در شب ولادت باسعادت حضرت علی (ع) متخصصان افتخار آفرین سازمان هوافضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره «رصد» به فضا آن را در مدار زمین قرار دهند.
کد خبر: ۴۰۹۵۵۰

به گزارش ایرنا، دانشمندان و متخصصان سازمان هوافضای جمهوری اسلامی ایران پس از قرار دادن ماهواره ملی امید در مدار زمین موفق شدند نخستین ماهواره تصویر برداری ایران را که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع ، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شده است را در مدار زمین قرار دهند.

ماهواره رصد 15.3 کیلوگرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 260 کیلومتر طراحی شده است که هر شبانه روز 15 بار به دور زمین می چرخد.

ماموریت ماهواره رصد، برقراری ارتباط با ایستگاه های زمینی، دریافت فرامین از ایستگاه های زمینی ، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله متری به ایستگاه های زمینی است.

توپولوژی و ساختار ایستگاه های زمینی ماهواره رصد نیز به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده است که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

اغلب زیرسیستم های اصلی یک ماهواره بزرگ در این ماهواره وجود دارد که از جمله می توان به زیرسیستم های مدیریت توان ، پانل های خورشیدی ، کنترل وضعیت، محموله اپتیکی ، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد ، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره ، بومی سازی فناوری سنجش از دور و تصویربرداری از زمین بوسیله ماهواره ، توسعه فناوری های جدید شامل تولید توان در محیط مداری ، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیر فعال ، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم است.

توسعه زیرساخت های کارگاهی و آزمایشگاهی برای ساخت و مونتاژ و انجام آزمایش های عملکردی و محیطی برای ماهواره های کوچک ، ایجاد بستر های نرم افزاری و توسعه نیروی انسانی برای طراحی ، ساخت و تست ماهواره و بومی سازی شبکه ایستگاه های زمینی و کنترل ، ارسال و دریافت تصویر از دیگر دستاوردهای این طرح است.

براساس این گزارش، ماهواره بر سفیر رصد دومین ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که قادر است میکرو ماهواره 16 کیلویی را تا ارتفاع 260 کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
طول این ماهواره بر ، 22 متر ، قطر آن 1.25 و وزن کل آن 26 تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن، عملیات موتور دوم ، خارج شدن ماهواره بر از جو غلیظ ،رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره بر مراحلی بودند که ماهو اره بر سفیر رصد با مو فقیت انجام داد.

براساس این گزارش، با انجام موفق این اقدام گام بلند دیگری برای تثبیت حضور جمهوری اسلامی ایران در فضا صورت گرفت و چهار ایستگاه ره گیری ، ایستگاه تله متری و فرمان ، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک ، عملیات ره گیری ، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره بر سفیر رصد با موفقیت عملیات آن انجام شده و همچنان عملیات آنها ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها