فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: تا پایان سال 2011 ورود زمینی موادمخدر به کشور غیرممکن می‌شود.
کد خبر: ۴۰۹۷۷۶

به گزارش فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای ساحلی دریای خزر با حضور ایوانیف رئیس فدرال نظارت بر گردش غیرقانونی مواد مخدر فدراسیون روسیه در هتل سفیدکنار بندر انزلی افغانستان را بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان دانست و اظهار داشت: در حال حاضر کشت حشیش و خشخاش در این کشور رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه کشت مواد مخدر پس از حضور نیروهای غربی و آمریکا در افغانستان افزایش یافته است، افزود: سالانه تنها 10 هزار تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود.

فرمانده ناجا گفت: هر ساله شاهد تولید روزافزون تولید مواد مخدر هستیم و تنها در سال گذشته به دلیل خشکسالی میزان تولید کاهش یافته بود.

وی با انتقاد از سیاست‌های ناتو خاطرنشان کرد: کشورهای عضو ناتو به بهانه مبارزه با تروریست از مبارزه با مواد مخدر امتناع کرده‌اند.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: برآوردها نشان می‌دهد 12 هزار تن تریاک در افغانستان دپو شده است که همین مسئله موجب افزایش سه برابری قیمت مواد مخدر شد.

وی بیان داشت: در ماه‌های نخست سال 2011 کشفیات مواد مخدر افزایش داشته است در حالی که مرزهای ما با افغانستان کاملا مسدود و امکان تردد کاروان‌های قاچاق غیر ممکن بوده است و تنها از طریق مسافران مقادیری حشیش وارد کشور می‌شود.

رئیس پلیس ایران با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته سهم ایران 60 درصد از ورود مواد مخدر تولیدی افغانستان بود، اظهار داشت: اکنون این مقدار به 30 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با مسدود شدن مرزهای افغانستان و دو سوم مرز پاکستان با ایران، مسیر ترانزیت مواد مخدر در حال تغییر است و مسیر آسیای میانه می‌تواند چشم‌انداز بهتری برای مافیای مواد مخدر باشد که باید مراقب آن بود.

احمدی‌مقدم با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا مرزهای پاکستان با ایران کاملا مسدود شود، افزود: تلاش می‌شود تا پایان سال 2011 ورود زمینی مواد مخدر به ایران غیرممکن شود.

وی آینده مواد مخدر در افغانستان را کاملا مبهم دانست و اظهار داشت: شاهد افزایش تولید حشیش در سال گذشته در افغانستان بودیم.

 اعتیاد یک میلیون افغانی

رئیس پلیس ایران با تاکید بر ارتقای همکاری‌های کشورهای ساحلی خزر، خاطرنشان کرد: افغانی‌ها بالاترین نیروی مصرف مواد مخدر در جهاد را دارند و بیش از یک میلیون افغانی معتاد هستند.

وی افزود: امیدواریم با گسترش همکاری‌های منطقه‌ای شاهد کاهش قاچاق و ترانزیت مواد مخدر در دنیا باشیم و این منطقه یک ضرورت جهانی است.

احمدی‌مقدم با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ایران بیان داشت: در سال 2011 مقدار 408 تن مواد مخدر در ایران کشف شده که تنها 7 تن آن مربوط به مناطق شمالی ایران و همجوار با دریای خزر بوده که نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی عمده واردات مواد را از طریق جنوب غربی ایران دانست و تصریح کرد: همکاری‌های کشورهای ساحل خزر می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

افزایش استعمال مواد مخدر در اروپا

فرمانده ناجا اظهار داشت: در حال حاضر غربی‌ها عملا خود را در امر مبارزه با مواد مخدر کنار کشیده‌اند و این مسئله موجب افزایش استعمال مواد مخدر در اروپا شده است.

وی مبارزه با مواد مخدر به هر اندازه را یک وظیفه دانست و مورد تاکید قرار داد و افزود: مواد مخدر یک موضوع جهانی است و هیچ کشوری نمی‌تواند خود را از آن مصون بدارد.

اجلاس مذکور با حضور روسای پلیس کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در انزلی برگزار شده است.

نخستین دوره اجلاس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای حوزه خزر در سال 88 در بندر آستراخان روسیه برگزار شد و امسال ایران، میزبان دومین دوره این اجلاس است.

پیدا کردن راهکارهای همکاری‌های پلیس در مبارزه با مواد مخدر، تبادل اطلاعات در باره باندهای قاچاق مواد مخدر، شناسایی مسیرهای قاچاق در منطقه و همکاری‌های بین‌المللی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها