مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری 60 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۴۱۹۱۴۲

به گزارش فارس، محسن ضیایی افزود: بروز پدید خشکسالی، کاهش خرید بخش خصوصی و خودمصرفی روستائیان از مهم‌ترین دلایل کاهش خرید گندم تضمینی کشاورزان در این استان به ‌شمار می‌رود.

وی فعال شدن آسیاب‌های قدیمی گندم در این استان را از نمودهای اصلی خودمصرفی روستائیان برشمرد و گفت: با فعال شدن این آسیب‌های قدیمی مردم گندم تولیدی خود را به آرد تبدیل و به پخت نان در خانه اقدام کرده‌اند.

ضیایی با بیان این‌که در سال گذشته بیش از 69 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شد، گفت: امسال نیز پیش‌بینی شده بود که افزون بر 90 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود که این امر محقق نشد.

مدیر غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز سیلوی شهید استکی فرخشهر، دو کارخانه آرد واقع در قطب صنعتی، کارخانه‌های آردسازی کیار، بروجن، فارسان و هفشجان ذخیره می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلفان در لرستان نیز گفت: در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان دلفان با مشکلات جدی مواجه است.

غلام‌علی فتحی با بیان این‌که در سال زراعی جاری با وجود خشکسالی و کاهش 50 درصدی تولید پیش‌بینی می‌شود 50 هزارتن گندم تولید شود، افزود: در سنوات گذشته حداقل پنج کمیسیون خرید گندم در این شهرستان فعال و نسبت به خرید گندم مازاد کشاورزان اقدام می‌کرد، اما ‌در سال جاری با وجود پیگیری‌های این مدیریت و فرمانداری شهرستان، شرکت بازرگانی و غله استان فقط اقدام به دایر کردن یک مرکز در روستای کریم‌آباد توسط بخش خصوصی کرده و این موضوع مشکلات عدیدی برای کشاورزان به وجود آورده است.

وی یادآور شد: با توجه به این‌که اکثر کشاورزان خرده‌مالک بوده و کمتر از 5 تن تولید دارند قادر به حمل محصولات خود به مرکز کریم‌آباد نیستند و به ناچار محصولات خود را با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب به افراد سلف خر و دلال می‌فروشند و از طرفی به علت شلوغی تنها مرکز خرید گندم شهرستان و بی‌رقیب بودن این مرکز به بهانه‌های واهی از تحویل گندم کشاورزان خودداری می‌گردد و محموله دریافتی نیز افت بالایی برای آنها در نظر گرفته شده است.

فتحی اظهار کرد: با این اوصاف در حق کشاورزان اجحاف شد و انگیزه تولید گندم این محصول مهم از کشاورزان سلب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دلفان با بیان این‌که تولید گندم شهرستان بین 50 تا 100هزار تن در سال است، افزود: این شهرستان از نداشتن سیلو یا انبار مکانیزه رنج می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها