رئیس مرکز ملی فرش ایران خبر داد:

نگاه ‌به ‌بازار چین برای ‌صادرات فرش ایران

رئیس مرکز ملی فرش از نگاه بلند و دراز مدت به بازار چین با رویکرد توسعه صادرات فرش ایران خبر داد.
کد خبر: ۴۱۳۱۴۰

فیصل مرداسی رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به سفر هیات تجاری و اقتصادی فعال در امور تولید و صادرات فرش دستباف  به کشور چین و مثبت ارزیابی کردن این سفر و پربار بودن نمایشگاه فرش دستباف شینینگ چین گفت: با توجه به مطالعات قبل از سفر و اطلاعات تبادل شده بین مرکز و مسئولین ذیربط بازرگانی و اقتصادی نمایندگی کشورمان در چین برنامه‌ریزی سفر در چندین موضوع طراحی شد که با توجه به جدول زمان‌بندی برنامه‌ها حداکثر استفاده گردید.

وی با اشاره به بازدیدها و جلسات متعدد و متنوع با افراد مسئول دست‌اندرکار فعال در حوزه‌های تجاری و بازرگانی و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و وانعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه فرش دستباف ایران گفت: بازدیدها و جلسات را می‌توان در سه لایه و بخش تقسیم نمود از جمله بازدید از فروشگاه‌های عرضه‌کننده فرش دستباف و کف پوشها که آشنا شدن اعضای هیات را از کم و کیف قیمت‌گذاری و کیفیت فرش‌های عرضه شده و سلیقه مخاطبان را در پی داشت و در لایه دوم بازدید از محل یکی از بزرگترین فعالیت توزیع‌کننده کفپوش و جلسه کاری با مسئولین این شرکت بزرگ توزیع‌کننده کفپوش حول محور نحوه و کیفیت قرار دادن فرش دستباف در سبد کاری آنها بود و بسیار علاقمند بودند که با توجه به مخاطب و علایق متنوع آنها فرش دستباف ایران حلقه تکمیلی سبد کالاهای توزیعی این بنگاه اقتصادی در حوزه کفپوشها باشد. تبادل اطلاعات از وضعیت تجار و بازرگانان در حوزه فرش دستباف با شرکت مذکور و تبادل کاری با چند برند شناخته شده و مشخص شرکت‌کننده از حداقل ثمرات این بخش از سفر هیات تجاری محسوب می‌گردید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در لایه سوم دیدار و مذاکره با مسئولین اتحادیه مبلمان و دکوراسیون ساختمان چین که جزو تشکل‌های مطرح و کاربردی فراگیر و فعال چین می‌باشند انجام شد با توجه به این که شرکتهای عضو این اتحادیه از فعالین مهم و موثر در طراحی خصوصا طراحی دکور ساختمان که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، می‌باشند خواهان همکاری فیمابین با برندهای مطرح در ایران بودند.

مرداسی ضمن توجه دادن به این نکته که لایه سوم از این جهت که تحویل دادن آپارتمان در چین به صورت مبله می‌باشد بسیار پراهمیت است، افزود: شرکتهای عضو اتحادیه مبلمان و دکوراسیون ساختمان چین از فعال‌ترین شرکت‌های طراحی داخلی ساختمان‌های عمومی و آپارتمان‌ها و ساختمان‌های شخصی می‌باشد، خواهان حضور فرش دستباف در طراحی داخلی منازل و مراکز عمومی ویژه چین هستند تا در همگونی و همنشینی کفپوش، تزیینات دیواری، پرده‌ها و رنگ‌بندی مناسب و زیبای محیط فرش دستباف ایران سازگاری ماندگاری را ایجاد کند. به همین علت چه در سفر قبلی هیات تجاری و چه در این سفر این اتحادیه علاقمند به انعقاد قرارداد کلان با برندهای شناخته شده فرش دستباف ایران بود که جهت این امر مهم علاوه بر شرکت سهامی فرش ایران، برخی از برندهای شرکت‌کننده نظر این اتحادیه را جهت اخذ قرارداد فیمابین جلب نمودند. تا این حرکت گاهی جهت ارتباط تجاری این علاقه‌مندان استفاده از ارزش‌های اصیل ایرانی همچون فرش دستباف با اتحادیه‌های ملی کشورمان گردد که گام‌های اولیه در این سفر با سرعت جلو رفت که قدم موثری جهت بازارسازی و ایجاد ارتباطی دوطرفه در طراحی سلیقه‌های این حوزه می‌باشد.

وی ضمن موثر دانستن ارتباط کاری رودررو فعالیت حوزه تولید و صادرات فرش دستباف در قالب این هیات تجاری با تجار و بازرگانان چینی جهت شریک‌یابی و مشارکت بازرگانی گفت: یکی از مهمترین اتفاقات مهم و اساسی و موثر این سفر جلسات رودرو با تجار و بازرگانان چینی بود که هر کدام از اعضای هیات فراخور سوابق، پتانسیل و ظرفیت موجودشان، توانمندی‌های خود را به طرف مذاکره منتقل می‌کردند که هر برند و شرکت بازرگانی فعال فرش دستباف ایران حداقل از یک مذاکره تا 10 مذاکره  را انجام دادند که با پیگیری خوب و ارتباط تنگاتنگ و تبادل اطلاعات فیمابین و احصاء درخواستها و نیازهای اعلام شده می‌تواند بازار بسیار خوبی برای عرضه فرش دستباف باشد.

مرداسی  با اشاره فشرده بودن برنامه‌هایت اعزامی تجاری فرش دستباف به کشور چین گفت: به دلیل این که حداکثر استفاده از پتانسیل اعضای شرکت‌کننده انجام شود و سفر کامل و پرباری باشد جمعی از اعضای هیات جهت آشنایی با بازار لوکس چین به شانگهای اعزام شدند که در شانگهای رویدادی تحت عنوان سمیناری که شرایط و ویژگی‌های بازار لوکس و شیوه ورود برندهای بین‌المللی در قالب تعریف لوکس بررسی می‌کرد در حال انجام بود و حضور تجار و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در حوزه لاکچری کالای لوکس چین جهت ایجاد جایگاه فرش دستباف ایران به عنوان یک کالای ذی‌قیمت مطرح لوکس یکی از اتفاقات مهم این سفر بود که ره‌آورد عملی خوبی نیز در پی داشت. همچنین  جمعی دیگر از اعضای هیات تجاری فرش دستباف ایران با اعضای اتاق بازرگانی پکن دیدار و مذاکره نمودند که ثمرات خوبی برای حوزه فرش دستباف بود.

وی با توجه به پتانسیل خوب بازار چین برای فرش دستباف ایرانی و برنامه‌های آتی مرکز ملی فرش ایران گفت: نگاه به بازار چین، نگاهی بلند و درازمدت با رویکرد توسعه صادرات فرش می‌باشد، به همین جهت هدف‌گذاری ما برای بازار ایجاد شده در چین  در چند بخش قابل اجراست یکی توسعه نمایندگی‌های تجاری، بازرگانی فرش دستباف ایران است و دوم ایجاد و توسعه و تقویت فروشگاه‌های عرضه‌کننده فرش دستباف ایران با سرمایه‌گذاری مستقیم فعالیت ایرانی این حوزه مدنظر است، سوم حضور فعال و مستمر کالای نفیس فرش دستباف ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای چین با توجه به تقاضاهایی که مطرح شده است. چهارم ارتباط مستقیم و انعقاد قراردادهای کلان تجار و بازرگانان ایرانی در حوزه فرش دستباف با اتحادیه‌های مختلف ذیربط چینی از جمله اتحادیه مبلمان و دکوراسیون ساختمان، شرکت‌های توزیع‌کننده عمده و خرده کفپوشها و... می‌باشد.

فیصل مرداسی ضمن ابراز امیدواری که سفر هیات تجاری به چین توسعه صادرات فرش ایران به این کشور را به همراه داشته است افزود: در مورد حضور در بازار چین دو دیدگاه وجود دارد یکی این که فرش به عنوان کالای تجاری در بازار چین تایید می‌شود و بر همین مبنا حضور در نمایشگاه‌های مهم چین و هر فعالیت دیگری که فرش تجاری مورد حمایت قرار می گیرد باید انجام شود که این همه مستلزم وقت و درایت و دوراندیشی مبتنی بر تقویت بازار جدید و توجه به سلیقه و جلب اعتماد مشتری می‌باشد و گام موثری برای حضور قوی تولیدکنندگان و تجار فرش دستباف انجام خواهد شد.

وی افزود:دیدگاه بر اساس دیدگاه دوم باید توان و انرژی دست‌اندرکاران حوزه بازرگانی و صادرکنندگان فرش دستباف روی طبقه متمول و ثروتمند چین متمرکز شود و فرش دستباف در سطح کالای لوکس و کالای نفیس در کلیه رویدادها و نمایشگاه‌های سطوح بالا و لوکس حضور یابد و شرکت فعال داشته باشد و این امر در عین حالیکه ارزیش افزوده‌ای مطلوبی را حاصل می‌کند در عین حال فرش تجاری هم قابل معرفی شدن است. و این دیدگاه با توجه با رشد جمعیت چند ده میلیونی خانواده ثروتمند و متمول چینی معبر صادرات قابل قبول فرش دستباف به بازار جدید و مناسب و نیازمند چین است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران که ریاست این هیات تجاری متشکل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران از مناطق محتلف کشور را داشت ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از فرش دستباف گفت: با توجه به زمینه و بستر مناسب بازار جدید چین برای فرش دستباف، دولت و مرکز ملی فرش تمرکز حمایتی و یارانه‌ای و هر گونه حرکتی که در این مسیر قرار داده شود متمرکز می‌کند. این تمرکز حمایتی حرکتی بسیار مهم جهت ارتقاء سطح صادرات فرش دستباف در بازار جدید ایجاد شده است.

رئیس هیات اعزامی تجاری فرش دستباف اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ضمن پرهیز از شعاری کردن سال جهاد اقتصادی گفت: ما مدعی نیستیم که در امر جهاد اقتصادی گام ویژه‌ای برداشته‌ایم اما عملکرد این هیات تجاری بازرگانی که از فعالین حوزه تولید و صادرات می‌باشند قدمی در مسیر ایجاد بازارهای جدید است که با افزایش میزان صادرات فرش دستباف حرکت تولید و چرخ مثبت کارا و پایای اشتغال حوزه مربوط تقویت می‌گردد و این جهد و کوشش حرکتی بالنده در مسیر جهاد اقتصادی است و با توجه به برنامه پنجم تلاش می‌شود بازارهای جدید جایگزین مناسبی باشند و میزان وابستگی ما را به میزان اندک بازار اروپا کاهش بدهد بدون این که از توجه ما به بازارهای سنتی کاسته شود.
وی گفت: اعتنا به بازارهای جدید فرش دستباف و پیگیری مستمر جهت افزایش صادرات فرش و تزریق مناسب آن به سلایق مختلف مخاطب نگرانی تحریم را مرتفع نموده و تلاشی مضاعف برای سهیم شدن موثر در امر جهاد اقتصادی و اجرای اسناد بالادستی در حوزه تجاری و بازرگانی تولید و صادرات فرش دستباف است.

هیات تجاری فرش دستباف ایران متشکل از 15 عضو از حوزه تولید و صادرات فرش دستباف ایران به ریاست فیصل مرداسی رئیس مرکز ملی فرش ایران به مدت یک هفته به چین سفر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها