اجرای سیاست کاهش فاصله قیمت رسمی و آزاد دلار باعث منطقی شدن بازار خواهد شد

واکنش بازار به اقدام ارزی بانک مرکزی

اجرای سیاست کنترل نرخ ارز در پی وعده بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار اگر چه روز گذشته تا حدودی قیمت‌ها را کاهش داد اما نتوانست نرخ دلار را در بازار به زیر 1200 تومان بکشاند. به گزارش خبرنگار ما، در پی افزایش نرخ دلار در یک هفته گذشته و رسیدن نرخ آن به 1250 تومان بار دیگر رئیس کل بانک مرکزی برای مهار سیر صعودی آن طی گفت‌وگویی در روز دوشنبه وعده داد که با تزریق دلار به بازار و اعمال استراتژی مناسب، نرخ دلار را 24 ساعت آینده کاهش خواهد داد. برای تحقق این وعده، بانک مرکزی روز گذشته علاوه بر عرضه ارز قیمت مرجع دلار را به حدود 1163 تومان کاهش داد؛ این اقدام اگر چه تا حدودی به کاهش نرخ دلار منجر شد اما نتوانست انتظارات را از کاهش نرخ دلار پاسخ دهد.
کد خبر: ۴۰۹۸۶۴

نرخ دلار ظهر روز گذشته در برخی از صرافی‌ها به حدود 1200 تومان کاهش یافت اما تنها با گذشت یک ساعت دوباره با روند افزایش روبه‌رو شد و به رقم 1225 تومان رسید که به گفته صرافان و فعالان بازار ارز رقم کاهش نرخ دلار تنها حدود 25 تومان بوده است.همچنین روز گذشته نرخ دلا ر رسمی نیز از 1170 تومان در روز دوشنبه به 1160 تومان کاهش یافت که با این اقدام شکاف قیمتی بین نرخ رسمی بازار با نرخ آزاد به حدود 63 تومان رسید؛ این در حالی است که پیش از این فاصله نرخ ارز آزاد و دولتی با رسیدن نرخ دلارآزاد به قیمت 1250 تومان و قیمت دولتی 1170 تومان حدود 80 تومان بود که با کاهش قیمت دلار دولتی این شکاف حدود 17 تومان کاهش یافت.

به گفته یکی از صرافان بازار، دلیل کاهش اندک نرخ دلار در بازار عدم تزریق مناسب ارز از سوی بانک مرکزی و تقاضای بسیار برای ارز است. امید آذری درباره وعده رئیس بانک مرکزی به «جام‌جم» گفت: سخنان رئیس بانک مرکزی تا حدودی اثرات روانی بر بازار گذاشته و باعث شد تا برخی فروشندگان اقدام به فروش ارز در بازار کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی به اندازه کافی دلار تزریق می‌کند، گفت: مشخص نیست که بانک مرکزی چه حجمی تزریق کرده است ، اما به نظر می‌رسد عرضه ارز به حدی نبوده که اعلام شده است.

آذری از وجود برخی از عوامل بانک در میان دلالان ارز خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد نمایندگانی از سوی بانک در میان تجمع دلالان حضور دارند و با اعلام فروش ارز در حجم بالا و در نرخ‌هایی پایین‌تر از بازار سعی در شکستن قیمت بین دلالان دارند.این فعال بازار، وضعیت بازار را در روزهای آینده نامعلوم دانست و گفت: بانک مرکزی تاکنون وعده‌های بسیاری داده اما باید دید در عمل چگونه خواهد بود و اگر چنین روندی ادامه پیدا کند، می‌تواند به اعتبار بانک مرکزی و سیاست‌هایش لطمه وارد سازد.

این دومین باری است که در یک ماه گذشته بانک مرکزی وعده کاهش قیمت ارز را در بازار می‌دهد. در وعده اول رئیس بانک مرکزی با اعلام خبر تزریق یک و نیم میلیارد دلار به صورت هفته‌ای توانست به مدت یکی دو روز قیمت ارز را کاهش دهد اما یکباره با افزایش 12 درصدی قیمت دولتی ارز به 1170 تومان موجی از گرانی در بازار ارز به راه افتاد که بعد از این افزایش ناگهانی بانک مرکزی روز دوشنبه وعده 24 ساعته‌ای را برای کنترل بازار ارز و کاهش آن اعلام کرد. حال با توجه به عقب‌نشینی بانک مرکزی در افزایش 12 درصدی قیمت پایه دلار و کاهش نرخ پایه آن به 1163 تومان باید منتظر ماند که در روزهای آینده بازار ارز چه واکنشی به این سیاست‌ها نشان خواهد داد.

کاهش فاصله نرخ رسمی و آزاد باعث انضباط بازار می‌شود

دبیر کانون صرافان ایران با منطقی دانستن سیاست کاهش فاصله قیمت رسمی و آزاد دلار، گفت:‌ با اجرای این سیاست‌ ارزی، بازار در آینده نزدیک دارای انضباط خواهد شد.محمد برزنده در گفت‌وگو با فارس با تشریح وضعیت فعلی بازار ارز و تاثیر سیاست بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ رسمی ارز در بازار، از کاهش شکاف قیمتی در بازار رسمی و بازار آزاد دفاع کرد و برای تحقق کامل آن از اعلام آمادگی کانون صرافان ایران خبر داد.

دبیرکل کانون صرافان ایران، به تحلیل‌های مختلف کارشناسان و مسوولان اقتصادی در روزهای اخیر اشاره و تصریح کرد: ‌تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ رسمی ارز بر پایه مطالعات کارشناسی دقیق و فنی استوار بوده و به استناد سیستم مدیریت ارزی کشور کاملا توجیه‌پذیر است. وی با اشاره به ذخایر ارزی غنی موجود نگرانی خاصی را متوجه بازار ارز ندانست و از انضباط بازار در آینده نزدیک خبر داد. دبیر کانون صرافان ایران همچنین کمبود ارز یا عرضه محدود آن را رد کرد و افزود: متقاضیان واقعی ارز از گذشته تاکنون به سهولت کارشان انجام می‌گیرد. برزنده ضمن معلول دانستن نوسانات نرخ ارز به توصیه‌های مکرر فعالان اقتصادی و کارشناسان در گذشته به برقراری نرخ تعادلی در ارز اشاره کرد و گفت: ‌انتقادهای تند و تیز در این روزها باعث نگرانی می‌شود. برزنده به آمادگی کافی شبکه صرافی‌های کشور برای ساماندهی بازار ارز اشاره کرد و گفت: عملکرد و خدمات صرافی‌ها با آغاز به کار کانون صرافی‌های پکپارچه و خدمات استاندارد و همگن خواهد شد. دبیرکل کانون صرافان با بیان این‌که این کانون عزم جدی برای تنظیم بازار در آینده نزدیک دارد، تصریح کرد: از این پس کانون صرافان ایران پیشنهادات مفید برای کمک به پیشبرد اهداف مدیریت کلان اقتصادی کشور ارائه خواهد داد.

بررسی نوسانات ارزی در ستاد هدفمندی یارانه‌ها

نوسانات اخیر ارزی در بازار در پی تصمیمات جدید بانک مرکزی موجب شد که این موضوع در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. خبر گزاری مهر در گزارشی به نقل از محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد: در جلسه ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها، تاثیر تصمیم اخیر بانک مرکزی برای افزایش نرخ ارز بر اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بررسی شد.وی گفت: نظر بانک مرکزی این است که مساله ارز کاملا قابل مدیریت است و نرخ ارز در محدوده تعیین‌شده کاهش می‌یابد.دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها افزود: در این جلسه مقرر شد بانک مرکزی اقدامات مشخصی را برای مدیریت نرخ ارز انجام دهد.فرزین افزود: بدون شک واقعی کردن نرخ ارز و تک‌نرخی کردن آن، سیاستی است که اکثر فعالان اقتصادی و صاحبنظران بر انجام آن متفق القولند، اما با توجه به فضای اقتصادی کشور و بالا بودن نرخ تورم برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه شوک در این زمینه باید این کار به صورت تدریجی و همراه با ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای تولیدکنندگان و مهار تورم صورت گیرد.

سیما رادمنش ‌‌/‌‌ گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها