رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا نشد، گفت: برای امسال سهم بخش تولید را از دیگر بخش ها جدا کردیم و 10 هزار میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۴۱۱۳۸۷

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش کشوری شوراهای مرکزی و استانی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها افزود: هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا نشد زیرا ما در قانون 30 درصد از منابع اجرای این قانون را برای کمک کشاورزی و صنعت در نظر گرفتیم اما از همان ابتدا هم این منابع به درستی تخصیص پیدا نکرد.

وی افزود: برای امسال سهم بخش تولید را از نظر عددی مجزا کردیم و 10 هزار میلیارد ریال برای این منظور در نظر گرفته شده است. به دنبال این هستیم تا بخش کشاورزی را هم از بخش تولید تفکیک کرده تا توجه بیشتری در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به این بخش شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه باید سازمان نظام مهندسی کشاورزی موسساتی را برای مشاوره به کشاورزان تشکیل دهد، گفت: در قانون مجلس مصوب کرد که از 10 هزار ناظر در بخش کشاورزی استفاده شود که این موضوع بهره وری در این بخش را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی می تواند با تشکیل موسساتی به کشاورزان مشاوره دهد نه اینکه در برخی از امور که در اصل 44 باید به بخش خصوصی واگذار شود را بر عهده بگیرد. یکی از اقدامات مهم صدور خدمات فنی -مهندسی کشاورزی است که البته در این بخش تلاش هایی شده اما با توجه به ظرفیت هایی که وجود دارد باید این امر را توسعه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته بندی کالاهای کشاورزی بیان کرد: بهبود روش های بسته بندی کالاهای کشاورزی به منظور توسعه صادرات باید انجام شود و محصولات کشاورزی با بسته بندی صحیح و قابلیت و توانمندی اقتصادی هر کشوری به بازار آن کشورها صادر شود.

وی با انتقاد از صادرات فله ای محصولات کشاورزی گفت: در برخی از محصولات تولید انبوه داریم اما بسیار ناراحت کننده است که این محصولات فله ای به اروپا صادر شده و آن کشورها با بسته بندی های مناسب در بازار جهانی توزیع می شود.

لاریجانی درباره واردات محصولات کشاورزی گفت: در ملاقاتی که رهبر معظم انقلاب با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس داشتند، اعضای این کمیسیون موضوع واردات را مطرح کردند.

رئیس مجلس افزود: مجلس برای جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی را متولی این امر کرد و ما کل اختیارات را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم. زیرا محصولاتی به کشور وارد می شود که ضروری نیست.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کرد واردات از سوی وزارت بازرگانی انجام می گیرد تصریح کرد: برای کنترل واردات و اینکه کشاورزان در زمان تولید دغدغه ای نداشته باشند مسئولیت تعرفه ها و مجوز واردات به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.

لاریجانی افزود: گاهی دیده می شود که سیب فرانسوی وارد کشور شده در صورتیکه کشور ما تولید سیب دارد و حتی گاهی این محصول را صادر هم می کند. همچنین حجم زیادی از واردات به آناناس تعلق دارد که ورود این محصول به بازار چندان نیاز نیست. بنابراین نباید این واردات صورت گیرد و وزارت جهاد کشاورزی متولی آن است.

رئیس مجلس با تاکید بر آبیاری تحت فشار گفت: این موضوع مورد تاکید مجلس است و در بودجه و برنامه امسال هم زمینه خوبی برای اجرای آبیاری تحت فشار فراهم شده است.

لاریجانی با بیان اینکه مجموع مصوبات مجلس در قانون افزایش بهره وری مربوط به موسسات دانش بنیان است، افزود: در وضعیت کشاورزی سنتی و مشکلات کم آبی در کشور باید بیشترین استفاده را از منابع برد زیرا ما شرایط عالی در بخش زمین و آب کشاورزی نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها