دو تیم برای نخستین بار در فینال کوپا آمریکا به مصاف هم می‌روند

اروگوئه ـ پاراگوئه؛ فینالی که تاریخ را ورق می‌زند

رسیدیم به فینال تورنمنتی که بسیاری از کارشناسان فوتبال در آمریکای جنوبی و حتی اروپا در مورد کیفیت برگزاری رقابت‌های آن این جملات را گفته‌اند که؛ «سطح رقابت‌ها ناامیدکننده است»، «بدتر از این نمی‌شود» یا «هیچ‌کس چنین فینالی را انتظار نداشت.» پرونده چهل و سومین دوره جام ملت‌های آمریکای جنوبی در حالی با قهرمانی یکی از دو تیم اروگوئه یا پاراگوئه بسته خواهد شد که آرژانتین میزبان با وجود لیونل مسی و دیگر ستاره‌هایش ارائه‌گر فوتبالی بی‌برنامه بود.
کد خبر: ۴۱۸۰۰۲

برزیل هم در این تورنمنت نشانی از آن تیم همیشه مدعی نداشت و بدون آن که زیبا بازی کند از گردونه جام کنار رفت. از دیگر نکات جالب توجه رقابت‌های این فصل کوپا آمریکا فینالیست شدن پاراگوئه با 5 تساوی متوالی و حضور تیم نه‌چندان مطرح ونزوئلا در جمع 4 تیم پایانی بود که اینها نیز کیفیت این تورنمنت را زیرسوال می‌برد.

با این حال برای مردم پاراگوئه و فوتبالدوستان اروگوئه‌ای که فوتبال بخش مهمی از زندگی آنهاست هیچ‌یک از این موارد اهمیت ندارد. آنها 3 ـ 2 روز گذشته را تا صبح نخوابیدند تا برگزارکننده جشن‌های پرشکوه صعود تیم ملی کشورشان به فینال باشند.

طی 95 سالی که از عمر برگزاری جام ملت‌های آمریکای جنوبی می‌گذرد اروگوئه 20 بار و پاراگوئه 7 بار فینالیست این تورنمنت بوده‌اند، اما این برای اولین بار است که دنیای فوتبال شاهد فینال اروگوئه و پاراگوئه در کوپا آمریکاست، دیداری که ساعت 30/23 امشب به وقت تهران در بوئنوس‌آیرس برگزار می‌شود.

اروگوئه در صورت قهرمانی در فینال امشب می‌تواند علاوه بر رسیدن به جام پس از 16 سال، آمار قهرمانی‌هایش را به عدد 15 رسانده و با کنار زدن آرژانتین، پرافتخارترین تیم کوپا آمریکا شناخته شود. البته انگیزه‌های پاراگوئه هم برای قهرمانی کم نیست، چرا که آنها فقط 2 بار این جام را بالای سر برده‌اند که آخرینش به سال 1979 برمی‌‌گردد.

لوکاس باریوس، مهاجم تیم ملی پاراگوئه درباره بازی پایانی گفت: «بازی بسیار دشواری است. اروگوئه نشان داد تیم بسیار جنگنده‌ای است، اما ما باید از آنها عبور کنیم تا بتوانیم تاریخ را رقم بزنیم.» باریوس در حالی این را گفت که تیمش تا اینجای تورنمنت حتی یک برد هم نداشته است: «انتقادها را می‌پذیریم، اما اگر فینال را ببریم، در آینده هیچ‌کس به یاد نخواهد آورد که پیش از فینال در هیچ مسابقه‌ای پیروز نشده‌ بودیم.»

دیه‌گو فورلان، مهاجم تیم ملی فوتبال اروگوئه هم که تا اینجای تورنمنت در گلزنی موفق نبوده است در آستانه بازی امشب گفت: «ناکامی‌ام در گل زدن در رقابت‌های کوپا آمریکای 2011 ناراحتم نمی‌کند، چرا که در سیستم‌ حمله تیم در خطی عقب‌تر بازی می‌کنم و این مرا بیشتر در موقعیت پاس گل قرار می‌دهد.» بهترین بازیکن جام جهانی 2010 افزود: «به خوبی می‌دانیم که کسب عنوان‌های قهرمانی رویدادی خواهد بود که هیچ‌گاه از ذهن‌ها پاک نخواهد شد. به همین خاطر می‌خواهیم با قهرمانی در این رقابت‌ها دل هواداران و مردم اروگوئه را شاد کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها