دبیرکل حزب الله لبنان ماهیت دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری را سیاسی خواند و گفت: هدف این دادگاه ایجاد فتنه یا جنگ داخلی میان شیعه و سنی در لبنان است.
کد خبر: ۴۱۲۹۶۶

به گزارش فارس، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی از طریق ویدئو کنفرانس که از شبکه خبری المنار به طور مستقیم پخش می‌شد ، به افشای ماهیت سیاسی دادگاه ترور رفیق حریری پرداخت.

وی در آغاز سخنانش اظهار داشت:ماهیت و ساختار موضوع بگونه‌ای است که برای ادای حق آن شایسته بود، کنفرانسی خبری برگزار شود، اما تنگی وقت و نیاز به برخی اقدامات جهت برگزاری چنین کنفرانسی مانع از این امر شد؛ اما من به شما به جای آن کنفرانس خبری برای شما سخن می‌گویم و در طول سخنانم تصاویری ویدئویی به عنوان سند و مدرک آنچه در کنفرانس سابق روی داد، پخش خواهد شد و این بخش اول سخنان مرا دربرخواهد گرفت و سخنان امروز من بخش دوم آن کنفرانس خبری و در واقع تکمیل کننده آن بشمار می‌آید.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: آنچه موجب شده تا امروز سخنانی ایراد کنم، کیفرخواست اولیه دادگاه بین المللی در رابطه با برادران مقاومت است که تاریخی روشن و برجسته در مقابله با دشمن صهیونیستی و مبارزه با آن در لبنان دارند. این کیفرخواست اولیه گامی در راه مسیری بسیاری طولانی است که چند روز پس از شکست رژیم صهیونیستی در ژوئیه 2006 دشمنان مقاومت پای در آن گذاشتند و دلیل این مدعی انتشار مقاله‌ای در روزنامه فرانسوی "لوفیگارو " در آن زمان بود که در آن گفته بود، روند تحقیق در پرونده ترور حریری بگونه ای پیش می‌رود که محکومیت حزب الله را به دنبال داشته باشد و این موضوعی است که در سخنرانی‌های سابق آن بحث و بررسی کرده‌ام.

سیدحسن نصرالله اظهار داشت: همچنین در نشست‌های پیشین گفتیم که روند تحقیقات دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری بگونه‌ای است که هدف آن پس از متهم کردن سوریه و آن افسران، اکنون نوبت ماست و تاکید کردیم که باید مراقب توطئه‌های دادگاه بوده و با همکاری با یکدیگر نگذاریم دادگاه به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: غیر از آن توضیح دادیم که مهمترین هدف دادگاه از این گونه روند تحقیقی که پیش گرفته ایجاد فتنه یا جنگ داخلی میان شیعه و سنی در لبنان است و بویژه با توجه به زمانی که کیفر خواست اولیه دادگاه اعلام شده و من در ادامه هدف واقعی از این اقدام را آشکار خواهم ساخت.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: در ادامه نیز از روند تحقیق و بازجویان و کمیته تحقیق در دو مرحله سخن خواهم گفت، مرحله اول: کمیته تحقیق و مرحله دوم: پس از انتصاب بلمار و تحقیق در پرونده به او محول شد که بخش اول سخنان مرا تشکیل می‌دهد؛ اما بخش دوم سخنانم به دادگاه که ریاست آن را "کاسیزی " برعهده دارد و برخی می‌خواهند درباره آن و کیفرخواست ارائه شده توسط آن سخن بگوییم و بخش سوم به موضع ما در برابر این کیفر خواست و مرحله‌ای که در آن بسر می‌بریم، اختصاص دارد.

افسر سازمان جاسوسی آمریکا در خدمت دادگاه حریری بود

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به سوابق جاسوسی بسیاری از اعضای کمیته تحقیق گفت: یکی از کارشناسانی که با قاضی بلمار (دادستان دادگاه ویژه حریری) همکار داشت، افسر دستگاه اطلاعات آمریکا بود که در لبنان علیه حزب الله فعالیت می‌کرد.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنرانی خود به بررسی روند تحقیقات دادگاه حریری پرداخت و اظهار داشت: گفته می‌شود که تحقیقات برای رسیدن به نتیحه است، اما مشکل اساسی این است که تحقیقات تنها یک روند را دنبال می‌کند، اول سوریه و افسران این کشور و بعد حزب‌الله و عناصر آن متهم می‌شوند، ما سال قبل گفتیم که روند دیگری نیز وجود دارد و آن فرضیه دست داشتن اسرائیل است، چرا در راستای این فرضیه تحقیق نمی‌شود؟

وی ادامه داد: آیا بلمار و دیگران اصلا توجهی به این فرضیه کرده‌اند، ‌آنها تنها نسخه‌ای از شواهد موجود را خواستار شدند و بعد گفتند که این شواهد ناکافی است، این در حالی بود که دلایل و شرایطی وجود دارد که بلمار فقط سعی می‌کرد به آنها استناد کند، اما اگر بلمار این شرایط را در قالب اتهامات اسرائیل بررسی می‌کرد، برای متهم کردن اسرائیل کافی بود، اما بلمار و هیچ یک از قضات دادگاه به این قرائن توجهی نکردند، آنها حتی از اسرائیلی‌ها یک سوال هم نپرسیدند، البته این برای دادگاه حریری عادی است، چرا که این دادگاه برای منافع سیاسی تاسیس شده است و اجازه ندارد درباره اسرائیل و یا اسرائیلی‌ها تحقیق کند.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: دادگاه تحقیقات سیاسی بود، به همین علت آنها به این قرائن توجهی نکردند، آنها به جای متهم کردن اسرائیل بخشی از اطلاعات خود را از این رژیم گرفتند، این چیزی بود که شخص مهلیس در جواب روزنامه لوفیگارو در سال 2005 به آن اعتراف کرد، تصور کنید، اسرائیلی که باید متهم باشد، به دادگاه درباره تحقیقات اطلاعات می‌دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان از یکی دیگر از ابعاد همکاری‌های دادگاه با رژیم صهیونیستی نیز پرده برداشته و گفت که هنگامی که دادگاه تاسیس شد و بلمار به عنوان دادستان تعیین شد، بیروت مرکز اصلی کمیته تحقیق بود، بعد از لغو کمیته تحقیق آنها بسیاری از کارمندان و تجهیزات خود را از لبنان خارج کردند و تنها 97 دستگاه رایانه کمیته در بیروت ماند، عجیب این بود که این رایانه‌ها از طریق الناقوره به اسرائیل فرستاده شد و از راه فرودگاه بین‌المللی یا بندر بیروت از کشور خارج نشد. چرا این دستگاه‌ها به اسرائیل فرستاده شد؟ چرا این انتقال از طریق بندر انجام نشد؟ در اسرائیل چه بر سر این رایانه‌ها آمد؟ این در حالی است که همه می‌دانیم که اسرائیل در زمینه تکنولوژی وسایل الکترونیکی بسیار پیشرفته است.

وی ابراز داشت: نکته بعد این است که اگر تحقیقات منصفانه بود، باید در حداکثر توان از کارشناسان و مشاوران بی طرف استفاده می‌شد، کسانی که هیچ دشمنی یا موضع‌گیری خصمانه‌ای از یکی از جریان‌های تحقیقات نداشته باشند، اما افسران و مشاوران این دادگاه سابقه منفی علیه مقاومت دارند و یکی از مهم‌ترین مشاوران بلمار، افسر سازمان جاسوسی آمریکاست.

نصرالله ادامه داد که افرادی که کشف واقعیت به آنها سپرده شده است، چنین افرادی هستند، برخی از آنها موضع خصمانه و برخی موضع منفی علیه مقاومت دارند و بیشتر آنها وابسته به سازمان‌های جاسوسی هستند، آیا این کمیته می‌تواند به حقیقت برسد؟ آیا این کمیته شایسته بررسی نظریه دست داشتن اسرائیل در این پرونده هست؟

وی از فساد اعضای کمیته تحقیق در این دادگاه نیز سخن گفت و با اشاره به اینکه مهلیس شناخته شده است و دیگر نیازی نیست درباره رسوایی‌های وی سخنی گفته شود، گفت که "گرهارد لمان " نایب رئیس کمیته بین‌المللی تحقیق قبل از تشکیل دادگاه اسناد و شواهد و اعترافات را در ازای مبالغ مالی می فروخت، او در ازای پول به اعتماد شاهدان و برخی سیاستمداران ارشد خیانت می‌کرد و اسناد خیانت وی در قبال اطلاعات موجود نیز وجود دارد.

جنگ داخلی در لبنان رخ نخواهد داد

دبیرکل حزب‌الله ایجاد جنگ داخلی را یکی از اهداف دادگاه حریری در لبنان دانست و تاکید کرد، هدف دادگاه ایجاد فتنه بین مردم لبنان بود و این هدف با وجود صدور کیفرخواست عملی نخواهد شد.

سید حسن نصرالله درباره این ایده خام که افراد متهم شده خود را به دادگاه معرفی کرده و بی گناهی خود را ثابت کنند، گفت: اولا این دادگاه نمی‌خواهد در مورد قانونی بودن و نحوه تشکیل خود بررسی کند، از سوی دیگر ملاحظات زیادی وجود دارد که در زمینه قواعد اجرایی و اصلاحات صورت گرفته انسان را مردد می کند، نکته سوم اینکه نه دادستان و نه دادگاه هیچ کدام انصاف ندارند و دلیل این سخن نیز چهار قربانی شاهدان دروغین است که "جمیل السید " هنوز هم این مسأله را دنبال می‌کند، اما به جواب نرسیده است، او حتی در دستیابی به اساس‌ترین حقوق خود در زمینه جبران خسارت زندانی شدن بی‌گناه به مدت 4 سال نیز ناکام ماند.

وی ادامه داد: نکته چهارم خود کاسیزی است، او به اعتراف یکی از مهم‌ترین دوستان خود در کنفرانس مطبوعاتی از بهترین هم‌پیمانان و دوستان اسرائیل به شمار می‌رود. آیا از ما خواسته می‌شود که یکی از بهترین دوستان اسرائیل را به داوری قبول کنیم، او مقاومت را تروریست و سازمان‌های مقاومت را تروریستی می‌خواند، تصور کنید که چنین فردی بخواهد در مورد پرونده‌‌ای حکم کند و ما از او انتظار تحقق عدالت را داشته باشیم.

نصرالله ادامه داد: او مدعی است که اسرائیل تنها دولت قانونمند در منطقه است که حقوق بشر را رعایت می‌کند، او معتقد است که تمام مصیبت‌های فلسطینی‌ها در 60 سال گذشته و 11 هزار بازداشتی آنها حقوق بشر است، جنایات و کشتار لبنانی‌ها از سوی اسرائیل در نظر کاسیزی هیچ مشکلی ندارد، چرا که اسرائیل علیه تروریست جنگیده است. آیا دادگاهی با این تاریخ و با این رئیس می‌تواند عدالت را برقرار کند؟

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد وضعیت کنونی کشور گفت که کیفرخواستی علیه تعدادی از عناصر مقاومت صادر شده است که برخی از‌ آنها سابقه طولانی در مبارزه با اشغالگران دارند، در مقابله با این موضوع من به همه و بویژه اسرائیلی‌هایی که به امید ایجاد ناامنی هستند، می‌گویم که انشاءالله هرگز این جنگ داخلی و فتنه بویژه میان سنی و شیعه در لبنان شکل نخواهد گرفت، من یک سال پیش نیز گفتم که یکی از اهداف تحقیقات ایجاد فتنه در میان لبنانی‌هاست و من الان و بعد از صدور کیفرخواست می‌گویم که فتنه‌ و جنگ داخلی در لبنان ایجاد نخواهد شد.

وی دولت مسئول و مورد اعتماد لبنان را یکی از عناصر دور شدن از فتنه خواند و تاکید کرد که این دولت در سالهای اخیر جزئی از حمله علیه مقاومت نبوده است، همه افرادی که به دنبال آرامش در لبنان هستند، خواستار این هستند که اختلاف مواضع ما در قبلا این حوادث از راهکارهای قضایی و حقوقی برطرف شود، الان باید از کشور محافظت کرد و مانع از تحقق یکی از اهداف ترور حریری شد که همان دادگاه و تحقیقات و کیفرخواست است.

عناصر حزب‌الله تحت تاثیر تحریکات دشمن قرار نگیرند

دبیرکل حزب‌الله لبنان با رد کیفرخواست دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری به تمامی عناصر این حزب توصیه کرد که تحت تاثیر تحریکات دشمنان و بدخواهان قرار نگیرند.

سید حسن نصرالله  در ادامه سخنرانی  خود خطاب به عناصر مقاومت گفت که نگران نباشند، چرا که این اوضاع بخشی از جنگی است که ما از زمان آغاز شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در معرض آن قرار داریم.

وی ادامه داد: ما مصمم هستیم که به راه خود ادامه دهیم و کشورمان را حفظ کنیم، ما می‌خواهیم که نظریه امنیتی اسرائیل را که از زمان تاسیس این رژیم و در زمان "بن گوریون " شکل گرفته است، تغییر دهیم. مقاومت لبنان این نظریه را تغییر داده است و به همین علت مشکلی نیست و ما با این موضوع با شجاعت و اعتماد برخورد خواهیم کرد، کسانی هستند که می‌خواهند شما را تحریک کنند، برخی می‌خواهند میان شعیه و سنی فتنه ایجاد کنند، شما به این بگومگوها و تحریک‌ها گوش ندهید، آنها می‌خواهند ما را به درگیری‌های خیابانی بکشانند، ما برای حفظ امنیت باید صبر کنیم.

دبیرکل حزب‌الله در پایان سخنان خود تصریح کرد که تحقیقات و دادگاه برای هدف واضحی تاسیس شده است و قوانین و رئیس آن نیز در همین راستا انتخاب شده‌اند، نتیجه این دادگاه نیز آمریکایی- اسرائیلی است و کیفرخواست نیز اقدامی در همین راستاست، به همین علت ما این کیفرخواست و احکام باطل بازداشت در آن را رد می کنیم وآنها را ظلمی علیه افراد شرافتمند می‌دانیم و هرگز اجازه ضربه زدن به خود و تضعیف خود و کرامتمان را نمی‌دهیم، ما نمی‌گذاریم ما را به فتنه یا جنگ داخلی بکشانند، عدالت و حقیقت و رفیق حریری نیز مانند ما در این موضوع مظلوم هستند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: اگر از روی عقل و درایت رفتار کنیم، می‌توانیم از این مرحله که اسرائیلی‌ها سالهاست منتظر آن بودند، عبور کنیم، چرا که آنها دولتی هستند که تنها بر روی خونهای دیگران زندگی می‌کند، این مقاومت قبل و بعد از دادگاه حریری و کیفرخواست و بلمار و کاسیزی مستحکم و راسخ باقی خواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها