گزارش زنده از پرتاب شاتل آتلانتیس

شاتل آتلانتیس با موفقیت پرتاب شد

گزارشی از پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس به همراه آرشیو پحش زنده متنی پرواز این شاتل در جام جم آنلاین
کد خبر: ۴۱۴۱۸۸

 آخرین بار پایگاه فضایی کندی (کیپ کاناورال) در ایالت فلوریدا شاهد اجتماع عظیمی از مردم بود تا گردهم آمده بودند تا برای آخرین بار شاهد پرواز شاتل فضایی باشند.

بیش از 1 میلیون نفر در اطراف پایگاه کندی گرد آمده دودند و میلیونها نفر از طریق برنامه های تلوزیونی و اینترنتی داستان آخرین پرتاب شاتل را دنبال می کردند. شبکه های خبری نیز با قطع برنامه ها یعادی خود به گزارش این برنامه پرداختند.

در ساعت  19:59 دقیقه به وقت مرکزی ایران، شاتل فضایی آتلانتیس برای آخرین بار شاهد غرش موتورهای قدرتمندش بود و برای آخرین بار شمار ش معکوس شاتل ها به صفر رسید و آتلانتیس با موفقیت به مدار زمین سفر کرد.

شاتل فضایی آتلانتیس 4 فضا نورد خود را به ملاقات ایستگاه فضایی می برد. این کمترین تعداد خدمه ای است که همراه شاتل به فضا سفر می کنند.

پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس نقطه پایانی بر پرونده 30 ساله شاتل های فضایی می گذارد. این آخرین باری است که حداقل در چند سال آینده آمریکا پروازی ملی را به مدار زمین خواهد داشت و در سال های پیش رو سایوزهای روسی مسولیت حمل و نقل به ایستگاه را بر عهده خواهند داشت.

پرواز شاتل با اما و اگرهایی در آخرین روز همراه بود. هوای بسیار بد باعث شد بسیاری انتظار تعویق پرتاب را داشته باشند به خصوص اینکه شب گذشته صاعقه به سکوی پرتاب نیز برخورد کرد اما بررسی ها نشان داد که اتفاقی نیفتاده است . همچنین در آخرین لحطات و در حالیکه شمارش معکوس 31 ثانیه به پرتاب را نشان می داد برای ثانیه هایی به دلیل نقض فنی در سیستم دوربین های های پوشش دهنده پرتاب شمارش متوقف شد و دوباره از سر گرفته شد.

پایان شاتل ها تاثیر عظیمی بر آینده فضایی آمریکا و همینطور وضعیت اقتصادی ایالت فلوریدا خواهد گذاشت.

در روزهای آینده جام جم آنلاین داستان آخرین پرواز شاتل های فضایی را دنبال می کند. همچنین اطلاعات جنبی در باره احتمال مشاهده شاتل در آسمان و دنبال کردن آن را نیز منتشر خواهیم کرد.

در زیر می توانیدآرشیو پخش زنده متنی جام جم آنلاین را که به طور لخظه ای این پرتاب را تا دقایقی پس از پرتاب پوشش داد  مطالعه کنید.

پخش زنده متنی پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس در جام جم آنلاین

در صورت مساعد بودن هوا تا دقایقی دیگر شاتل فضایی آتلانتیس عازم مدار زمین خواهد شد در این صفحه داستان پرواز را تا دقایقی پس از آن می توانید دنبال کنید

در حال حاضر خدمه شاتل به درون آتلانتینس رفته و آماده آخرین مراحل هستند و شاتل فضایی در حال سپری کردن آخرین مراحل شمارش معکوس است.

18:59 به وقت مرکزی ایران : فرمانده کریس فرگسون مراحل بازبینی داخلی را آغاز کرده است و خلبان پرواز داگ هرلی در محل خود مستقر شده است.

19:02: شمارش معکوس در منفی 9 دقیقه نگاه داشته شده است . این نگهداری شمارش معکوس از پیش تعیین شده بوده  و قرار است طبق برنامه از پیش تعیین شده این تعلیق تا 45 دقیقه و 46 ثانیه ادامه یابد . مطابق برنامه پرواز برای ساعت 19:56 دقیقه و 46 ثانیه به وقت مرکزی ایران خواهد بود

17:21: وضعیت هوا کماکان مناسب و وضعیت شاتل در موقعیت عملیاتی قرار دارد

19:08: فرماندهی شاتل فضایی را کریستوفر داگلاس بر عهده دارد .  او متولد اول سپتامبر سال 1961 / 10 شهرویر 1340 است. او دارای درجه کارشناسی علوم در مهندسی پزشکی و کارشناسی ارشد مهندسی هوا – فضا از مدرسه عالی نظامی است. او در ماموریت STS-118 نقش افسر ارتباطی زمینی (CAPCOM) را بر عهده داشت (شخصی که از طرف اتاق فرمان و کنترل زمین با فضا نوردان صحبت می کند) . همچنین در ماموریت های STS-128  و  STS-129 نیز همین نقش را بر عهده داشت. او که در سال 1998 / 1377 به ناسا پیوسته است تا کنون دو بار نیز در ماموریت های STS-115  و STS-126 با شاتل های فضایی به مدار زمین سفر کرده و تا کنون  در مجموع 27 روز و 15 ساعت و 36 دقیقه را در فضا سپری کرده است. فرگوسن 49 ساله، اینک و در سومین پرواز فضایی اش، این افتخار را دارد تا با سمت فرمانده آخرین پرواز شاتل های فضایی به پرواز های فضایی خود با شاتل خاتمه دهد.

19:11: چنانچه علاقمندید آخرین مراحل پرواز شاتل فضایی آتلانتیس و آخرین پرواز شاتل های فضایی را به طور زنده مشاهده کنید می توانید از طریق وب سایت تلوزیون ناسا در نشانی  NASA TV این لحظات را دنبال کنید.

19:16: وضعیت هوا هنوز در شرایط مناسب قرار دارد و شمارش معکس ادامه پیدا کرده است

19:21: خلبانی شاتل فضایی آتلانتیس را داگلاس هارلی بر عهده خواهد داشت.

داگلاس 44 ساله در آخرین ماموریت شاتل های فضایی، خلبانی شاتل آتلانتیس را بر عهده خواهد داشت. او متولد 21 اکتبر 1966 / 29 مهرماه 1345 است. داگلاس تحصیلات خود را در آکادمی اوگو نیو یورک و دانشگاه تولانه در رشته مهندسی عمران به پایان رساند و در سال 2000 / 1379 به استخدام ناسا در آمد و تمرینات خود برای فرماندهی شاتل های فضایی را آغاز کرد و سرانجام توانست در ماموریت STS-127 در نقش خلبان به فضا سفر کند. او به واسطه موفقیت های حرفه ای اش تا کنون چندین مدال افتخار کسب کرده است که از جمله آنها می توان به مدال افتخار برای عالی ترین سطح گذراندان دوره آموزشی فضا نوردان در رشته خلبانی و مهندسی اشاره کرد. او همچنی خلبان آزمایشی ارتش ایالات متحده برای آزمودن توانایی های جدید هواپیما ها در مرحله آزمایشی است.  کلنل داگلاس هارلی، که در تنها سفر فضایی پیشینش 15 روز و 16 ساعت و 45 دقیقه را در فضا سپری کرده بود، در آخرین پرواز شاتل افتخار خلبانی آتلانتیس را بر عهده دارد. در بین آخرین خدمه شاتل ها او کمترین تجربه حضور در فضا را دارد.

19:24: پرواز امروز 135 امین پرواز شاتل های فضایی، 33 امین پرواز آتلانتیس و 166 امین پرواز سرتشین دار فضایی در تاریخ فضانوردی ایالات متحده است

19:30: عضو دیگر حدمه شاتل فضایی آتلانتیس ساندار مگنوس است. ساندار مگنوس، متولد 30 اکتبر 1946 / 8 آبان 1343 و 46 ساله است. او مدرک خود را در رشته فیزیک و مهندسی الکترونیک از دانشکاه علوم و فناوری میسوری دریافت کرد و دکترای خود را در رشته علوم مواد از دانشگاه جورجیا اخذ کرد. در دهه 1980 به عنوان مهندس با شرکت هوا – فضای مک دانلد داگلس همکای می کرد و برروی سیستم پیشران هواپیمای فوق پیشرفته اونجر 2 (A-12 Avenger II) فعالیت داشت. او در سال 1996 / 1375 به استخدام ناسا در آمد . در سال 2002 / 1381 به عنوان متخصص ماموریت در ماموریت STS-112 با شاتل فضایی آتلانتیس به مدار زمین رفت. پس از آن به عنوان عضور گروه 18 ام خدمه ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب شد و در ماموریت STS-126 به عنوان متخصص ماموریت و در سال 2008 / 1387 به ایستگاه فضایی سفر کرد و به عنوان خدمه در ایستگاه فضایی ماند تا اینکه در 28 مارس 2009 / 8 فروردین 1388 پس از پایان ماموریت 133 روزه اش در ایستگاه با ماموریت STS-119  و در حالیکه نقش متخصص عملیات را داشت به زمین بازگشت. بدین ترتیب ساندرا مگنوس که پیش از این 2 بار به فضا کرده است ( و سابقه پرواز با 3 شاتل فضایی را داشته است) در سومین ماموریتش در نقش کارشناس عملیات با آتلانتیس عازم سفر خواهد شد. بدین ترتیب او نام خود را در کنار نام سالی راید (نخستین زن فضانورد آمریکایی که با شاتل به فضا رفت) به عنوان آخرین زن مسافر شاتل های فضایی نیز ثبت خواهد کرد. ساندرا تا پیش از این ماموریت در کل مدت 144 روز و 14 ساعت و 16 دقیقه را در فضا سپری کرده است.

19:35: جمعیت زیادی در اطراف سایت پرتاب گرد آمده اند تا  آخرین پرواز شاتل های فضایی تاریخ را از نزدیک مشاهده کنند

19:37: 25 دقیقه تا پرتاب شاتل فضایی باقی مانده است و شمارش معکوس ادامه دارد مراحل نهایی آزمایش موتورها انجام شده است

19:36: موتورهای شاتل فضایی تا 8 و نیم دقیقه پس از پرواز به فعالیت ادامه مس دهد تا سفینه را وارد مدار زمین کند

19:41: تغییرلات آب و هوای متغیر به دقت از سوی بخش آب و هوای ناسا در حال پیگیری است

19:45:چهارمین عضو خدمه شاتل فضایی آتلانتیس  رکس والهیم است. رکس جوزف والهیم، متولد 10 اکتبر 1962 / 18 مهر 1341 آخرین عضور گروه 4 نفره خدمه آخرین شاتل فضایی آتلانتیس است. او مدرک کارشناسی اش را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه هوستون دریافت کرد. او که سابقه خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده را دارد در سال 1375 وارد ناسا شد و  تا کنون تجربه دو پرواز فضایی را در کارنامه خود دارد. او در دو ماموریت فضاییSTS-110  و STS-122  با شاتل های فضایی به مدار زمین سفر کرده است و در مجموع مدت 23 ساعت و 14 ساعت و 4 دقیقه را در فضا سپری کرده است و اینک این افتخار را دارد تا نامش به عنوان یکی از 4 آخرین فضا نورید که به شاتل های فضایی عازم فضا شدند در تاریخ ثبت شود.

بدین ترتیب با پرواز این 4 فضا نورد به ایستگاه فضایی پرونده شاتل های فضایی برای همیشه بسته خواهد شد. سوالی که باقی خواهد ماند این است که آینده پرواز های فضایی سرنشین دار در غیاب شاتل های فضایی چگونه خواهد بود؟ آیا سایوز های روسی می توانند غیبت این موثر ترین ابزار فضایی را جبران کنند و آیا بخش خصوصی آن قدر توانا شده است که بتواند ابزارهای مطمئن نسل بعدی پروازهای فضایی را به جهان عرضه کند. این ها و سوالات بسیاری در پایان عصر شاتل های فضایی مطرح است که گذشت زمان به آنها جواب خواهد داد.

19:45: با انجام پرواز امروز حداقل در چند سال آینده آمریکا هیچ پرواز دولتی سرنشین دار را نخواهد داشت و رفت  آمد به ایستگاه فضایی به سایوزهای روسی سپرده می شود

19:45: شمارش معکوس دوباره از منفی 9 دقیقه از سر گرفته شده است / وضع هوا کما کان برای پرواز مناسب اعلام شده است

19:46 : با نزدیک شدن آخرین ماموریت شاتل ها بسیاری از کارمندان پایگاه فضایی کیپ کندی نگران از دست دادن شغل های خود با پایان یافتن برنامه شاتل ها هستند. این برنامه همچنین باعث رونق اقتصادی اطراف پایگاه فضایی کندی شده بود که اینک با نگرانی از دست دادن شغل های خود مواجه هستند

19:47: فرآیند روشن کردن موتروهای اصلی آغاز شده است

19:48: در های مرتبط با کابین از بدنه شاتل جدا شده اند . شاتل آماده پرواز است

19:50: کمتر از 6 دقیقه تا پرواز آخرین شاتل فضایی زمان باقی است

19:50: جمعیت عزیمی از مردم با هیجان در حال تماشای آخرین مراحل از اطارف پایگاه کندی هستند و میلیونها نفر از سراسر جهان آن را دنبال می کنند

19:52: کمتر از 4 دقیقه تا پرواز باقی است

19:53: موتورها برای آغاز عملیات پرواز در موقعیت نهایی خود قرار گرفتند

19:53: بست مخزن سوخت اصلی از آن جدا شد شاتل آماده پرواز است

19:54: 2 دقیقه تا پرتاب

19:54: بوسترهای راکت ها فعال شدند

19:55: سیسام خنک کننده پرتاب فعال شد

19:55: 1 دقیق تا پرتاب

19:56: شمارش معکوس در 31 ثانیه تا پرتاب توقف شد

19:58: شمارش معکوس آغاز شد

19:59: موتور ها روشن شدند و لیفت آف

19:59: شاتل با چند ثانیه تاخیر پرواز خود را آغاز کرد. دوربین های نصب شده وضعیت را مناسب نشان می دهند

20: موجی از هیجان ساحل پایگاه کیپ کندی را در بر گرفته است

20:01 موتورهای جنبی با موفقیت جدا شدند

20:02 : شاتل وارد فضا شده است و هنوز به تانک اصلی متصل است

20:04: شاتل آتلانتیس در آخرین ماموریت خود به دیدار ایستگاه فضایی می رود و این بار با 4 خدمه کمترین تعداد اعضا خدمه شاتل ها را به ملاقات ایستکاه می برد

19:05:

رابرت اسکوبل در محل پرتاب نخستین تصویر از پرتاب شاتل را در فحه خود در گوگل + به روز کرد:

 

 

 

 

 

 

 

 

20:07: تانک اصلی از بدنه شاتل جدا شد و شاتل در مدار اولیه خود قرار گرفت تا مسیرش به سوی ایستگاه فضایی را دنبال کند

20:26: شاتل فضایی به همراه 4 خدمه خود با موفقیت پرتاب شد و اکنون در راه خود به سوی ایستگاه فضایی است تصویر زیر خدمه را قبل از ورود به شاتل نشان می دهد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20:29: تصویری از پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها