برگزاری رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 -که از پنجم تا پانزدهم تیرماه جاری در ایران برگزار شد - بار دیگر این پیام را در منطقه خاورمیانه منعکس کرد که ایران دارای پیشرفته‌ترین برنامه موشکی در منطقه خاورمیانه است و هیچ کشوری در منطقه، حتی در بلندمدت قادر به پر کردن فاصله خود با ایران در این حوزه نخواهد بود.
کد خبر: ۴۱۴۵۷۰

این پیشرفت قبلا هم از دید ناظران بین‌المللی پنهان نمانده بود. رونالد برگس، رئیس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) سال گذشته در گزارشی گفته بود پیشرفت ایران در ساخت موشک‌های بالستیک چشمگیر است و با فرستادن ماهواره سیمرغ مشخص شد ایران در ساخت موشک‌های بالستیکی، پیشرفت چشمگیری کرده است.

با این حال گرچه این برتری نظامی ایران جنبه دفاعی داشته و بر پایه سلاح‌های متعارف استوار است، اما همواره با پیامدهای منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو بوده و کشورهای مختلف جهان واکنش‌های متفاوتی به آن داشته‌اند.

ایران بارها اعلام کرده استراتژی کلان جمهوری اسلامی براساس دفاع از کشور طراحی شده و دکترین نظامی ایران دفاعی است، اما در عین حال از این امر غافل نشده که در صورتی که خاک ایران مورد تجاوز قرار بگیرد، تاکتیک ایران دفاعی نخواهد بود و با استراتژی تهاجم به دشمن، آرایش نظامی خواهد گرفت. حالا با برگزاری آخرین رزمایش موشکی سپاه پیام‌های متعددی برای کشورهای جهان فرستاده شده است. پیام اول این رزمایش دشمنان نظام را مورد خطاب قرار داده و تاکید کرده است با وجود تهدیدات دائمی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران در شرایطی که نیروهای آمریکایی در منطقه حضور دارند، آمادگی و توان دفاع از خود را دارد و پیام دوم این رزمایش برای کشورهای منطقه بویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که تصریح می‌کند ایران با وجود قدرت و توان نظامی بالا همانگونه بارها توسط مسوولان کشور اعلام شد، قصد مواجهه با کشورهای عربی را ندارد و در نگاه ایران امنیت کشورهای منطقه باید رکن اصلی باشند.

سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به این که در رزمایش پیامبر اعظم 6 برخی توانمندی‌های مجموعه موشکی فضا و هوا و برخی از تجهیزات جدید شامل موشک‌های سجیل، فاتح، قیام، خلیج فارس، شهاب یک و دو، زلزال و کلاهک‌های بارانی برای اهداف دریایی به نمایش گذاشته شد، گفت: این رزمایش با پیام صلح و دوستی به صورت کاملا دفاعی برگزار شده و برد این موشک‌ها براساس اهداف آمریکا در منطقه و اسرائیل طراحی شده‌ است.

قبلا نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما به دنبال افزایش توان سیستم موشکی خود هستیم، گفته بود تا وقتی آمریکا و رژیم صهیونیستی ملت ما را تهدید می‌کنند ما روی سیستم‌های موشکی خود که جنبه دفاعی دارند، کار خواهیم کرد. این پیام تهران در مانور پیامبر اعظم 6 بیشتر مورد تاکید قرار گرفت.

در این باره غلامرضا کرمی، رئیس کمیته دفاعی مجلس با اشاره به اظهارات فرماندهان نظامی ایران و حضور نیروهای نظامی اشغالگر آمریکا در منطقه گفته است: تمامی نیروهای آمریکایی و پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه و دیگر کشورها در تیررس موشک‌های زمین به زمین ایران است و به محض اولین اشتباه آمریکا، نیروهای مسلح ایران موشک‌های خود را به سمت نیروها و پایگاه‌های آمریکایی شلیک خواهند کرد.

واکنش‌ها به رزمایش پیامبر اعظم 6

برگزاری رزمایش موشکی اخیر ایران با واکنش‌های مختلفی در میان کشورهای جهان همراه بوده است و برخی کشورهای غربی و اسرائیل نگرانی خود را در این باره ابراز کردند. آنها سعی کردند تعجب خود را از پیشرفت‌های دفاعی ایران با ابراز نگرانی و فضاسازی علیه ایران پوشش داده و به نوعی نسبت به حقوق مسلم دفاعی کشور ایجاد تردید کنند. بیشتر آنها بار دیگر اتهامات خود را درباره برنامه هسته‌ای کشورمان تکرارکرده و پیشرفت‌های موشکی ایران را به این برنامه نسبت داده‌اند و آن را در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانند.

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی نسبت به برگزاری این رزمایش گفت: انجام این گونه اقدام‌ها از سوی ایران به موازات پیشرفت برنامه هسته‌ای آن که در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت قرار دارد و ایران از پاسخگویی به سؤالات مربوط به بعد نظامی برنامه هسته‌ای خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طفره می‌رود، چیزی جز افزایش نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را به دنبال نخواهد داشت.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در واکنش به برگزاری رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 مدعی شد ایران مخفیانه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است. اما در این میان واشنگتن نیز که به نظر می‌رسد بشدت از دستاوردهای ایران در رزمایش اخیر به ‎خشم آمده است، مدعی شده ایران درباره برنامه موشکی خود اغراق می‌کند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به دستاوردهای عظیم ایران در رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدعی شد: ایران به جای این که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد، درباره برنامه‌های موشکی‌اش اغراق می‌کند. البته این اظهار نظر آمریکا از سوی ایران بی‌پاسخ نماند و کرمی، رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این ادعای آمریکایی تصریح کرد: اکنون ما می‌گوییم توانمندی ایران عملیاتی است و هر لحظه که به کشور تجاوز شود، بلوف یا غیربلوف بودن آن را به آمریکایی‌ها نشان خواهیم داد.

با این حال این امر نشان‌دهنده عمق نگرانی آمریکایی‌ها نسبت به برنامه‌های موشکی ایران است. چندی قبل مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا همراه ادم سیتز، عضو دانشکده نیروی دریایی آمریکا در گزارشی تاکید کردند که پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری موشک‌های بالستیک به عنوان یکی از عناصر کلیدی در قدرت بازدارندگی استراتژیک و دکترین جنگ نامتقارن این کشور نباید مورد غفلت قرار گیرد.

اعترافات اجباری رژیم صهیونیستی

رژیم تلاویو که مدت‌هاست از جایگاه موشکی ایران در هراس است نخستین کشوری بود که ترس خود را از مشاهده توانمندی خیره‌کننده موشکی ایران نشان داد. در حالی که بیش از چند ساعت از شلیک موشک‌های دوربرد ایران در رزمایش پیامبر اعظم 6 نمی‌گذشت و سپاه تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های خود را به نمایش گذاشته بود. ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رزمایش نشان‌دهنده آن است که سخنان اسرائیل درباره تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های ایران درست بوده است.

نکته: برد موشک‌های ایرانی براساس اهداف آمریکایی و صهیونیستی در منطقه طراحی شده‌ است و این به معنای بازدارندگی از موضع اقتدار با تحت فشار قرار دادن اصلی‌ترین دشمنان است

عوزی رابین، کارشناس موشکی و طراح سیستم ضدموشک ختس ـ موشک‌های ضدموشک بالستیک نیروهای دفاعی اسرائیل است که برای مقابله با برنامه موشکی ایران توسط صنایع دفاعی اسرائیل تولید می‌شود ـ‌ در ارزیابی از توان موشکی ایران گفت: جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر در ساخت موشک به دستاوردهای بسیار بالایی رسیده است و تهران با ساخت موشک‌های زمین به دریا و زمین به زمین تمامی پایگاه نظامی آمریکا را در منطقه در تیررس خود دارد.

همچنین طال عنبار، رئیس مرکز فیشر اسرائیل، موسوم به مرکز مطالعات هوا فضا با اشاره به تصاویر رزمایش پیامبر اعظم6 و شلیک موشک‌های ایرانی تاکید کرد که موشک‌های ایران در انبارهایی نگهداری می‌شوند یا به گونه‌ای حمل می‌شوند که چشم دشمن از رویت آن ناتوان است.

همچنین هنگام برگزاری رزمایش موشکی پیامبر اعظم 6 پایگاه خبری اسرائیل دیفنس در گزارشی با اشاره به توان موشکی ایران نوشت: آنچه دیدیم به ما نشان داد صنایع نظامی ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که قدرت‌های غربی برآورد کرده‌اند. این پایگاه در ادامه یادآور می‌شود که ایرانیان در مانور اخیر برای نخستین بار از یک رادار با قابلیت‌های چندگانه رونمایی کردند، مساله‌ای که در درجه نخست توان تکنولوژیک موثر آنها را نشان می‌دهد و راداری که اخیرا در حضور رهبر ایران نمایش داده شد یک سیستم واقعی کاملا پیشرفته بود.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در گزارشی تصریح کرد ایران با رو کردن ذخایر موشکی زیرزمینی خود توانش را در مراقبت از ذخایر موشکی در مراکز مخفی واقع در سراسر این کشور به رخ جهانیان کشید.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به برد ۲۰۰۰ کیلومتری نوعی از موشک‌های ایرانی مدعی شد موشک مزبور چون از سوخت مایع استفاده می‌کند در عملیات به زمان آماده‌سازی زیادی نیاز دارد، اما وی اذعان کرد این موشک تمام خاک اسرائیل را تحت پوشش دارد.

در همین حال کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با پخش تصاویر شبکه العالم از رزمایش پیامبر اعظم 6 در برنامه ویژه‌ای به تحلیل و بررسی این رزمایش پرداخت.

الون بن دیوید، تحلیلگر مسائل نظامی در این برنامه گفت: ایرانی‌ها در این رزمایش از سیلوهای پیچیده زیرزمینی برای شلیک موشک‌های بالستیک دوربرد رونمایی کردند. سیلوهای پیچیده زیرزمینی ضریب ایمنی موشک‌های بالستیک را افزایش می‌دهد. البته در صورت شناسایی، این سیلوهای پیچیده به آسانی هدف حمله قرار می‌گیرند. بهترین راه برای افزایش ضریب ایمنی این سامانه، جابه‌جایی موشک‌ها در ساختار سیلوهای زیرزمینی است.

بن دیوید خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها با برخورداری از دو نوع سوخت جامد و مایع مورد نیاز موشک‌های دور برد قادر هستند از مسافت 2000 کیلومتری هدف مدنظر را مورد حمله قرار دهند. اسرائیل و حتی مناطق فراتر از آن در تیررس موشک‌های دوربرد ایران قرار دارند. ایرانی‌ها قادرند پایگاه‌های نظامی آمریکا را در هر نقطه از خاورمیانه هدف قرار دهند. این تحلیلگر صهیونیست با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی اظهار کرد: هر کشوری که قادر باشد ماهواره‌ای را به‌طور موفقیت‌آمیز به فضا پرتاب کند، توانایی ساخت موشک‌های قاره‌پیما را نیز دارد.

اعراب و پیشرفت‌های موشکی ایران

همزمان آمریکا و رژیم صهیونیستی با اشاعه سیاست ایران‌هراسی در منطقه، فعالیت‌های موشکی ایران را تهدیدی برای کشورهای منطقه عنوان می‌کنند.

مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا در این باره ادعا کرد که بحرین، مصر، اسرائیل، اردن، کویت و عربستان سعودی نیز از آمریکا درخواست کرده‌اند سیستم موشکی زمین به هوا موسوم به MIM-104 Patriot را در اختیارشان قرار دهد که این سیستم می‌تواند موشک‌های بالستیک شلیک شده توسط دشمن را متوقف یا نابود کند. این مرکز تحلیل کرده است که چنین درخواست‌هایی در مقابل پیشرفت موشکی ایران ابراز شده است. همچنین برخی از رسانه‌های غربی دلیل در خواست عربستان برای خرید موشک‌های هدایت‌شونده و بالستیک تاکتیکی را هراس از ایران عنوان کرده‌اند.

عبدالعزیز بن محمد الحسین، معاون وزیر دفاع عربستان در همایش بین‌المللی پدافند هوایی 2020 در محل فرماندهی نیروی پدافند هوایی عربستان در شهر جده گفته بود تهدیداتی که با آن روبه‌رو هستیم دارای ابعاد متعددی هستند و از پیچیدگی‌های مختلفی برخوردارند. ما نیازمند تهیه و مالکیت جنگنده‌های دارای کاربردهای متعدد، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های هدایت شونده به وسیله ماهواره (جی‌پی‌اس) و موشک‌های بالستیک تاکتیکی هستیم.

مسوولان و مطلعان ایرانی ازجمله کرمی، رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته‌اند: این که ایران بر دقت برد موشک‌های خود و دقیق بودن آنها تاکید می‌کند حاکی از این است که برادران مسلمان ما نباید هیچ نگرانی خاصی از احتمال شلیک موشک‌های ایران به مکانی غیر از پایگاه‌های نظامی آمریکا داشته باشند، اما ایران حق خود را محفوظ می‌داند که اگر از طریق پایگاه نظامی در یکی از کشورهای اسلامی مورد هدف قرار گرفت، آن پایگاه را مورد هدف قرار دهد و این جزو استراتژی جمهوری اسلامی ایران است که آن را بارها اعلام کرده است.

کتایون مافی / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها