‌داری برای بیماران قلبی ـ عروقی ضروری است.

دکتر محمدحسنی بروز بی‌نظمی در ضربان قلب و احساس تپش غیرعادی قلب، بروز یا تشدید درد سینه یا نفس‌تنگی، سرگیجه یا سردرد، ضعف و بی‌حالی غیرعادی و افت یا بالارفتن غیرمعمول فشار خون از عمده‌ترین این نشانه‌هاست که بیماران قلبی هنگام روزه‌داری نباید از آن غافل بمانند.

روزه‌داری برای دستگاه گوارش بی‌خطر است

بسیاری از افراد به دلیل اندکی ناراحتی گوارشی، از روزه‌گرفتن اجتناب می‌کنند، در حالی که با رعایت چند نکته تغذیه‌ای می‌توان در کنار روزه‌داری، این عوارض را به حداقل رساند. بر این اساس توصیه اصلی و عمومی پزشکان متخصص گوارش به این دسته افراد آن است که از مصرف مواد غذایی سرخ‌کرده، پر از ادویه، روغن و شکر بالا در همه زمان‌ها اجتناب کنند.

دکتر ستار جعفری، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: به طور کلی در بیمارانی که با مشکلات گوارشی روبه‌رو هستند برای روزه‌داری باید بر اساس نوع بیماری زمینه‌ای فرد تصمیم‌گیری و توصیه لازم را کرد، ولی به‌طور کلی روزه‌گرفتن برای دستگاه گوارش عوارض مهمی ندارد. به بیان دیگر برای دستگاه گوارش و کبد، پرخوری و چاقی بیشتر آسیب‌رسان است تا روزه‌داری. بنابراین در برخی از موارد ممکن است حتی برای کسانی که دچار بیماری گوارش و کبد هستند روزه مناسب باشد.ناگفته نماند تا به حال ثابت نشده است که گرسنگی موجب ایجاد زخم معده یا اثنی‌عشر شود اما در برخی بیماران نظیر کسانی که کبدشان دچار نارسایی مزمن شده است، روزه‌داری به صلاح بیمار نخواهد بود.

با زخم معده یا اثنی عشر‌چگونه روزه بگیریم؟

دکتر جعفری تاکید می‌کند: کسانی که در حال حاضر بنا به تشخیص پزشک متخصص خود، دچار زخم معده یا اثنی‌عشر فعال هستند، بهتر است روزه نگیرند، اما اگر کسی سابقه زخم را داشته و بهبودی در وی حاصل شده و در حال حاضر علامتی مبنی برعود یا فعال بودن بیماری ندارد، منعی برای روزه گرفتن ندارد.فراموش نکنید که درد‌های غیرمعمول در ناحیه سر دل همراه با تهوع و استفراغ، استفراغ خونی، ضعف بیش از اندازه و یبوست‌های شدید و طولانی از نشانه‌های خطر بروز ناراحتی‌های گوارشی هستند.

با روده‌های بیمار چه کنیم؟

کولیت‌های عصبی (سندرم روده تحریک‌پذیر) و التهابی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی هستند. دکتر جعفری در ارتباط با روزه‌داری بیماران دارای کولیت می‌گوید: در کولیت‌های عصبی، مشکل اصلی در سیستم عصبی روده‌هاست و حرکات روده دچار مشکل است که این بیماران عمدتا با روزه‌داری مشکل اساسی نخواهند داشت و حتی بهبودی نسبی نیز در بیماری تجربه می‌کنند، اما در مورد کولیت التهابی که مخاط روده دچار التهاب و ورم است و اگر بیماری در فاز حاد و هنوز کنترل نشده قرار دارد ،روزه‌داری ممنوع است و در صورتی که التهاب در روده فروکش کرده و بیمار تقریبا بدون علایم (اسهال، درد شکم، دفع خون و تب) است می‌توان با نظر پزشک معالج روزه گرفت.

جنگ با سوءهاضمه همراه با روزه‌داری

اگر مبتلا به سوءهاضمه هستید هم با رعایت یک سری نکات در ماه رمضان، مشکلی با روزه‌داری نخواهید داشت، از جمله آنها می‌توان به عدم پرخوری هنگام سحر و افطار، پرهیز از درازکشیدن تا لااقل یک‌ساعت پس از غذا، عدم مصرف مایعات فراوان وسط غذا، پرهیز از مصرف غذای خیلی چرب، سس، پیاز، نوشابه گازدار، چای پررنگ و قهوه و سیگار اشاره کرد.

دکتر جعفری تاکید می‌کند: درد‌هایی که در ناحیه سر دل احساس می‌شود و طبق بررسی‌های انجام شده توسط پزشک، بدون ارتباط با زخم یا درد‌های صفراوی هستند، منعی برای روزه‌گرفتن ایجاد نمی‌کنند.

فراموش نکنید که گرسنگی روی دستگاه گوارش سالم اثر سوئی ندارد، اما روزه برای کسی که بیماری‌اش بنا بر تشخیص پزشک معالج وی با روزه‌داری تشدید می‌شود، توصیه نمی‌شود.

پونه شیرازی 
گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها