توکلی: سرانه واردات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر 60 درصد افزایش پیدا کرده است

انتقاد مجلس از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی

بررسی واردات محصولات کشاورزی در مجلس شورای اسلامی به جلسه محاکمه واردات بی‌رویه در‌این حوزه تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی که همراه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی دیروز برای این منظور در صحن علنی مجلس حضور یافته بودند، با سیل عظیم انتقادات نمایندگان مجلس از طیف‌ها و کمیسیون‌های مختلف روبه‌رو شدند. این در حالی است که وزیر کشاورزی در ماه‌های اخیر و در مقاطع مختلف، واردات برخی اقلام کشاورزی را به کشور ممنوع کرده است.برخی نمایندگان که چهره‌های شاخصی مانند احمد توکلی، ‌رئیس پژوهش‌های مجلس و عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز در میان آنها دیده می‌شدند، سیاست‌های دولت در مورد واردات محصولات کشاورزی را مورد انتقاد قرار دادند.
کد خبر: ۴۱۸۹۱۲

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: نباید تحت‌تاثیر سیاست‌های سازمان تجارت جهانی، شیفته اقتصاد جهانی شویم بلکه تنها باید با پیروی از الگوی ملی اقتصاد کشور را ارتقا دهیم.

زیر پا گذاشته شدن راهبرد خودکفایی کشاورزی از سال 84 تا 89

وی با بیان ارقام تهیه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، از زیر پا گذاشتن راهبرد خودکفایی کشاورزی از سال 84 تا 89 سخن گفت و افزود: در سال 84 کل واردات محصولات کشاورزی به ازای هر نفر 126 کیلو و در سال 89 این رقم به 200‌کیلو رسیده که 60 درصد افزایش را نشان می‌دهد که این موضوع در بررسی تغییرات جمعیت نیز در نظر گرفته شده است.وی ادامه داد: ارزش دلاری 3 برابر و ارزش وزنی به ازای هر نفر 60 درصد به ازای هر نفر از سال 84 تا 89 اضافه شده است.توکلی در بیان واردات مهم کالاهای کشاورزی از سال 84 تا 89 به کشور،‌ تصریح کرد: واردات غلات از 4 میلیون و 473 هزار تن در سال 88 به 6 میلیون و 269 هزار تن در سال 89 رسیده که 40 درصد رشد داشته در حالی که رشد جمعیت در این ایام بسیار کمتر بوده است.

وی با اشاره به واردات گندم در کشور گفت: واردات گندم از 105 هزار تن در سال 84 به 764 هزار تن در سال 89 رسیده که 7 برابر افزایش واردات داشته و در سال 88، یک میلیون تن از گندم‌های وارد شده کپک زد و به عنوان خوراک دام مصرف شد که از نظر بهداشتی اثرات منفی بر سلامت انسان در صورت تغذیه انسان از آن دام همچنان پابرجاست.

وی در مورد روغن نباتی نیز تاکید کرد: ضریب خودکفایی در سال 84 در مورد روغن نباتی 17 درصد بود که در سال 89 به 10 درصد رسید و این ضریب در مورد قند و شکر در سال 84، 84 درصد بود که در سال 89 به 25 درصد رسید.

نباید مساله واردات را شوخی گرفت

رئیس کمیسیون کشاورزی هم با بیان این‌که نباید مساله واردات را شوخی گرفت،‌ اظهار کرد: آمریکا که دشمن ماست و پسته تولید می‌کند، برای این که پسته ایران وارد آمریکا نشود حدود 13 درصد تعرفه مشخص کرده، این در حالی است که ما در کشور در شب عید تعرفه‌ها را صفر می‌کنیم.

وی افزود: در گذشته تنها محصول وارداتی به کشور گندم بود، اما امروز سیر، گردو، بادام، انگور، پرتقال و محصولاتی از این دست وارد کشور می‌شود که بسیاری از این محصولات براساس آزمایش‌هایی که موسسات استاندارد انجام داده کیفیت‌شان پایین است.

رجایی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی از واردات مواد غذایی و مقایسه آن با واردات در گذشته پرداخت و گفت: در حالی که طرح خودکفایی گوشت قرمز را در کشور داریم، واردات دام زنده به کشور صورت می‌گیرد که در سال 88 میزان آن به 20 هزار تن رسیده، اما با فشارهایی که مجلس آورد و تحقیق و تفحص‌هایی که انجام داد به 12 هزار تن دام زنده در سال 89 کاهش پیدا کرد. نتیجه این حرکت، این است که یک رانت بزرگ و فسادهای اداری شکل گرفته است.

واردات و تولید باید مدبرانه هماهنگ شود

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر ضرورت هماهنگ‌سازی مدبرانه تولید داخلی و واردات،‌ اظهار کرد: تنش‌های تعرفه‌ای مخل امنیت بازار و نیز تولیدکنندگان و واردکنندگان است.محمدرضا باهنر دقت جدی در تامین نیازهای داخلی و تنظیم بازار را ضروری دانست و تصریح کرد: سیاست‌های تنظیم بازار از طریق واردات باید به گونه‌ای باشد که به تولید و تولیدکننده فشار وارد نکند و به تولید داخلی و خودکفایی آسیب نرساند.

نایب ‌رئیس مجلس، توسعه و ارتقای درآمدهای داخلی کشور را تنها ناشی از تولید دانست و تاکید کرد: واردات ضروری کالاهای مورد نیاز بازار باید طوری زمان‌بندی شود که هنگام ورود کالاها به کشور همزمان با آماده شدن محصولات تولیدی داخلی نباشد.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات افزود: همزمانی واردات و آماده شدن تولید داخلی به بازار و قیمت‌ها ضربه جدی وارد می‌کند.

باهنر با اشاره به واردات اقلامی مانند دام زنده به کشور، اظهار کرد: در چنین مواردی باید دقت جدی شود تا در اثر واردات مشکلات و بیماری‌های مختلف به کشور وارد نشود و هزینه ایجاد نکند.

واکنش وزیر جهاد کشاورزی

اما وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به انتقادات و اظهارات نمایندگان در فرصت 30 دقیقه‌ای که در اختیار داشت، گفت: ما می‌توانیم با اجرا و وضع قوانین از تولید و امنیت غذایی در کشور حمایت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال 1388 برای واردات بخش کشاورزی، تعرفه‌ای معادل تعرفه خودرو در همان سال قرار داده شد و وزارت جهاد کشاورزی هم اقلام مشمول را در این زمینه به سازمان‌ها اعلام کرد.

خلیلیان ادامه داد: در سال 1389 نیز تمهیداتی اندیشیده و تعرفه‌ای پیش‌بینی و نهایتا اعمال شد؛ رهبر معظم انقلاب نیز در سال گذشته در جمع مسوولان کشور موضوع مدیریت و جلوگیری از واردات را مورد تاکید قرار دادند و ما پس از این بیانات رهبر معظم انقلاب، تمهیداتی در این زمینه اندیشیدیم.وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس تاکید کرد: امسال نیز ضوابط واردات، مقررات و فهرست 190 نوع اقلام و کالا را به سازمان‌های مربوطه صراحتا ابلاغ کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود اشاره‌ای هم به انتقاد برخی از واردات غلات کرد و گفت: برخی منتقدانی که از واردات غلات انتقاد می‌کنند، هنوز جوهر نامه‌هایشان برای واردات غلات خشک نشده است.

افزایش تعرفه واردات کشاورزی

وزیر بازرگانی هم در صحن علنی مجلس گفت: این وزارتخانه از زمان اجرای قانون بهره‌وری بخش کشاورزی تاکنون و براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی، برای ثبت سفارش واردات 168 ردیف تعرفه‌ای ممنوعیت، 54 ردیف اخذ مجوز و 155 ردیف دیگر افزایش نرخ تعرفه و 29 ردیف سهمیه‌بندی مشخص کرده است. مهدی غضنفری افزود: با توجه به هماهنگی میان 2 وزارتخانه جهاد کشاورزی و بازرگانی و طبق درخواست وزیر جهاد کشاورزی، برخی از محصولات در واردات از مراقبت‌های خاصی برخوردار می‌شوند. به گفته وی، پس از اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی هم در قانون بودجه و هم در ماده 16 قانون بهره‌روی بخش کشاورزی متوسط تعرفه محصولات کشاورزی به طور میانگین به 33 درصد افزایش یافته است. غضنفری تصریح کرد: تعرفه واردات محصولات کشاورزی در سال 87، 6‌/‌27 درصد بود که این رقم در سال 89 به 29 درصد رسید و هم اکنون 33 درصد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها