خلیلیان اعلام کرد:

صادرات5.1میلیارددلاری ‌بخش‌کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه امسال 2 میلیون تن گندم مازاد کشور صادر می‌شود، گفت: در سال 89 بخش کشاورزی 5.1 میلیارد دلار صادرات داشت که از نظر وزنی نسبت به سال 88 معادل 33 درصد رشد نشان می‌دهد.
کد خبر: ۴۰۹۷۱۸

به گزارش مهر، صادق خلیلیان در سخنرانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه با اشاره به فعالیت های جهاد کشاورزی در روستاها، گفت: درسال گذشته آخرین روستای بالای 20 خانوار برق دار شدند و دیگر روستایی بیش از 20 خانوار بدون برق در کشور نداریم.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: درگذشته جهاد سازندگی در بخش کشاورزی اقدامات زیادی انجام داد که با ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، این وزارتخانه کمک های زیادی را به کشور انجام داد.

خلیلیان با بیان اینکه قبل از انقلاب بسیاری از محصولات از خارج از کشور تامین می شد، گفت: هم اکنون ضریب امنیت غذایی کشور 92 درصد است که بالاترین ضریب امنیت غذایی در دنیاست و در عین حال، در اوایل انقلاب کل تولیدات کشاورزی 25 میلیون تن بوده که الان به 107 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: درحالی میزان تولیدات بخش کشاورزی 4 برابر شده که جمعیت کشور در این مدت 2 برابر افزایش یافته است.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: درسال گذشته همزمان با شروع طرح هدفمندی یارانه ها؛ کشاورزان تمامی نیاز کشور را تامین کردند و از ذخایر پیش بینی شده از سوی دولت، استفاده نشد.

خلیلیان بااشاره به خشکسالی در سال 87 بیان کرد: در آن سال خشکسالی بزرگی کشور را فراگرفت و هنوز هم در برخی از مناطق و استانهای کشور خسکسالی وجود دارد اما تولیدکنندگان درزمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هم توانستند نیاز کشور را تامین کنند.

وی درباره صادرات در سال 89 خاطرنشان کرد: درسال 89 بخش کشاورزی 5.1 میلیارد دلار صادرات داشته است که از نظروزنی  نسبت به سال 88، 33 درصد رشد نشان می دهد.

وزیر جهادکشاورزی افزود: واردات هم از نظر وزنی 30 درصد کاهش داشته است که نشانگر روند روبه رشد بخش کشاورزی است که در سال 90 هم تداوم می یابد.

خلیلیان با بیان اینکه امسال 2میلیون تن گندم به خارج از کشور صادر می شود، اظهارداشت: علیرغم خشکسالی درسال 89 و کاهش بارندگی، از طریق افزایش کشت آبی، امسال 2 میلیون تن گندم مازاد صادر می شود.

وی با اشاره به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، تصریح کرد: درسال 89، 689 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با ظرفیت 5.5 میلیون تن به بهره برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اصلاح نظام توزیع کالا در دستورکار قرار دارد، گفت: برای کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان نیاز به همکاری دیگر وزارتخانه هاست که البته آنها نیز در این راه به وزارت جهاد کشاورزی کمک می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها