طبق مقرارت عمومی وزارت آموزش و پرورش

شیوه‌نامه ثبت‌نام مدارس شاهد ابلاغ شد

ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مدارس شاهد براساس مقرارت عمومی وزارت آموزش و پرورش در هر دوره تحصیلی و ضوابط تعیین شده در‌ شیوه‌نامه ثبت‌نام مدارس شاهد ابلاغ شد.
کد خبر: ۴۱۸۸۰۱

به گزارش فارس ، به منظور برنامه‌ریزی، هماهنگی، نظارت و پی‌گیری در امور ثبت‌نام مدارس شاهد ستاد مرکزی شاهد، ستاد اجرایی شاهد استان، ستاد اجرایی شاهد منطقه و ستاد ثبت‌نام مدرسه شاهد به عنوان ارکان ثبت‌نام این مدارس فعالیت می‌کنند. امور مربوط به ستاد مرکزی شاهد، از طریق دفتر امور شاهد و ایثارگران و امور مربوط به ستادهای اجرایی شاهد استان و منطقه از طریق کارشناسی امور شاهد و ایثارگران مرجع مربوط، پی‌گیری و انجام می‌شود.

ستاد ثبت‌نام مدرسه شاهد شامل مدیر مدرسه به عنوان مسئول ستاد، یکی از معاونین به انتخاب شورای مدرسه، یکی از مشاوران یا مربیان پرورشی مدرسه به انتخاب شورای مدرسه و یک نفر عضو ناظر به انتخاب ستاد اجرایی شاهد منطقه است و عوامل اجرایی مدرسه با توجه به نیاز آموزشگاه در زمان ثبت‌نام موقت و قطعی با ستاد ثبت‌نام همکاری می‌کنند.

اطلاعیه‌های مربوط به شرایط و ضوابط ثبت‌نام، زمان‌بندی و نحوه مراجعه متقاضیان، میزان کمک سرانه دانش‌آموزان و شماره تلفن‌های ستادهای ثبت‌نام شاهد منطقه و استان در تابلو اعلانات ادارات آموزش و پرورش و مدارس شاهد استان نصب شده و اطلاعات لازم از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در دسترس داوطلبان و اولیاء دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

ثبت نام در مدارس فاقد مجوز تأسیس ممنوع است

بررسی و اظهارنظر نسبت به موارد خاص و اتخاذ هرگونه تصمیم در امور مرتبط با این شیوه‌نامه به عهده دفتر امور شاهد و امور ایثارگران است که صرفاً از طریق مکاتبه با ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها انجام می‌پذیرد. اجرای این شیوه‌نامه در مدارسی که فاقد مجوز تأسیس بوده یا ادامه فعالیت آنان مورد موافقت دفتر امور شاهد و ایثارگران قرار نگرفته باشد، تحت هر عنوان ممنوع است.

مسئولیت هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این شیوه‌نامه در سطح استان، منطقه و مدرسه به ترتیب برعهده ستادهای اجرایی شاهد استان، منطقه و مدیران مدرسه شاهد بوده است و هرگونه اقدام خارج از ابلاغ ستاد مرکزی شاهد توسط ستادهای اجرایی شاهد استان و منطقه تخلف محسوب می‌شود.

ظرفیت پذیرش، ترکیب دانش‌آموزی و محدوده ثبت‌نام مدارس شاهد

با توجه به اهداف طرح نیمه متمرکز، ترکیب دانش‌آموزی مدارس شاهد متشکل از دانش‌آموزان شاهد (شامل فرزندان شهداء، آزادگان و جانبازان 50 درصد و بالاتر) و دانش‌آموزان غیر شاهد است.

ظرفیت پذیرش مدارش شاهد و آمار فرزندان شاهد طرح‌های پراکنده و نیمه متمرکز توسط ستاد اجرایی شاهد منطقه تعیین و پس از تأیید کارشناسی امور شاهد و ایثارگران استان قبل از شروع ثبت‌نام به مدارس ابلاغ می‌شود.

با توجه به مهلت ثبت‌نام فرزندان شاهد و مراجعه تدریجی آنان برای ثبت‌نام ضروری است؛ ظرفیت پذیرش دانش ‌آموزان غیرشاهد به نحوی تعیین شود که آموزشگاه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهدی که در مهلت مقرر مراجعه می‌کنند با کمبود ظرفیت و افزایش تراکم مواجه نشود.

محدوده ثبت‌نام مدارس شاهد در مرکز استان توسط ستاد اجرایی شاهد استان و در مناطق و شهرستان‌های تابعه توسط ستاد اجرایی شاهد منطقه تعیین می‌شود لذا ضروری است از تعیین محدوده گسترده برای ثبت‌نام مدارس شاهد خودداری شود.

شرایط عمومی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در مدارس شاهد

دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رفتاری، رعایت احکام شرعی و پوشش اسلامی متناسب با سن و دوره تحصیلی، التزام و پایبندی خانواده به حفظ شئونات و ارزش‌های اسلامی و تربیت دینی، رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های انضباطی، تربیتی و آموزشی مدارس شاهد، سکونت در محدوده تعیین شده برای ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهد و غیرشاهد الزامی است؛ احراز شرایط عمومی از طریق بررسی سوابق تحصیلی و تربیتی دانش‌آموز با حضور دانش‌آموز و والدین وی انجام می‌شود و مسئولیت آن در ثبت‌نام ورودی به عهده ستاد ثبت‌نام مدرسه و در ادامه تحصیل به عهده شورای مدرسه است.

شرایط اختصاصی و نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهد

ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهد با رعایت شرایط عمومی و ارائه معرفی‌نامه با کارت شناسایی معتبر از بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان مربوطه از اول خردادماه تا 20 شهریور ماه انجام می‌پذیرد. ثبت‌نام این دانش‌آموزان بعد از تاریخ مذکور و در صورت وجود ظرفیت فقط با معرفی‌نامه کتبی از ستاد اجرایی شاهد شهرستان، منطقه یا ناحیه امکان‌پذیر است.

ادامه تحصیل دانش‌آموزان شاهد منوط به تأیید وضعیت اخلاقی ـ رفتاری و تربیتی آنان توسط شورای مدرسه است؛ در غیر این‌صورت موارد به صورت مکتوب و محرمانه به شورای مشاوره شاهد منطقه ارسال و ستاد اجرایی شاهد منطقه براساس پیشنهاد شورای مشاوره تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

اسامی دانش‌آموزان شاهدی که دچار ضعف درسی بوده یا مردود شده‌اند، در خرداد و شهریور به صورت کتبی به ستاد اجرایی شاهد منطقه اعلام می‌شود. این ستاد با بررسی علل ضعف درسی یا مردودی این قبیل دانش‌آموزان در مورد نحوه ادامه تحصیل آنان در مدارس شاهد یا غیرشاهد اتخاذ تصمیم می‌کند.

شرایط اختصاصی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان غیرشاهد

دارا بودن حد نصاب علمی لازم برحسب پایه و دوره تحصیلی، کسب امتیاز لازم با تأیید ستاد اجرایی شاهد منطقه، قبولی در آزمون ورودی پایه اول راهنمایی یا اول متوسطه در مدارسی که آزمون ورودی برگزار می‌شود، از جمله شرایط اختصاصی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان غیر شاهد است که در مدارس شاهد در جدول‌هایی ارائه شده است.

در مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های شاهد، ثبت‌نام موقت دانش‌آموزانی که فقط در یک درس فاقد حدنصاب علمی تعیین شده باشند، در صورت دارا بودن سایر شرایط و تأیید مدیر آموزشگاه بلامانع است. ادامه تحصیل دانش‌آموزان قبولی خرداد که حداکثر در 2 درس از دروس تعیین شده حدنصاب علمی مدارس شاهد را کسب نکرده‌اند، با تأیید مدیر آموزشگاه و رعایت سایر مقررات بلامانع است.

در صورتی که دانش‌آموزی به علت غیبت موجه (به تشخیص مدیر مدرسه) موفق به شرکت در امتحانات خردادماه نشده باشد،‌ ادامه تحصیل وی منوط به احراز شرایط علمی یا احتساب نمرات امتحانی شهریورماه است.

نحوه امتیازبندی داوطلبان ثبت‌نام

دانش‌آموزان غیرشاهد در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اولویت‌هایی از جمله دانش‌‌آموزان حافظ قرآن کریم، حائز رتبه اول تا سوم در مسابقات سالانه قرآنی، فرزند کارمند رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران یا آموزش و پرورش بودن، فرزند یا نوه خیّر مدرسه‌ساز و بالا بودن امتیاز علمی ثبت‌نام می‌شود.

فرزند جانباز با حداقل 20 درصد از کار افتادگی اعصاب و روان یا حداقل 20 درصد شیمیایی، فرزند جانباز 25 تا 49 درصد متوفی و دانش‌آموز جانباز، فرزند جانباز 25 تا 49 درصد، خواهر و برادر شهید و جانباز 70 درصد و بالاتر، نوه شهید و نوه جانباز 70 درصد، فرزند جانباز تا 25 درصد، فرزند جهادگر و رزمنده بسیجی، فرزند رزمنده نظامی یا وظیفه، فرزند همسر شهید، خواهرزاده و برادرزاده شهید و جانباز 70 درصد، نوه آزاده و جانباز 50 تا 69 درصد از جمله اولویت‌های ایثارگری برای ثبت‌نام داوطلبان مدارس شاهد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها